Електричество в кръвта
Българската компания Kinetik Automotive е един от пионерите в е-картинга
Спортните автомобили са страст за много хора от години наред, но колко от тях са превърнали увлечението си в бизнес? Kinetik Automotive влиза в автомобилната индустрия с портфолио с електрически модели, които са актуалната тенденция и в мотоспорта.
Това е технологията и иновацията, която вълнува екипа на Kinetik Automotive. Те стартират с мечтата за създаването на български спортен електрически пистов автомобил.
Мечтата “Kinetik“
„Като всяка страхотна история, нашата започна с една идея и с въпроса: „Защо не?“. Още през 2016 г. се заехме с предизвикателството да създадем първия български изцяло електрически спортен автомобил за писта (track-day). Целите бяха да бъде изключително адаптивен, вълнуващ за шофиране, със собствен софтуер и голяма част от разработката да бъде направена инхаус от нашия екип от инженери и дизайнери“, казва Пресиян Теодосиев, отговарящ за бизнес развитието в Kinetik Automotive.
Въпреки скептицизма към реализацията на проекта, в края на 2019 г. екипът представя напълно работещ прототип на събитие в София Тех Парк. Той впечатлява авторитетното международното издание TopGear Великобритания, което пише материал за българските предприемачи. Но Kinetik 07 остава първият и единствен прототип на техния електрически track-day автомобил. Той е конструиран изцяло в базата на фирмата в гр. Варна, която при производствен инцидент изгаря до основи, заедно с целия развоен център.
Инцидентът не отказва екипа и след като възстановяват дейност, преосмислят възможностите си да се справят с производството на такъв автомобил. „Ресурсите, които са необходими за разработването на автомобили, са висока топка в много направления - финансови, човешки, инфраструктурни, законодателни“,обяснява Теодосиев. Kinetik Automotive влиза в света на електрическите картинги като платформа, която е много по-достъпна и все още неразработена ниша на глобално равнище.
Е-картинг
Пресиян разказва, че мечтата за участие във Формула Е – аналогът на Формула 1 с електрически болиди, тепърва ще завладява бъдещите пилоти, които искат да стигнат до най-високото ниво в електрическия моторспорт. Но, за да се сбъдне, е нужно повече от електричество в кръвта.
„Те (състезателите – б.а) ще трябва първо да се изкачат в различните по-ниски класове на електрически серии. През последните около 60 г. кариерите на всички шампиони във Формула 1 са стартирали от картинга и няма причина това да се промени в бъдеще, включително и за електрическите моторни спортове. В момента има пазарна ниша в електрическите моторни спортове, където има шампионати на високо ниво, и няма база, от която пилотите да започнат да се учат. Липсват и електрически платформи за картинг, а Kinetik е един от пионерите в този е-мото спорт“, обяснява той.
Пресиян Теодосиев - Снимка Kinetik
Отговорът на въпроса как Kinetik E-Karts ще ускорят пътя към успеха е следният: „На конвенционалните картинги обикновено им липсва капацитет за безпроблемно преминаване между различни дивизии като младши и старши, което изисква пилотите да инвестират в нови картове, докато напредват. Тази липса на адаптивност води до увеличени разходи за пилотите и екипите, тъй като те трябва да закупят множество картове, за да преминават в различни дивизии. За разлика от тях, машините на Kinetik E-Karts ще могат да променят мощността си само с натискане на бутон. Това ще позволи на пилотите лесно да сменят класа, без да е необходимо да сменят самите машини, което прави спорта по-достъпен - една машина за различни класове“.
Екипът на Kinetik се справя с редица технологични и инженерни предизвикателства: как да изградят машина, която да отговаря на високите натоварвания в състезателно темпо, и да създадат софтуер, чрез който да се правят необходимите настройки. През 2022 г.. се проведоха и първите състезания от Kinetik Electric Series, в които 10 състезатели, включително и представители на чужди националности, имаха възможността да усетят силата от ускорението и разликите в поведението на такъв тип машина. Това беше и първият шампионат за електрически картинги в Югоизточна Европа.
Образователна платформа
Отвъд технологичните предизвикателства, Kinetik се оказват най-затруднени да се справят с недостига на „талантливи и амбициозни хора“, които да изведат проекта напред и нагоре. Липсата на адекватен талант създава пречки във времето, необходимо за разработване на иновации, а в наши дни, когато технологиите растат с бързи темпове, всяко изоставане струва скъпо. „Това, което ни помага, е нашата нагласа да не си поставяме бариери“, казва Пресиян. Тогава им хрумва да създадат STEM образователна платформа за училищата.
Така се ражда EduKartGo. Това е образователена платформа, която дава възможност на ученици от 8. до 12. клас да сглобят собствен електрически картинг. Комплектът за картинг в разглобен вид се предлага с всички необходими части и инструменти за неговото сглобяване. Към него има видео и инструкции, изчерпателна учебна програма, която предоставя на учителите ресурсите, от които се нуждаят, за да интегрират безпроблемно концепцията за STE(A)M в до 72 урока. На теория и практика комплектът обхваща 7 направления: Електроника, Механика, Софтуерно и хардуерно програмиране, 3D принтиране и моделиране, Зелена мобилност, Графичен дизайн и Визуални изкуства.
„Едно от най-важните неща, според нас е, че електрическият картинг е конструиран при взети най-високи мерки за безопасност на учениците. Реално, когато ние сме били малки, не е имало STEM или подобен тип образователни решения, и един ден и казахме: Колко хубаво щеше да бъде ако…! И предвид факта, че вече имахме нашия електрически картинг, решихме да станем част от бъдеща образователна промяна. Светът се развива с високо темпо, не може и образованието да не го последва!“, казва Пресиян.
Вече 6 училища са потвърдили закупуването на комплекта, а целта е още 3 до 4 училища да се присъединят и програмата да влезе в клас. А в края на учебната година да се проведе и шампионат между училищата, участващи в програмата.
Проектите, по които Kinetik работи, са приносът на компанията да привлече и задържи повече млади кадри у нас. „Вече сме свикнали на това талантливи български младежи и вече реализирали се професионалисти да търсят реализация в чужди държави и компании. Но през последните години, в Kinetik, наблюдаваме обрат в тази тенденция - талантливи инженери напускат работата си в чужбина, за да станат част от нашия екип. Водещият ни инженер на спортните електрически картинги дойде от екипа на Tesla - Холандия. Един от нашите дизайнери е аржентинец, а преди година младеж от Италия проактивно ни потърси, за да попита дали има възможност да си изкара летния стаж с нас. Изводът, който си правим, е, че интересните и предизвикателните проекти привличат таланта“, усмихва се Пресиян.
Екипът на компанията - Снимка Kinetik
EduKartGo има хоризонт и за излизане на международния пазар. Компанията бе част от българския павилион на най-голямото образователно експо в света BETT show в Лондон. Там екипът получава покана да представи STEM комплекта на най-голямото образователно експо в Близкия Изток – GESS през Ннември в Дубай. Дали EduKartGo ще запали и учениците там по е-болидите, ще разберем на следващата Формула Е.