Електробуси ще обслужват една от най-натоварените линии в Перник (снимки)
Екологичните превозни средства са финансирани с евросредства и са част от мерките за повишаване на качеството на атмосферния въздух
По примера на много други общини, и Перник решава да направи градския си транспорт по-зелен. За целта общината закупува пет електрически автобуса, които до края на месеца ще се движат по една от най-натоварените линии – номер 16, която пътува от кв. Изток до центъра на града. Придобивката е закупена с европейски средства, като по проекта са изградени и общо 7 зарядни станции.
Придобиването на зелени превозни средства от общините е част от мерките, които предприемат във връзка с лошия атмосферен въздух в градовете заради множеството автомобили. Перник, като град, който десетилетия наред е бил „сърцето на индустриална България“, както го описва зам.-кметът Стефан Кръстев, също страда от проблеми с качеството на въздуха.
Защо е важно?
През годините въгледобивът дава гориво на много други индустрии, включително енергетиката. Перник е градът, в който е изградена първата топлоелектрическа централа, тук светва и първата крушка. Години на индустрия дават своето отражение върху качеството на атмосферния въздух. Проблем има и с нерекултивираните минни терени около града, които по думите на Кръстев, са един постоянен източник на фини прахови частици.
Че Перник е град с хронични проблеми с качеството на въздуха е разпознато дори на общоевропейско ниво, защото Перник беше един от градовете, включени в наказателната процедура на ЕК срещу България за качеството на атмосферния въздух. Именно заради това е важно всякакви такива мерки към подобряване да се прилагат навреме и в много голям мащаб, допълва зам.-кметът.
Наскоро приказвах с един мой приятел, който е и преподавал в университет. Той ми сподели, че ако през 80-те години са прилагани стандартите за качество на атмосферния въздух, които се прилагат сега, то Перник би следвало да е бил евакуиран по това време. Много по-добре са нещата сега“, разказва пред Economic.bg Кръстев.
За да подобри въздуха, местната власт ще изпълни редица мерки. Вече има подадено проектно предложение за подмяна на отоплителните уреди на домакинствата, което е в етап на оценка. Предвиден е и пилотен проект, финансиран по Финансовия механизъм на европейското икономическо пространство, който ще позволи добавянето на водородни инсталации в енергийния, горивния микс на 3 публични сгради, които в момента се отопляват на газьол. Подадена е и концепция за териториална инвестиция за мерки против вторичното разпрашаване, насаждане на зелени пояси, затревяване на кални петна. През териториалния план за справедлив преход се предвиждат и мерки по рекултивация на терени, нарушени от минна дейност.
Този комплекс от мерки значително ще подобри качеството на атмосферния въздух и в бъдеще. В момента въпреки останалите хронични проблеми от миналото, мога смело да кажа, че те са в изключително по-малка степен.“
Електробусите
Именно тук идва и допълващата роля на електробусите в общия микс от мерки на общината. Новите 5 електробуса са чешко производство и отново са в цветове на града. Те са нископодови с високо ниво на комфорт за пътници и шофьори, предлагат възможност за качване на трудно подвижни хора и..
Това е екологично най-чистият транспорт, който съществува в момента.“
По проекта, общината изгражда и хале в транспортното депо. То е готово, като вече трудната част с вкопаването, полагането на кабелни трасета, свързването им, както и последващото асфалтиране, са вече изпълнени. Предстои само да се положи самата конструкция на халето, за да може новите електробуси да се зареждат в него. За целта са изградени и 5 бавнозарядни станции.
Освен това на първата и последна спирка на линия 16 има изградени още 2 станции, но те са бързозарядни и позволяват дозареждане на батериите в рамките на 8-10 минути.
Смятам, че електробусите са ефективен начин за превоз на пътниците, те са и бъдещето“, казва зам.-кметът.
Местната власт планира да оползотвори покривите на съществуващите халета в депото, като за целта иска да изгради фотоволтаичен парк от около 1000 кв. метра площ. За целта Перник има подадена концепция за интегрирана териториална инвестиция.
Дори и да не се получат нещата там, ще търсим и в бъдеще възможност да използваме цялата площ там.“
Трудности и принос на кохезионната политика
Основните препятствия, които общината среща при изпълнението на проекта, са свързани главно със заложените стойност за строително-монтажни работа, които впоследствие се оказват недостатъчни. Заради това се налага общината да финансира и със собствени средства някои от дейностите.
Освен това изграждането на довеждащата инфраструктура, изградена на територията на депото, също не е лесна работа.
Важното е, че успяхме да ги превъзмогнем и крайният резултат е на лице.“
По думите на зам.-кмета европейските инструменти са нагледен пример за справедливостта и солидарността на Европейския съюз. По думите му, за да съществуваме заедно в този икономически и политически съюз, то разликите трябва да бъдат намалени.
Кохезионната политика цели да намали разликите в различните региони на ЕС, за да се чувстваме всички солидарни едни с други.“
Общият бюджет на проект „Подобряване качеството на атмосферния въздух чрез въвеждане на екологосъобразен обществен електротранспорт в Перник“ е малко над 3 млн. евро, като европейското финансиране е в размер на над 2.6 млн. евро. Той е финансиран по Оперативна програма „Околна среда“ 2014 – 2020 г., чрез Кохезионен фонд.
Съфинансирано от Европейския съюз. Изразените възгледи и мнения обаче принадлежат изцяло на техния(ите) автор(и) и не отразяват непременно възгледите и мненията на Европейския съюз или на Европейската комисия. За тях не носи отговорност нито Европейският съюз, нито Европейската комисия.