ЕС променя драстично правилата за работа на Google и Apple
Технологичните гиганти няма да се предадат без бой и се готвят за тежки съдебни битки
Големите технологични компании се подготвят за най-мащабния отпор на антиконкурентните практики в цифровата икономика от страна на Европейския съюз. И това може да предизвика нова вълна от съдебни битки между регулаторните органи и Силициевата долина.
До 6 септември антитръстовите регулатори ще обявят списък с услуги, сред които вероятно ще бъдат Google Search на Alphabet Inc., App Store на Apple Inc., Marketplace на Amazon.com Inc. и Facebook на Meta Platforms Inc. Те ще бъдат обект на новите правила, целящи да попречат на най-мощните фирми да разрушат нови пазари, преди да е станало твърде късно за действие.
Става дума за Акта за цифровите пазари (DMA), който влиза в сила в началото на следващата година и който налага строг режим за фирмите. Законът идва, след като дълго време регулаторите не успяваха да се справят с могъществото на големите компании – въпреки многобройните проверки и солените глоби за милиарди евро срещу тях.
Целта на закона е да осигури равни права за всички цифрови компании, независимо от техния размер. Един от недъзите на пазара в момента е, че големите платформи налага несправедливи условия на останалите фирми и на потребителите. Пример може да бъде даден с класирането по-високо на собствените услуги на Google в нейните платформи за сметка на сходни предложния на конкуренти. Или невъзможността потребителите да деинсталират предварително сложен софтуер или приложение.
На компаниите също така ще бъде забранено да комбинират лични данни на потребителите в различните си услуги, както и да използват данни, събрани от търговци на трети страни.
Според новите правила например Google и Apple – собственици на двата основни магазина за приложения – ще трябва да дадат възможност за теглене на апликации и от други места. Така човек вече ще може да сваля игри директно от рекламите във Facebook. Добавянето на функцията ще позволи на Meta да се конкурира по-успешно с онлайн магазините на Google и Apple.
Някои от компании обаче вече подготвят почвата да се изправят срещу ЕС в съдилищата.
Вероятно ще се стигне до съдебни спорове“, каза Александър дьо Стрил, академичен директор на програмата за цифрови изследвания в Центъра за регулиране в Европа, мозъчен тръст. „Определянето на услугите, които ще бъдат обхванати, не беше толкова лесно, колкото се очакваше“, коментира той пред Bloomberg.
По време на среща между Apple и членове на кабинета на ръководителя на ЕС по въпросите на конкуренцията Маргрете Вестагер на 27 юни компанията е предупредила за предизвикателствата при спазването на правилата, става ясно от копие от протокола на срещата, получено след иск по линия на свободния достъп до информация. Фирмата е отбелязала опасенията си относно обхвата на нейните услуги, които ще бъдат засегнати, и начина.
В отделна поредица от имейли адвокатите на Apple призовават за по-„съществени дискусии“ относно спазването на DMA от септември нататък.
Бележките от срещата между главния изпълнителен директор на Amazon Анди Джаси и Вестагер на 21 юни разкриват, че компанията е изразила загриженост от „припокриващите се и противоречащи си регулации, идващи от националните органи за защита на конкуренцията“. Компанията вече е оспорила определянето си съгласно собствените правила на Германия за цифрова конкуренция.
Разговори с Вестагер е провел и шефът на Meta Марк Зукърбърг.
Що се отнася до други подобни портали, търсачка Bing на Microsoft например е твърде малък конкурент на Google, за да се окаже обект на новите правила.
След съобщението на Комисията тази седмица, изброените платформи ще разполагат с шест месеца, за да преустроят услугите си така, че да се съобразят с правилата, или да подадат правни възражения срещу решенията.