ЕС удря електромобилите от Китай с до 38% мито от петък
Tesla и BMW също ще бъдат подложени на допълнителните такси
Европейският съюз ще наложи мита до 37.6% от петък върху вноса на електрически превозни средства, произведени в Китай, засилвайки търговското напрежение с Пекин. Новината беше съобщена в официалния вестник на ЕС.
Има обаче четиримесечен прозорец, през който тарифите са само временни и се очаква да продължат интензивните преговори между двете страни.
Временните мита на Европейската комисия между 17.4% и 37.6% са предназначени да предотвратят това, което нейният президент Урсула фон дер Лайен каза, че е поток от държавни субсидии, произведени от евтини електромобили.
Ходът беше очакван. На 12 юни блокът заяви, че ще наложи допълнителни мита от 17 до 38% върху електрическите превозни средства, внесени от Китай. Разследване на Европейския съюз установи това, което служители в Брюксел описват като несправедливи субсидии от китайското правителство за производителите на електрически автомобили.
Китайското правителство отрече да субсидира индустрията. Пекин твърди, че ниските цени на електрическите автомобили, произведени в Китай, вместо това отразяват силна конкуренция и иновации.
Временните тарифи варират значително според автомобилния производител въз основа на оценките на Европейския съюз за мащаба на държавните субсидии на всеки китайски производител.
BYD ще бъде изправен пред мита от 17.4%, Geely 19.9% и SAIC 37.6%. Те са в допълнение към стандартното за ЕС мито от 10% върху вноса на автомобили.
Компаниите, за които ЕС смята, че са съдействали на антисубсидийното ѝ разследване, включително западните производители на автомобили Tesla и BMW, ще бъдат подложени на мита от 20.8%, а тези, които не са съдействали, ще бъдат подложени на ставка от 37.6%.
Комисията изчисли, че делът на китайските марки на пазара на ЕС се е повишил до 8% от под 1% през 2019 г. и може да достигне 15% през 2025 г. Според нея цените обикновено са с 20% под тези на моделите, произведени в ЕС.
Ставките са почти същите като тези, обявени от Комисията на 12 юни. Изпълнителният орган направи леки корекции, след като компаниите установиха незначителни грешки в изчисленията при първоначалните сметки.
В средата на юни Пекин заяви, че ще предприеме "всички необходими мерки", за да защити интересите на Китай. Те биха могли да включват ответни мита върху износа за Китай на продукти като коняк или свинско месо.
Антисубсидийното разследване на ЕС има да тече още близо четири месеца.
В края на това Комисията, изпълнителният орган на ЕС, може да предложи "определени мита", които обикновено се прилагат за пет години, по които членовете на ЕС ще гласуват.
Китайското министерство на търговията каза в четвъртък, че двете страни досега са провели няколко кръга технически разговори относно тарифите по въпроса.
Миналият месец Турция наложи 40% допълнителни мита върху бензинови и хибридни автомобили, внасяни от Китай. Турция вече наложи допълнителни мита миналата година върху електрическите автомобили в Китай. Във вторник Канада започна търговско разследване, което също може да доведе до мита върху електрически автомобили от Китай.
Бразилия постепенно повишава тарифите за електрически автомобили, внасяни от която и да е страна от този месец, след скока на вноса от Китай в началото на тази година.