ЕС въвежда нови правила за ограничаване на незаконното онлайн съдържание
Те забраняват таргетираните реклами, насочени към деца или базирани на чувствителни данни като религия, пол, раса и политически възгледи
Google, Amazon, Apple, Meta, Microsoft и др. големи онлайн платформи ще трябва да направят повече, за да се справят с незаконното съдържание, или рискуват огромни глоби, съгласно новите правила за интернет, предава Reuters.
Днес държавите членки на ЕС, Европейската комисия и Европейският парламент финализираха законодателството, с което трябва да бъдат преборени злоупотребите в интернет, като език на омразата и дезинформационни кампании. Преговорите продължиха повече от 16 часа. Законът за цифровите услуги (DSA) е вторият успех в стратегията на еврокомисария по конкуренцията Маргрете Вестагер за укротяване на Google, Meta и други американски технологични гиганти. Новият закон, договорен от преговарящите в Брюксел, може да принуди големите технологични компании да променят основните си бизнес практики в Европа.
Имаме сделка относно DSA: Законът за цифровите услуги ще гарантира, че това, което е незаконно офлайн, също се разглежда и третира като незаконно онлайн – не като лозунг, а като реалност“, написа Вестагер в Twitter.
Депутатът от ЕС Дита Чаранзова, която призова за такива правила преди осем години, приветства споразумението.
„Google, Meta и други големи онлайн платформи ще трябва да действат, за да защитят по-добре своите потребители. Европа даде да се разбере, че не могат да действат като независими дигитални острови“, каза тя в изявление.
"Тъй като законът бе финализиран и приложен, детайлите ще имат значение. Очакваме с нетърпение да работим с политиците, за да получим останалите технически подробности правилно, за да гарантираме, че законът работи за всички", написаха от Google.
Съгласно DSA компаниите са изправени пред глоби до 6% от глобалния си оборот за нарушаване на правилата, докато при многократни нарушения, може да им бъде забранено да правят бизнес в ЕС.
Новите правила забраняват таргетираните реклами, насочени към деца или базирани на чувствителни данни като религия, пол, раса и политически възгледи. Тъмните модели, които подвеждат хората да предоставят лични данни на компании онлайн, също ще бъдат забранени.
От много големите онлайн платформи и онлайн търсачки ще се изисква да предприемат конкретни мерки по време на криза. Ходът беше предизвикан от инвазията на Русия в Украйна и свързаната с нея дезинформация.
Компаниие също така ще трябва да предоставят на регулаторите органи годишни доклади за незаконно и вредно съдържание на сайтовете им. Технологичните гиганти ще са изправени и пред годишна такса до 0.05% от световните годишни приходи, за да покрият разходите за наблюдение.
Депутатът от ЕС Мартин Ширдеван разкритикува освобождаването, предоставено на средни компании.
„Под натиска на консерваторите беше добавено правило за изключване на средните компании, това е грешка. Заради големия брой компании, които попадат под това определение в дигиталния сектор, изключението е вратичка в закона“, заяви той.
DSA ще влезе в сила през 2024 г.