Европа се запасява с руски дизел преди предстоящото ембарго
На Стария континент алтернативните източници все още остават ограничени
Европейските търговци бързат да напълнят резервоарите в региона с руски дизел преди предстоящото ембарго в Европа, което ще забрани вноса на гориво от Русия по море в началото на февруари. Причината за това е, че на Стария континент алтернативните източници все още остават ограничени, предава Reuters.
Зареждането на руско дизелово гориво, предназначено за съхранение в региона на Амстердам-Ротердам-Антверпен (ARA), се е повишило до 215 хил. барела на ден от 1 ноември до 12 ноември, което е увеличение със 126% спрямо октомври”, каза Памела Мънгер, старши пазарен анализатор в компанията за енергийни анализи Vortexa.
С няколко други рентабилни алтернативи, дизелът от Русия е съставлявал 44% от общия европейски внос на гориво до този момент през ноември, в сравнение с 39% през октомври, показват данните на Refinitiv. Въпреки че зависимостта на Европа от руското гориво е намаляла с повече от 50% от февруарската инвазия на Москва в Украйна, Русия все още е най-големият доставчик на дизел за континента.
ЕС ще трябва да осигури около 500 – 600 хил. барела дизел дневно, за да замени руските обеми. Алтернативни доставки ще дойдат от САЩ, както и на изток от Суец, предимно от Близкия изток и Индия“, заяви Юджийн Линдел, анализатор във FGE.
“Руският газьол, който запълва резервоарите на ARA, вероятно ще бъде използван или продаден бързо в резултат на изоставане във фючърсите на газьола на борсата ICE, където текущата стойност е по-висока, отколкото ще бъде през следващите месеци”, каза Ларс ван Вагенинген от холандската консултантска компания Insights Global.
Част от притока идва, тъй като ICE Futures Europe забранява газьола с ниско съдържание на сяра от руски произход пред лицето на санкциите на ЕС. От 30 ноември търговците ще трябва да докажат на международната борса ICE, че нито един руски продукт не е влязъл в резервоарите в региона на ARA.
Някои играчи на пазара очакват слабо въздействие от движението на ICE предвид ниските нива на съхранение в ARA за руски и неруски газьол, както и намаляващите доставени обеми.
Обемите, доставени след изтичане на срока, всъщност са доста малки. Така че всичко това просто добавя допълнителни логистични предизвикателства“, каза Нийл Кросби, старши анализатор във фирмата за петролни анализи OilX.