Европейските санкции тласнаха руските горива към нови пазари
Нарасналото вътрешно предлагане на горива поведе цените в Русия надолу
Русия увеличава доставките на бензин и нафта за Африка и Близкия изток. Предприетият ход е вследствие на санкциите на Европейския съюз срещу страната, които ѝ пречат да продава горива на Стария континент. Азия вече получава по-големи количества руски суров петрол, съобщава Reuters, позовавайки се на данни от Refinitiv Eikon и собствени източници. Москва ще се конкурира на този пазар с другите най-големи износители на горива – Саудитска Арабия и Съединените щати.
Европейският съюз постепенно намали вноса на руски суров петрол и горива от март, а преди седмици се съгласи да наложи пълно ембарго. То ще влезе в сила до края на 2022 г.
Азиатските купувачи се намесиха, за да увеличат бързо доставките на руски суров петрол. Континентът обаче не е естествен пазар за него – Азия рафинира повече нефт, отколкото е необходимо, а и е нетен износител на гориво.
Затова намирането на нови пазари в Африка и Близкия изток е от първостепенно значение за Русия. Така страната ще може да защити своя глобален пазарен дял и да предотврати по-дълбок спад в износа и производството на петрол.
Изглежда, че Африка и Близкият изток са основните опции за руските доставчици на петролни продукти, така че очакваме повече доставки там през втората половина на годината, тъй като ембаргото на ЕС наближава“, каза пред Reuters търговец, участващ в търговията с руски петролни продукти.
Русия изнасяше повече от 2.5 млн. барела суров петрол на ден и около 2 млн. барела гориво на ден за Европа преди санкциите на ЕС, които направиха търговията много по-трудна.
Руските петролни компании наскоро увеличиха доставките на бензин и нафта за Африка и Близкия изток от Балтийските портове, казаха търговци. Преди санкциите повечето руски доставки за регионите идваха от Черноморските пристанища. Най-малко пет пратки в около 230 хил. тона бензин и нафта бяха доставени през май и юни от балтийското пристанище Уст-Луга до Оман и до петролния център на ОАЕ Фуджейра, сочат данните на Refinitiv.
Общо доставките на нафта и бензин от руските пристанища за Оман и ОАЕ възлизат на близо 550 хил. тона тази година в сравнение с нула през цялата 2021 г., показват данните.
Нигерия и Мароко са основни дестинации в Африка за руския бензин и нафта през последните месеци. Търговци казват, че няколко товара също са били доставени в Сенегал, Судан, Кот д'Ивоар и Того. Общата месечна доставка на руски бензин и нафта за региона е била около 200 хил. тона през последните месеци, включително обеми, изпратени от складове в латвийски и естонски пристанища, показват още данните на Refinitiv Eikon.
Доставките на руски дизел за африканските страни са достигнали 1 млн. тона от началото на годината спрямо 0.8 млн. тона през януари-юни 2021 г., като Сенегал и Того са водещи дестинации, показват данните на Refinitiv и изчисленията на Reuters.
През май доставките на руски мазут в петролния център на ОАЕ Фуджейра също скочиха рязко.
Въпреки по-високите разходи за транспорт доставката на руски петролни продукти за Африка и Близкия изток помага на търговските фирми да запазят маржовете, тъй като възможностите за препродажба на петролни продукти в Европа са ограничени поради санкции, казаха търговци.
„Сохар (в Оман) и Фуджейра (в ОАЕ) биха могли да предложат капацитет за съхранение, докато европейските пристанища започнаха да отказват руски петролни продукти“, каза пазарен източник, участващ в търговията с руски петролни продукти.
Вътрешен пазар
Промяната на експортните пазари на Русия доведе до безпрецедентно неравенство на вътрешния пазар. Летният дизел в момента се търгува на цени с 30-40% по-високи от бензина, според данни на Reuters.
По-рано Русия изнасяше бензин и нафта за европейските търговски центрове, но заради отслабналото търсене се преориентира към Африка и Близкия изток. Междувременно изобилното предлагане в страната поведе вътрешните цени на тези продукти рязко надолу.
Руският бензин се търгува с 250-300 долара за тон под несанкционирания европейски продукт, който последно бе оценен на около 1330 долара за тон. Дизелът поевтиня много по-малко – около 40-50 долара за тон под несанкционирания европейски продукт –защото все още има силно търсене, обясняват търговци.