Facebook и Instagram понасят тежък удар върху рекламния си бизнес
Meta рискува да получи глоба до 4% от глобалния си оборот
Европейският регулатор на данни се съгласи да разшири забраната, наложена от Норвегия, върху поведенческа реклама във Facebook и Instagram. Целта е да обхване всички 30 страни в Европейския съюз и Европейското икономическо пространство, предава Reuters.
Забраната за такава реклама, която е насочена към потребителите чрез събиране на техните данни, е пречка за американския технологичен гигант Meta Platforms, собственик на двете социални медийни услуги.
Ако не се съобрази, Meta рискува да получи глоба до 4% от глобалния си оборот, заяви норвежкият регулатор на данните.
Решението на Европейския съвет за защита на данните (EDPB) е инструкция към регулатора на данните на Ирландия, където се намира европейската централа на Meta, да наложи постоянна забрана върху използването на поведенческа реклама от компанията до две седмици, се казва в изявление на EDPB до Reuters.
На 27 октомври EDPB прие спешно обвързващо решение за налагане на забрана върху обработването на лични данни за поведенческа реклама на правни основания на договор и легитимен интерес в цялото Европейско икономическо пространство“, се казва в съобщението.
В сряда Meta каза, че ще даде възможност на потребителите в ЕС и ЕИП да дават или не съгласие и ще предложи през ноември абонаментен модел, за да отговори на регулаторните изисквания.
„Членовете на EDPB са запознати с този план от седмици и ние вече сме напълно ангажирани с тях, за да постигнем задоволителен резултат за всички страни“, каза говорител на компанията.
„Това развитие неоправдано игнорира този внимателен и стабилен регулаторен процес.“
От 7 август Meta е обект на ежедневни глоби в Норвегия – по 1 милион крони (90 000 долара) на ден – за нарушаване на поверителността на потребителите чрез използване на техните данни, като местоположения или поведение при сърфиране, за реклама – бизнес модел, който е общ за големите технологични компании.
Норвежкият регулатор на данни (Datatilsynet) през септември заяви, че е отнесъл текущата глоба до европейския регулатор, тъй като тя е валидна само в Норвегия.
Тази глоба ще изтече на 3 ноември, но Meta рискува много по-тежка финансова санкция, според Тобиас Юдин, ръководител на международния отдел на Datatilsynet.
Тъй като сега ще получим постоянна забрана, неспазването на забраната за целия ЕС/ЕИП само по себе си би било нарушение на GDPR, което може да бъде санкционирано с до 4% от глобалния оборот“, каза Юдин пред Reuters.
Общият регламент за защита на данните (GDPR) са правилата на ЕС относно поверителността на информацията.
Норвегия не е член на ЕС, но е част от единния европейски пазар.
Решението засяга около 250 милиона потребители на Facebook и Instagram в Европа, каза Datatilsynet.