Facebook вече има вашите данни. Сега иска и лицето ви
Технологиите за лицево разпознаване се разгръщат с бързи темпове, но обезпечена ли е сигурността на данните
~ 3 мин.
Да сканираш лицето си е значително по-лесно от това да помниш парола. Без съмнение. Технологията Face ID навлиза с пълна сила чрез продуктите на Apple и Windows на Microsoft, но заедно с това възникват и логичните въпроси за киберсигурността и неприкосновеността на личния живот.
Пред Facebook, а и останалите компании, се откриват нови и съмнителни начини за използване на този тип данни. В опит да достигне до дъното на казуса за това колко опасно може да се окаже това, Digtial Trends разговаря с Тереза Пайтън, някогашен главен директор по информацията на Белия дом в администрацията на Джордж Буш. Ангажирана по темата за киберсуигурността, тя не крие опасенията си от начина, по който Facebook възнамерява да използва новата технология.
Вашето лице ви принадлежи, нали?
Технологията за лицево разпознаване има голям потенциал, дори в контекста на киберсигурността, подобрявайки автентикацията при нужда на удостоверяване на самоличността например. Тя обаче крие и тъмн страна, смята Тереза Пайтън.
„Смятам, че има наистина хубави неща, които могат да излязат от тази технология, но скорошната история показва, че трябва да разиграем и по-лоши сценарии“, казва тя пред Digital Trends. Тя изтъква, че новите технологии винаги ще ни изпреварват. „Те ще се появяват с година или две преди ние да разберем последиците от предоставянето на тези данни, както и правните аспекти на защитата на личния живот“, посочва тя.
Преди време доклад на New York Times привлече вниманието с това, че Facebook използва технология за лицево разпознаване, която сканира снимките на платформата и извлича образите на хората. Новината послужи за аларма на няколко организации, защитаващи гражданските права.
Всъщност лицевото разпознаване на Facebook се базира на изкуствен интелект, благодарение на който социалната мрежа вече познава вашето лице в детайли, включително и това на приятелите ви. От компанията обясняват, че сканирането служи за предотвратяване на случаи, в които непознати хора могат да използват ваша снимка, представяйки се за вас. Това е било официалното обяснение, когато преди 6 години платформата е опитала да внедри въпросната технология в Европа, но впоследствие се е отказала заради повдигнатите въпроси около неприкосновеността на личния живот.
Сега казусът отново излиза на дневен ред, при това на фона на горещия скандал с Cambridge Analytica. „Те казаха: Научихме много. Не се тревожете за това, защото ще позволим на потребителите да контролират разпознаването на лицето“, коментира Пайтън поведението на социалната мрежа.
Планът на Facebook обаче не се изчерпва с удостоверяването на самоличността. WWD обръща внимание, че гигантът иска да печели пари от разпознаването на лица чрез технологиите за добавена реалност, които вече вече предлага като опции за търговия и реклама. Никой обаче не знае какво мрежата и рекламодателите смятат да правят с генерираните посредством сканиране данни, нито как ще ги пазят.
И това е само началото, пише още Digital Trends и добавя, че компанията държи в ръцете си няколко патента, будещи тревога. Единият, описан като начин за определяне „ниво на доверие“ ще служи на търговците да разбират кои купувачи са „надеждни“ и кои не. Други пък включват системи за проследяване на емоциите чрез сканиране на лицето.
Минута за размисъл
„Това е страхотна технология, но защо не отстъпим крачка назад и не поговорим за приложението ѝ, допускайки какви опасения за сигурността и неприкосновеността на личния живот може да предизвика“, възкликва Пайтън. Според нея ще дойде ден, когато биометричните данни ще са точни и ще се използват дори за достъп до банкови сметки. Ако лицето ви обаче бъде откраднато, това ще доведе до изключителни проблеми.
На биометричните данни действително може да се гледа като на по-безопасна алтернатива на паролите. Но ако сигурността им не е гарантирана, последствията ще са катастрофални. Пример за това е случаят от 2015 г., при който бяха откраднати 5.6 млн. некриптирани пръстови отпечатъка.
„Изключително много се притеснявам за лекотата, с която биометричните данни могат да бъдат откраднати и използвани с престъпни цели“, коментира Пайтън. Междувременно гиганти като Google, Facebook и Microsoft вече трупат такава чувствителна информация, докато човешките възможности за защита са „жалки“ в момента.
Пайтън е категорична, че прилагането на тези технологии трябва да дойде само след като компаниите са готови да положат усилия за тяхното подсигуряване. Уверете ни първо, че мислите през призмата на тези лоши сценарии – е нейният призив към гигантите в сектора, за които обаче е известно, че по-често поставят търговските си интереси на преден план.