Френските супермаркети ще продават „на възможно най-ниска цена“
Правителството сключи тримесечна антиинфлационна сделка с много от най-големите вериги
Франция успя да са сключи антиинфлационно споразумение с част от големите вериги в страната. Днес стана ясно, че министърът на финансите и икономиката Бруно льо Мер стартира тримесечна кампания за борба с инфлацията в сътрудничество с повечето големи френски супермаркети. Съгласно плана, който ще струва на компаниите „няколкостотин милиона евро“, селекция от продукти ще бъде предоставена „на възможно най-ниската цена“.
Тримесечният план ще бъде финансиран от самите супермаркети. Веригите се съгласиха маржовете на печалбата им да бъдат временно намалени с няколкостотин милиона евро.
Съобщението идва след преговори между министъра и повечето от най-големите търговци на дребно. Групата Leclerc, най-голямата във Франция, не участва в преговорите. Схемата ще остане в сила до края на юни.
Изборът кои продукти да се продават на възможно най-ниска цена ще бъде оставен на самите супермаркети и ще варира от в различните магазини.
Всички ще носят специален етикет в цветовете на френското знаме и ще са брандирани с логото "Anti-inflation drive".
Антиинфлационни проекти
Льо Мер също така обяви правителствен план за предоставяне на купони за храна на най-бедните "през следващите месеци".
Проектът ще се тества първоначално на регионално ниво и има за цел да позволи на най-нискодоходните домакинства достъп до пресни местни продукти.
Министърът подчерта, че двата проекта са различни: купоните за храна са в полза на конкретна целева група, докато цената в супермаркетите е предназначена за всички потребители.
В края на тримесечната кампания за борба с инфлацията търговските преговори с големите производствени компании ще бъдат възобновени с цел да се гарантира, че намаленията на цените, засягащи суровините, бързо се предават на потребителите.
Няколко групи супермаркети вече стартираха свои собствени проекти за ниски цени, с цел да увеличат пазарния си дял чрез привличане на потребители в търсене на отговор на инфлацията.
Няколко организации за защита на потребителите обаче разкритикуваха плана, предупреждавайки, че „най-ниската възможна цена“ е безсмислена без правна рамка, определяща цените.
Оливие Андро от Асоциацията на потребителите (UFC) казва, че има опасност така наречената „антиинфлационна цена“ да бъде просто обичайната цена с изискан етикет.
Министърът обеща да изпрати екипи от инспектори, които да следят супермаркетите да не карат доставчиците си да понасят финансовата тежест от намаленията на цените.
Годишната инфлация във Франция се повиши неочаквано до 7.2% през февруари от 7% през януари, отчасти в резултат на по-високите цени на храните, показват предварителните данни на статистическия орган INSEE.
INSEE прогнозира, че инфлацията на цените на храните ще остане на 13% за първата половина на годината.