Френският гъши дроб от село Милево
Производителите от България и Унгария търсят нови пазари
Всяка Коледа производителите на гъши дроб в България и Унгария са затрупани с огромни поръчки за чужбина. Франция остава ключов техен клиент, докато се бори за пазари в Азия. Петата република е най-големият производител и потребител на деликатеса, който е част от традиционната Коледна вечеря, пише AFP в статия за производството на гъши дроб в България.
Известността на гъшия дроб е на обратния полюс в България. По-голямата част от производството на компании като "Волекс" се изнася във Франция. В най-голямата фабрика в България, близо до южното село Милево, десетки жени пъргаво сортират, почистват и пакетират стотици килограми гъши дроб, които са дошли директно от кланицата. Етикетите на големите френски марки се поставят директно върху бурканите, преди те дори излязат от производството на компанията.
Развитието на новите пазари дават нови възможности за производителите в България и Унгария, ръстът е оценен на около 15%. "Ако преди 10 години ние изнасяхме 100% от нашата продукция във Франция, сега този дял е около 80%", казва собственикът на "Волекс" д-р Павел Челебиев пред AFP.
За последните четири години продажбите на компанията са се увеличили в Швейцария и Япония, както и във Виетнам и Тайланд. "На тези пазари продаваме нашите продукти под собствени търговски марки и при много по-високи цени, което го прави по-привлекателен за нас", казва Челебиев. Но "Волекс" се справя добре и в рамките на Европейския съюз - компанията изнася стоката си в Испания и Белгия.
Дори френските производители са изразили загриженост от нарастващата конкуренция. В материала се описва как България и Унгария по сходен начин влизат в бизнеса. След 1990 г. двете страни се превръщат в най-големите производители на деликатеса след Франция чрез модернизация на големи кооперативни земеделски стопанства от времето на комунизма и с помощта на евтина работна ръка.
Според информация на агенцията около 100 фирми в България - най-бедната страна на ЕС, участват в бизнеса с гъши дроб. Но нито България, нито Унгария имат капацитета да завладеят традиционни френски пазари. Въпреки кризата с птичия грип, който е намалил с 25% износа на Франция през 2016 г., страната има огромни запаси поради свръхпроизводство в предишни години.
През 2015 г. Франция произвежда около 19 000 тона гъши дроб, докато България е на второ място в света с 2500 тона, а Унгария трета с 2000 тона. Износът на Франция възлиза на 5000 тона през 2015 г. За сравнение, България и Унгария заедно продават между 3000 и 4000 тона в чужбина всяка година, показват данни на организациите на производителите.