Галина Чулева: Стажантите на Теленор имат безценния шанс да бъдат равноправни колеги
Стартира шестото издание на програмата Hub by Telenor
Работата днес е не просто начин, по който си изкарваме прехраната. Все по-актуална е темата за това всеки от нас да открие кое е онова, което обича да прави, за да може да води балансиран и пълноценен начин на живот.
Когато си на 20 обаче, това не винаги е лесна работа. Тогава на помощ идват стажовете. Онзи магически период от живота, когато откриваме себе си и разбираме кои са нашите истински ценности, в какво вярваме и кое ни прави щастливи и удовлетворени в работата.
При всеки стаж също има особености и е важно да се ориентираме в полето от предложения, така че най-добре да успеем да отговорим на очакванията си. Стажът трябва да ни дава свободата да опитваме нови неща, да се гмурнем надълбоко от самото начало и да учим и попиваме възможно най-много от професионалистите, с които работим.
Това може да ви даде стажът в голяма и утвърдена компания на българския пазар, каквато е Теленор България. Той ви дава менторство, колектив и най-важното възможност за развитие.
За възможностите пред кариерното развитие на младите специалисти в шестото издание на Hub by Telenor разказва Галина Чулева, главен директор „Управление на хора и култура“ в Теленор България. Тя е част от компанията от 2009 г., като преминава през различни управленски роли в направленията бранд и маркетинг, бизнес трансформация, управление на хора и корпоративна стратегия.
От колко време съществува стажантската програма Hub by Telenor?
Hub by Telenor, нашата стажантска програма, се случва за шеста поредна година. Не гледаме на нея просто като на стажантска програма, а като на инвестиция в развитието на младите таланти и пазара на труда.
До момента във всички издания над 60 стажанти са преминали през програмата, като с много малки изключения всички те останаха да работят на постоянен договор при нас. За нас в Теленор програмата е и възможност да стигнем до амбициозни, любопитни и готови за предизвикателства млади хора. С удоволствие им протягаме ръка и даваме шанс да бъдат не просто стажанти, а равностойни членове на екипа ни в дългосрочен план. Тази година ще посрещнем още 10 нови стажанти.
По какъв начин подбирате кандидатите, които се включват в програмата, и колко от тях остават за постоянно в компанията?
Много елементи на Hub by Telenor се различават от традиционните и добре познати стажантски програми. Нашата стажантска програма е с продължителност 12 месеца, за разлика от обичайните 6-месечни стажове, а работата на всеки стажант е обвързана с реален бизнес проект, в който той или тя получава роля. Мениджърите на Теленор също преминават през вътрешна процедура по кандидатстване за стажант и трябва да защитят необходимостта и готовността си (и тези на своя екип) да посрещне стажант, както и да имат конкретна и ясна идея за ролята му в рамките на проекта. Необходимо е мениджърите да имат програма за обучение на стажантите и план за развитието им. Дизайнът на стажантската програма е създаден с намерение стажантите да останат в компанията след завършване на стажа, затова и реално инвестираме в развитие на уменията и знанията им.
Доказателство за успеха на тази стратегия е фактът, че в по-голямата си част стажантите от изминалите пет издания са продължили на постоянен договор в компанията в различни направления на бизнеса – маркетинг, дигитални продажби, услуги и продукти. Много от тях са участвали в разработването и развитието на наши решения, които всичките ни клиенти използват, като например MyTelenor App, е-shop или последната разработка на компанията, насочена към корпоративни клиенти Digital Office. Имаме стажанти, продължили кариерата си в направления като финанси и счетоводство, кредитен риск, статистика и моделиране, data science, разработване и поддръжка на софтуерни решения, управление на мрежата, право и т.н.
Очакваме от стажантите да са любопитни, да имат не само желание, но и умения за учене, да са адаптивни и предприемчиви. Това ще ги направи успешна част не само от екипа на Теленор, но и всяка друга компания.
Стажът е едногодишен, заплатен и включва ангажимент на пълен работен ден. Той е най-подходящ за студенти последен курс или току-що завършили специалисти, които вече търсят добро начало на своя професионален път.
Вярваме, че това е работещ модел, защото почти всички от тези наши стажанти от изминалите издания на програмата са продължили на постоянен договор при нас.
Как изглежда ежедневието на стажантите?
Стажантите, които изберем след първа селекция по документи, преминават еднодневен център за оценка и развитие, където под формата на различни игри и опознавателни модели целим да идентифицираме потенциала им. По този начин определяме ключови компетенции – като способност за работа в екип, креативно мислене, дигитална компетентност, знания за технологиите и в областите, в които ще навлизат, умения за учене, инициативност, предприемачество и т.н. На база интервю и оценката от тези центрове подбираме кандидати, които ще проведат своя стаж при нас.
Първият ден на стажа в Теленор също е вълнуващ. За тях организираме специално събитие, което да накара стажантите да почувстват духа в компанията и да направят първите си запознанства, включително с нашия главен изпълнителен директор Джейсън Кинг, както и с други членове на лидерския ни екип. От първия работен ден всеки стажант получава ментор от екипа, в който ще работи, преминава и обучение, което го запознава с компанията. Нашите мениджъри и експерти изготвят индивидуален план за всеки, съобразен с реалните бизнес и стратегически цели на екипа и проекта, по който ще работи той или тя.
В рамките на първите три месеца от стажа си нашите млади попълнения взимат участие в специално събитие-дискусия с Джейсън Кинг, главен изпълнителен директор на Теленор. Събитието се нарича Share Coffee, Share Experience (“Сподели кафе, сподели опит”) и представлява неформална закуска и разговор на стажантите с г-н Кинг. Те споделят своите първи впечатления от компанията и работата си, а той им разказва малко повече за своя кариерен път и възможностите им за развитие в Теленор.
Кои са основните неща, което ще научат младите хора по време на своя стаж? Как Hub by Telenor дава възможност на кандидатите в програмата да се развият професионално и личностно?
Teлeнop Бългapия e cpeд пeттe нaй-дoбpи paбoтoдaтeли в Бългapия зa 2021 гoдинa cпopeд пpecтижнaтa ĸлacaция Саrееr Ѕhоw Іndех 2021. Kлacaциятa e cъcтaвeнa нa бaзa cпeчeлeни бългapcĸи и мeждyнapoдни oтличия пpeз пocлeднитe тpи гoдини. Това е доказателство, че сме на прав път в усилията, които полагаме, за да развиваме таланти и професионалисти.
Младите хора днес се адаптират много бързо, учат с лекота, отворени са към новото и са изключително мобилни. Те обаче са и много взискателни, което пък е стимул за нас, работодателите, да не изоставаме по отношение на политиките и стратегията си за привличане и развитие на таланти. Ние, работодателите, също трябва да се адаптираме умело в изключително динамичната съвременна бизнес среда, така че да можем да бъдем адекватни и гъвкави спрямо тенденциите на пазара на труда и очакванията на нашите служители както настоящи, така и потенциални такива. Нещо повече, абсолютна необходимост е да бъдем все по-иновативни и смели в стратегиите си за управление на човешкия капитал и работната среда, което се изисква не само от младите хора, но и повсеместната дигитализация и мобилността на работната ръка – вече се конкурираме за младите таланти не само в рамките на България, а с компании в цял свят.
Нашите стажанти получават безценния шанс да бъдат равноправни колеги. Те работят по реални проекти, разбира се, с помощта на ментори, но знанията им се базират на реални казуси и нищо не е просто за да върви стажът. Стажантите ни получават и всички привилегии, които имат служителите на Теленор. В тяхното израстване и развитие се инвестира през цялата година, така че независимо дали продължават кариерния си път при нас, или отиват да работят в други компании, след този стаж получаваме завършени професионалисти, които имат познанията и увереността за отлична конкурентност на трудовия пазар.