ГКПП „Клепало“ ще бъде готов към 2030 г.
Важният инфраструктурен обект между България и Северна Македония се бави повече от 20 години
Реалното изпълнение на проекта за строителство на граничния пункт „Клепало“ между Струмяни и Берово на българо-северномакедонската граница вече е в ход. Тепърва обаче започва планирането и проектирането, което ще продължи цели 2 години, а същинското строителство ще започне едва през 2027 г. Така в най-оптимистичния сценарий България и Северна Македония могат да имат още един граничен пункт едва след 2029 г.
Това става ясно от прессъобщение на Министерство на регионалното развитие след проведена среща между зам.-министъра Ангелина Бонева с областния управител на Благоевград Мария Димова и Вулнет Арифи, началник-отдел в Министерството на местното самоуправление на Република Северна Македония.
Припомняме, че това е най-големият проект по трансграничната програма между двете държави. Инвестицията е на стойност над 11 млн. евро. Важният инфраструктурен обект се бави вече над 20 години.
Служебният кабинет се опита да задвижи дейностите и в началото на миналата година пунктът бе обявен за обект от национално значение. Изглежда обаче това не бе достатъчно, за да може да се проектира и строи по-бързо.
Дейностите
От МРРБ съобщават, че инвестицията е разделена на две фази. В първата, разчетена да приключи през 2026 г., ще се извършват подготвителните дейности, свързани с планиране, проектиране и избор на изпълнители. Във втората – от 2027 до 2029 г., ще се реализират строителните дейности по инфраструктурата на граничния комплекс.
Така граничният пункт най-вероятно ще бъде въведен в експлоатация след 2029 г.
На българска територия ще се изградят няколко сгради и ще се довърши довеждащият път. От другата страна на границата ще се модернизират съществуващите конструкции и съоръжения. Приоритет в дейностите ще са инсталирането на ВЕИ и използването на енергоефективни материали. Ще се обърне специално внимание и на опазването на богатата околна среда в региона, тъй като обектът попада в зона „Натура 2000“.
Припомняме, че още през юли 2022 г. експертна група между двете държави даде „зелена“ светлина за изготвяне на инвестиционния проект. Тогава от МРРБ съобщиха, че предстои комисия в АПИ да избере вариант за изграждане на 17-километровата отсечка между българската граница и Струмяни, включително провеждането на екологичните процедури.
Една част от трасето трябва да се ремонтира, а друга – да се изгражда тепърва. В края на годината стана ясно, че екологичната процедура все още не е завършена и дейностите ще се забавят. Малко след това пък служебното правителство прехвърли отговорността за всички дейности на областния управител на Благоевград.
Разширяването на граничния капацитет между държавите бе договорен в началото на 2022 г. по време на среща между бившия премиер Кирил Петков и колегата му Димитър Ковачевски.
След четвърт век стартираме изпълнението на този дългоочакван проект. Надявам се във всички фази той да бъде съпътстван с експертност и професионализъм, както досега, и да не позволяваме на емоциите да го забавят“, изтъкна заместник-министърът на регионалното развитие Ангелина Бонева на информационна среща в Благоевград.
По думите ѝ обектът е „мост, който ще става все по-необходим и важен, за да свърже по още един начин местните общности от двете страни на границата.“ Инвестицията е необратима и за нея има изцяло осигурено финансиране – както европейско, така и национално, заяви още Бонева.
Очаква се броят на преминаващите границата между България и Република Северна Македония да се увеличи от 657 000 на 722 700 души годишно след въвеждане в експлоатация на новия граничен пункт.
Сега между държавите има три действащи пункта – „Гюешево", „Логодаж" и „Златарево".