Глобалният търговски барометър предупреждава за „тъмни облаци“
Датският гигант при морските превози очаква глобалното търсене на контейнери да се свие
Maersk, най-голямата компания за контейнерни превози в света, отчете в сряда рекордна печалба за третото тримесечие на фона на високите тарифи за морски превоз. Тя обаче отбеляза, че търсенето в глобален мащаб се забавя, пише CNBC.
Датският гигант, широко смятан за барометър за световната търговия, отчете печалби преди лихви, данъци, обезценка и амортизация (EBITDA) от 10.9 милиарда долара за тримесечието“ резултатът е над консенсусните прогнози на анализаторите за 9.8 милиарда долара и с около 60% повече от същия период на миналата година.
Компанията потвърди очакванията си за цялата година за основна EBITDA от 37 милиарда долара и свободен паричен поток от 24 милиарда долара.
Главният изпълнителен директор Сорен Скоу каза, че „изключителните резултати“ тази година се дължат на продължаващото покачване на тарифите за морски превози. Той обаче предупреди, че е ясно, че те са достигнали своя връх и ще започнат да се нормализират през четвъртото тримесечие на фона на спадащо търсене и облекчаване на претоварването на веригата на доставки. Скоу отбеляза, че печалбите от океанските операции на Maersk ще намалеят през следващите месеци.
С войната в Украйна, енергийната криза в Европа, високата инфлация и задаващата се глобална рецесия има много тъмни облаци на хоризонта“, каза Скоу в изявление от сряда.
„Това натежава върху покупателната способност на потребителите, което от своя страна оказва влияние върху търсенето на глобален транспорт и логистика. Въпреки че очакваме забавянето на глобалната икономика да доведе до по-мек пазар в Океана, ние ще продължим да преследваме възможностите за растеж в рамките на нашия логистичен бизнес.“
В доклада си за второто тримесечие Maersk отбеляза предстоящо забавяне на глобалното търсене на контейнери за корабоплаване на фона на отслабването на потребителското доверие и претоварването на веригата на доставки.
Компанията каза в сряда, че се очаква глобалното търсене на контейнери да се свие между 2 и 4% през 2022 г., което е спад от предишна прогноза от +1% до -1%. Тя отбелязва, че тарифите за товари и чартъри са намалели през третото тримесечие, тъй като търсенето е умерено, а китайските ограничения заради Covid-19 намаляват.
Акциите на Maersk паднаха с 6% по време на ранната търговия в Европа.