7 големи компании, които са семейна собственост
Да се запази собствеността през поколенията е истински подвиг
Има нещо специално в компания, която е семейна собственост. Не само че семейните предприятия в момента се развиват много преди конкуренцията, но и от тях има много какво да се научи. Защото през годините и поколенията са успели да се запазят семейна собственост.
Да запазите един бизнес в семейството е впечатляващ подвиг, но интересното е, че много големи, познати и обичани марки са успели да го постигнат.
Вижте 7 от тях:
1. Nike – собственост на семейство Найт от 1964 г.
Фил Найт, студент в Университета в Орегон по онова време, е един от основателите на Nike през 1964 г., заедно с Бил Бауърман, треньор по бягане. Синът на Фил Найт, Травис Найт, следва стъпките на баща си, като е назначен в борда на директорите през 2015 г.
Днес Nike се оценява на 110,3 милиарда долара, с около 35,26 милиарда долара годишни продажби.
2. Mars – собственост на семейство Мас от 107 години
Франк Марс започва да произвежда и продава домашно приготвени маслени бонбони през 1911 година. Днес компанията е известна с шоколадови изделия като Mars, Snickers и M&Ms. Тя се разширява, като сега продава и дъвките Wrigley, Uncle Ben's и храната за домашни любимци Eukanuba.
До 2017 г. Марс има 35 милиарда долара приходи. Членовете на семейство Марс притежават марката Mars Inc. И са в борда на директорите. Тяхното богатство се оценява на около 78 милиарда долара.
3. Walmart – собственост на семейство Уолтън, първият магазин е открит през 1962 г.
Роб, Алис и Джим Уолтън – трима от наследниците, начело на корпорацията днес – Снимка Walmart
Основателят на Walmart Сам Уолтън открива първия обект в Арканзас през 1962 г. Семейство Уолтън е имало много роли в компанията, днес техен представител е председател на борда, и все още фамилията притежава мажоритарен дял от акциите на Walmart.
Уолтън са най-богатото семейства в Америка, с общо 163,2 милиарда долара, според Блумбърг (повече от Джеф Безос, Бил Гейтс и Уорън Бъфет).
Днес Walmart е на стойност 246,2 милиарда долара, отчита приходи от 500,34 милиарда долара и трупа все по-голям брой клиенти.
4. Hearst Corporation – собственост на семейство Хърст от 1887 г., с повече от 300 списания
Бизнесът на Хърст стартира с един вестник, "Сан Франциско Екзаминър”, в края на 1800 г., основан от Уилям Рандолф Хърст. Оттогава компанията се превръща в една от най-известните медийни компании в света.
Hearst вече обхваща 360 фирми в над 150 държави, с 20 000 служители.
Уилям Р. Хърст III, внукът на Уилям Рандолф Хърст, сега председателства Hearst Corporation. Семейството притежава около 28 милиарда долара, разпределени между 67-те му членове.
5. LG – семейна собственост от четири поколения
Историята на LG започва със създаването на Lak Hui Chemical Industrial Corporation, фокусирана върху иновациите в химическата и електронната промишленост. Днес компанията е най-популярна със своята електроника и домакински уреди.
Компанията е основана през 1947 г. от Ку Ин-Хуой и се предава на сина му, а след това на внука Ку Бон-Му. Когато той умира през 2018 г., оставя компанията на осиновения си син.
За миналата година приходите на компанията са 55,4 млрд. долара.
6. Dell – оглавявана от Майкъл Дел от създаването й през 1984 г.
Майкъл Дел оглавява технологичната компания от основаването й през 1984 г. През 1992 г. става най-младият главен изпълнителен директор, чиято компания е включена в списъка на Fortune 500, който подрежда на 500 от най-големите корпорации в САЩ по общите приходи. Тогава той е на 27 години.
Днес, на 53-годишна възраст, Дел все още управлява компанията. Тя придоби компютърния гигант EMC през 2016 г. в едно от най-големите технологични сливания, и също преименува компанията на "Dell Technologies". Днес тя е на стойност около 57 милиарда долара.
7. Comcast - разработена от семейство Робъртс от Мисисипи
Comcast е основана от Ралф Робъртс след закупуването на малка кабелна верига в Тупело, Мисисипи, през 1963 г. По това време има само 1200 абоната. В средата на 80-те години на миналия век Comcast започва да се разраства и в крайна сметка да се превръща в това, което познаваме днес: империя на стойност 142,6 милиарда долара, която може да се похвали с 22,5 милиона телевизионни абоната и 25,1 милиона абонати от 2017 година.
Ралф Робъртс и неговият син, Брайън Робъртс, който през 1990 г. е избран за президент, са работили заедно през голямата част от историята на компанията.