И поръчката за 35-те електрически влака продължава с пряко договаряне
И двамата участници в търга не отговарят на изискванията
Втората най-голяма поръчка за доставка на подвижен жп състав ще продължи с пряко договаряне. Министерство на транспорта ще води преговори с две международни компании – полската Pesa и чешката Skoda Transportation – които подадоха оферти в отворената процедура за доставка на 35 електрически влака. Тя обаче е прекратена с решение на служебния ресорен министър Георги Гвоздейков днес, тъй като предложенията на фирмите не отговарят на заложените изисквания.
Предвид спецификата и сложността на проекта за модернизиране на железопътния подвижен състав, МТС преминава към процедура по пряко договаряне за доставката на 35 едноетажни мотрисни влака, финансирани от Националния план за възстановяване и устойчивост“, посочват от министерството.
Припомняме, че по същия начин и най-големият търг за доставка за 20 електрически "пуш-пул" влака продължи с пряко договаряне.
Поредица от турбуленции
Пристъпването към пряко договаряне е поредният трус пред злополучната процедура за доставка на 35-те мотриси.
Търгът за 1.1 млрд. лв. без ДДС, който е един от най-големите в сектора по ПВУ, се наложи да бъде стартиран повторно в края на януари, след като бе обжалван от „Шкода Транспортейшън“ А.С. заради спорни технически спецификации и изисквания за доказан опит. Компанията ги определяше като дискриминационни, а Комисията за защита на конкуренцията уважи мотивите и поръчката бе прекратена.
При повторното ѝ пускане последва ново обжалване – на френската Alstom, което обаче КЗК не уважи. В надпреварата накрая се включиха две международни компании – полската Pesa и чешката Skoda Transportation.
„След преглед на подадените оферти в откритата на 26.01.24 г. процедура по обществена поръчка, комисията е установила, че предложенията в техническите спецификации на двамата участници не отговарят на заложените изисквания, свързани със сроковете за доставка, сертифициране, както и други технически детайли за въвеждането в експлоатация на подвижния състав“, посочват от транспортното ведомство сега.
Ще поканим на преговори широк кръг от участници, за да постигнем максимална конкуренция, а за да гарантираме прозрачност ще отправим покана и към представители на Европейската комисия да наблюдават преговорния процес“, обясни министър Гвоздейков в отговор на решението да се пристъпи към пряко договаряне.