И работодателите искат отлагане на по-високите тол такси
Увеличението на тарифите да бъде отложено до края на годината, предлагат АОБР
Четирите национално представени работодателски организации подкрепят исканията на превозвачите и спедиторите за отлагане на въвеждането на по-високите тол такси. Регионалният министър в оставка Гроздан Караджов предложи за обществено обсъждане постановление, което предвижда вдигане на два пъти – от 1 юли и след това от 1 януари 2023 г. В позиция до медиите Асоциация на организациите на българските работодатели (АОБР) призовава за запазване таксите в сегашния им размер до края на годината.
Припомняме, че след редица проведени срещи между превозвачите и МРРБ Караджов предложи поетапно увеличение на тарифите, като вече в обхвата на платената пътна мрежа трябва да влязат и второкласните пътища, за които до момента тарифата е 0 ст./км. Министърът предложи от 1 юли тарифите да се увеличат с 50%, а от началото на другата година да влезе в сила и останалото увеличение.
Сега от АОБР посочват, че трябва да бъде изготвен план за постепенно и плавно увеличение на пътните такси като размер с ясен времеви хоризонт. Асоциацията предлага и механизми за увеличение на приходите от тол такси, сред които включване в обхвата на тол система само на някои второкласни пътища, за които се наблюдава интензивен транзитен трафик.
Останалите предложения на работодателите са свързани с облагане на тол таксите с ДДС, облагане на транзитните второкласни пътища със същите такси, с които се облагат и първокласни пътища и магистрали, тъй като качеството на цялата пътна мрежа в България е сходно. Също така предлагат въвеждане на забрани чрез пътни знаци за преминаване на превозни средства, извършващи транзитни превози, по останалата пътна мрежа. Забраните да се въвеждат съгласно Закона за движение по пътищата, с пътни знаци и да важат независимо от държавата на регистрация на превозното средство.
За да може да се запазят правата и интересите на местния бизнес и българските потребителите, работодателите предлагат въвеждане на отстъпки в тол таксите за обем изминато разстояние на месец на превозно средство. Отстъпките следва да важат за пробег над 3000 км., над 5000 км. и над 7000 км. на месец по платената пътна мрежа.
И още – при констатирани нарушения с оглед недекларирани тол сегменти следва да се предостави седемдневен срок на превозвача да заплати незаплатените участъци от платената пътна мрежа и едва тогава да се пристъпва към начисляване на компенсаторна такса и максимален тол за деня.
По време на срещите между МРРБ и превозвачите повечето от тези искания бяха представени пред министър Караджов. При последната среща той заяви, че някои искания са невъзможни, а други – зависещи от финансовия министър Асен Василев и от законодателната рамка.