IAG обещава въглеродно неутрални полети до 2050 г.
Авиацията има климатичен проблем и компаниите запретват ръкави да се справят с него
~ 2 мин.
Водещата група в сферата на авиолиниите International Airlines Group (IAG), част от която са British Airways, Aer Lingus и Iberia, обещава да премахне или компенсира всички въглеродни емисии, излъчени от нейния флот от над 570 самолета до 2050 г., предава CNN.
IAG оповести ангажимента си в четвъртък, като обеща да замени по-старите летателни апарати и да инвестира в устойчиво реактивно гориво, както и да разработи технология, която да елиминират въглеродния диоксид от атмосферата.
Водещият превозвач от групата British Airways например планира да вземе компенсаторни мерки за отделяните въглеродни емисии при вътрешни полети, като ще започне да прави това от следващата година. За целта компанията ще инвестира в продукти за слънчева енергия и ще засажда дървета в Южна Америка, Африка и Азия.
Авиокомпаниите са под все по-голям натиск да предприемат спешни действия, тъй като глобалната осведоменост за климатичната криза се повишава видимо и това крие все по-големи рискове за техния бизнес. Темата е взета присърце и от екоактивистката Грета Тунберг, чиито изяви будят както критика, така и внимание по проблема. Миналата година например тя пътува до Давос, Швейцария, за да се изправи пред изпълнителни директори и световни лидери, с влак. При неотдавнашното си посещение в ООН в Ню Йорк тази година пък, шведското момиче използва ветроходен кораб за придвижване.
Данните на индустриалната група IATA сочат, че въздушният транспорт е отговорен за 2% от глобалните емисии СО2, дело на човешката дейност. През 2017 г. това са били общо 859 млн. тона въглероден диоксид. Екологичните активисти твърдят, че глобалните авиационни емисии нарастват бързо и ако индустрията беше държава, то тя щеше да е сред първите 10 най-големи излъчватели. Освен СО3, самолетите отделят и други вредни газове, като азотни оксиди, които също допринасят за глобалното затопляне.
Фокусът върху авиацията обаче помага на индустрията да стимулира действия. Производители на самолети, сред които Boeing и Airbus, обявиха през юни, че техните главни технологични служители ще си сътрудничат, за да помогнат на сектора да контролира емисиите. Някои играчи като холандската KLM дори насърчи клиентите си да вземат влакове или да извършват видео разговори от разстояние, вместо да летят за своите срещи, стига да е възможно.
Що се отнася до IAG, в четвъртък групата заяви, че ще постигне своите въглеродни цели, като инвестира 400 милиона долара през следващите две десетилетия в устойчиво авиационно гориво. Сред идеите ѝ е и британски проект за превръщане на домакинския боклук в реактивно гориво, като тази дейност може да започне от 2024 г.
Компанията също се ангажира да замени по-старите самолети през следващите пет години със 142 нови летателни апарата на стойност 27 милиарда долара. Новите самолети ще бъдат до 25% по-ефективни от моделите, които ще подменят.
Тя ще си партнира и с американската компания Mosaic Materials, която е създала абсорбиращ материал, който да отстранява CO2 директно от атмосферата.