Илон Мъск е напът да стане третият най-богат човек в света
Състоянието му се покачи с 15 млрд. долара за ден, след като Tesla се присъедини към S&P 500
Основателят на Tesla Inc и Space Exploration Technologies Corporation (SpaceX) Илон Мъск добави към активите си 15 млрд. долара само за ден, след като компанията му за електрически автомобили бе одобрена да се присъедини към широкия борсов индекс S&P 500, пише Fox Business. 49-годишният Мъск е нa път да се превърне в третия най-богат човек на света, след като задмина с лекота Марк Зукърбърг.
Акциите на Tesla приключиха вчерашната сесия pri 408.09 долара за брой, или с 14% нагоре. Така нетната стойност на активите, притежавани от Мъск, скочи до 117.5 милиарда долара, според Bloomberg Billionaires Index. По техни данни за тази година богатството му е нараснало с 90 млрд. долара.
Tesla ще влезе в S&P 500 на 21 декември и ще бъде най-големият нов участник в историята на групата, от която завяват, че “въз основа на последните данни за пазарната капитализация Tesla ще бъде една от най-големите добавки към S&P 500 през последното десетилетие и следователно ще генерира една от най-големите сделки в историята на S&P 500".
Според експерти Tesla е затвърдила позицията си на водещ производител на електрически автомобили в световен мащаб, въпреки че конкуренцията се засилва. Тя преодоля редица предизвикателства, включително тежки производствени проблеми и бързо изгаряне на пари.
Преди броени дни главният изпълнителен директор Илон Мъск написа в Twitter, че компанията е била на косъм от фалит в последните години, преди все още да е установила как да произвежда масово електромобилите си от Model 3, предава CNBC.
Въпреки тези опасения, в средата на септември Tesla отчете пета поредна тримесечна печалба, затваряйки устите на критиците, които се съмняваха в способностите й. Приходите за изминалото тримесечие са нараснали със 73% на годишна база до малко под 8.8 млрд. долара, пише Bloomberg, като посочва, че печалбата на компанията е 331 млн. долара.
За третото тримесечие тя регистрира рекорден брой поръчки, разбивайки всички очаквания на анализаторите. Производителите са доставили 139 300 автомобила, надминавайки предишният рекорд от 112 000 коли за четвъртото тримесечие на 2019 г.
Масовият Model 3 на Tesla съставлява основна част от доставките през изминалото тримесечие. В същото време доставките на по-старите и по-скъпи модели на Tesla S и X намаляват с 13% до 15 200 бройки през третото тримесечие спрямо година по-рано.
В началото на 2020 г. компанията си беше заложила като цел – производство на 500 000 автомобила, но заради пандемията, която ги принуди да спрат работата, сега са отдалечени от тази крайна цел. Но финансовият директор Закари Киркхорн заяви, че това все още е осъществим таргет и продължават да работят. Илон Мъск обаче има още по-голяма цел: „Tesla трябва да произведе 20 млн. автомобила през 2030 г.”, което всъщност е текущото производство на Volkswagen и Toyota, взети заедно.
За да може да реализира тези поръчки, компанията отвори завод в Шанхай, чиято цел е да произвежда по 150 хил. бройки от Model 3 годишно, а след това да увеличи производството на 250 хил. превози средства на годишна база.
Междувременно строителството на първата европейска фабрика на Tesla близо до Берлин напредва бързо. „Сградите се строят, оборудването ще бъде внесено през следващите седмици. Екипът на Giga Berlin се разраства“, заявяват от компанията. В рамките на 1-2 години там трябва да се произвеждат до 500 000 автомобила годишно от Model 3 и Model Y.
В процес на изграждане е и втори американски завод близо до Остин, Тексас, който се очаква да разшири моделната гама на компанията, като предлага пикап, наречен Cybertruck.
Целта на Мъск е да затвърди лидерската позиция на компанията, особено след като цялата автомобилна индустрия преминава към електрически двигатели. По последни данни оценката на компанията е по-голямата от тази на Volkswagen AG, Toyota Motor Corp. и General Motors Co, взети заедно.
И въпреки че Tesla е боготворена от инвеститорите и смятана за №1 на пазара, продажбите й все още не са толкова големи.
Но нейният успех накара света да погледне към сектора на електрическите автомобили с други очи. А присъединяването ѝ към един от „най-ексклузивните клубове в света” - S&P 500, освен потвърждение за Мъск, че стилът му на управление е правилен, е и знак за големи бъдещи успехи.