Искаме да направим виртуалната реалност достъпна
Продуктите, които разчитат на виртуална реалност, влияят много по-силно на целевата си аудитория, постигат непогрешимо търсения ефект
Красимир Николов:
Красимир Николов е изпълнителен директор и съосновател на Quark VR. Занимава се с виртуална реалност от 2014 г., когато заедно с Георги Георгиев основат компанията с тогавашното ѝ име Intugame. По образование е софтуерен инженер, завършил информатика в Немския факултет на Техническия университет в София и магистратура по изкуствен интелект в СУ «Св. Климент Охридски». Работил е върху банков софтуер и приложения за комуникация.
Г-н Николов, с какво ви привлече развитието на технологиите за виртуална реалност?
Първоначално интересът ми към виртуалната реалност беше провокиран от прототипа на гейминг платформата Oculus - DK2. Прототипът беше нещо, което не бях виждал дотогава - поставяйки си очилата за виртуална реалност, попадаш в един напълно нов медиум, където можеш да преживяваш всичко от първо лице. Самата технология беше много интересна, но нямаше много съдържание. Затова започнахме разработка на приложение, което позволява многобройните класически компютърни игри да бъдат играни във виртуална реалност с помощта на телефон. Това беше голямо предизвикателство, тъй като картината трябваше да се пренася по безжичен път от компютъра до телефона. След време развихме нашата технология и създадохме софтуер за разработчици на VR приложения - Intugame VR SDK.
С вашия VR стартъп Іntugаmе стигнахте до Силициевата долина. Кое ви даде този шанс?
Нашият български инвеститор LAUNCHub Ventures има голямо портфолио от компании, в които има инвестиции. Една от компаниите, която се занимаваше с криптовалути, беше прекарала няколко месеца в долината в акселератора на Адам Дрейпър – син на легендарния инвеститор Тим Дрейпър, който е инвестирал в компании като Skype, Space X, Tesla, Baidu и много други. Акселераторът е място, където стартэпи като нашия се събират, за да се фокусират върху изграждането на компанията, да получат съвети и да се запознаят с инвеститори. Въпросният акселератор Boost VC току-що беше започнал да инвестира във VR компании и на Адам му хареса нашата идея. Intugame беше един от 20-те избрани стартъпа измежду няколкотостотин компании от цял свят.
Quark VR е следващ етап в развитието на бизнеса. Как създадохте тази компания и върху какво е нейният фокус?
Quark VR е пряко следствие на обратната връзка, която получихме в Силициевата долина. Там успяхме да се видим с над 100 други компании, които се занимават с виртуална реалност. Много от тях развиват увеселителни паркове и аркадни игри за VR в САЩ и Азия. Такива компании имат нужда от безжична технология като нашата, за да предоставят най-доброто възможно изживяване на своите клиенти. Така се роди Quark VR - продукт, който позволява на до 10 човека да изживяват заедно виртуална реалност, без да са ограничени от кабели или да носят компютър на гърба си.
Кои са най-големите ви успехи до момента в областта на виртуалната реалност?
Технологията, върху която работим, създава нов начин за преживяване на виртуална реалност. Един ден хората няма да имат нужда от скъп компютър вкъщи, за да изпитат VR. Нашата технология има много различни приложения във виртуалната и добавената реалност. Скоростта, с която успяваме да предадем картината и звука от виртуалното изживяване по безжичен път, е граничеща с оптималната в сферата.
Каква е голямата цел, която гоните с вашите разработки?
Целта ни е да направим тези нови реалности достъпни за всички хора както като преживяване, така и като цена. Първата стъпка е именно да спомогнем изживяването в увеселителни паркове и аркади да стане по-добро, за да може всеки да изпита най-високото качество от първо лице и след това технологията ни да стане масова и достъпна извън тези места.
Освен в игри и забавления, в какви други области виждате възможност за развитие на VR технологиите?
Виртуалната реалност има огромно приложение в образованието, социалните мрежи и предаването на истории по възможно най-добрия начин. Вече добре развито е приложението на тази технология в космическото и военното дело. В подем са също туризмът и бизнесът с недвижими имоти като сфери, възползващи се от виртуална реалност.
В какво е спецификата на виртуалната реалност като технология и каква „добавена стойност” имат продуктите, които я съдържат?
Най-характерната черта на виртуалната реалност е способността ѝ да разказва истории от първо лице. Продуктите, които разчитат на виртуална реалност, влияят много по-силно на целевата си аудитория, постигат непогрешимо търсения ефект. Все още използването на виртуална реалност поставя бизнеса, възползващ се от нея, с едни гърди напред, защото продължава да е нещо доста ново и различно, особено за българския пазар.
Къде е границата между реалността и виртуалната реалност? Има ли опасност да се слеят?
Технологията, с която разполагаме днес, е едва в своя зародиш и мисля, че в бъдещите 10-20 години ще продължи да се развива с ускорени темпове. Въпреки това мисля, че на човек винаги ще му е ясно кога е в реалния или във виртуалния свят. Поне към момента има и хардуерни ограничения, които малко или много пречат да забравиш напълно, че това е виртуална, а не „истинска, действителна, реална“ реалност.
Как гледате на хипотезите на учени и изобретатели, че живеем в компютърна симулация?
Това всъщност е доста стара идея във философията, че светът, в който живеем, е просто сън или симулация, както се нарича в днешно време. Мисля, че е интересен умствен експеримент, но за голяма част от научната общност това е просто философска дилема. Въпреки това личности като Илон Мъск представят подобни възгледи напълно сериозно, така че хора като нас – които на практика работят в сферата на научната фантастика - не биха отхвърлили подобни вярвания, поне не и докато няма категорични доказателства за обратното. Това, което ние правим, е да дадем възможност на хората да прескочат „ограниченията в кода“, ако гледаме на живота като на компютърна симулация, и да видят от първо лице места, които иначе никога не биха могли да посетят, дори такива, които всъщност не съществуват в действителността. Пред виртуалната реалност има дълъг път и именно заради широкото й приложение и ползи, ние чувстваме за свой дълг да я направим достъпна за максимален брой хора. Правим го от 3 години и тепърва ще впечатляваме света.
Още по темата четете в брой 77 на сп. "Икономика - на пазара в момента.