IT браншът видя риск от безцелно харчене на милиони за STEM кабинети
Има опасност училищата да се заринат с техника, която не отговаря на нуждите им, предупреди БАСКОМ
Българската асоциация на софтуерните компании (БАСКОМ) изрази резерви към големия STEM проект, по който над 2240 училища ще получат около 480 млн. лв. Средствата са по Плана за възстановяване за изграждане на STEM кабинети, лаборатории и центрове.
От асциацията предупреждават, че програмата създава предпоставки училищата да потънат в проблеми около поддръжката на големи количества дигитални устройства или техника, чиито параметри не отговарят на реалните им нужди. Становището на БАСКОМ е изпратено до служебния вицепремиер по управление на европейските средства Атанас Пеканов, до служебния министър на образованието проф. д-р Сашо Пенов и до председателя на просветната комисия в парламента Красимир Вълчев.
Проблеми ще възникнат и с обученията на преподаватели, с липсата на дългосрочна стратегия за осигуряване на консумативи за техниката, както и със сроковете и отчитането на проекта, смятат от IT сектора.
БАСКОМ обединява над 150 компании и организации от софтуерния сектор в България и от години е ангажирана с проблемите на образованието. Нейни експерти участваха активно в първата Национална програма "Изграждане на училищна STEM среда" през 2021 г., като възможност чрез нея да се засили интересът на учениците към изучаването на точни науки, както и да се развият умения и компетенции, необходими за успешната им професионална реализация.
От асоциацията напомнят, че едно от качествата на Националната програма е интегрирането на всички важни компоненти за развиване на STEM обучението в едно: дизайн на нова училищна среда, технологии, интегрирано учебно съдържание, обучения на учители и нови лидерски роли, свързани с училищните STEM центрове. В становището си от БАСКОМ настояват да се запази интегрираният подход при финансиране на дейностите, свързани с изграждане на инфраструктура и обученията и подготовката на преподаватели.
Така заложеното в Концепцията приравняване на образователната среда с образователната инфраструктура представлява подмяна на концепцията за STEM образование, което трябваше като идея да създаде началната екосистема за иновации чрез ново съдържание, нови модели на преподаване и изцяло нова концепция за учебна среда. Понастоящем всичко това е сведено до строително-ремонтни дейности и закупуване на техника", пишат в становището си БАСКОМ.
Асоциацията настоява още бенефициенти по програмата, касаеща всякакви STEM инвестиции, да не са общините, а училищата.
Смислено е всяко училище да изработва отделна концепция за STEM, според нуждите и профила си", смятат от ИТ бранша.
Оттам препоръчва училищата сами да изготвят цялостна концепция за своите STEM центрове, да избират и планират подходящите за своя екип обучения, като се отдели процент от текущия бюджет, заложен в Националния план за възстановяване и устойчивост, за осигуряване на съдържание и обучение на преподаватели, заедно с концепцията за изграждане на средата и избора на оборудване.
Относно хардуера и доставката на техника, според Асоциацията, следва да се въведе "опционален", а не "задължителен" характер на спецификациите, а те да се отворят, за да поддържат различни хардуерни и софтуерни решения. Училищата да могат да избират инвестицията в екрани, компютърни устройства или комбинация от тях, спрямо нивото си на готовност и целите си, искат оттам, както и да се създаде експертна група, която да подпомага МОН в цялостната реализация и комуникация по STEM програмата. Директорите също настояха да закупуват сами техниката според нуждите си, тъй като според тях заложената според МОН е остаряла.
От БАСКОМ припомнят, че не бива да се пропуска уникалният шанс да се изгради приобщаващо и модерно образование, поощряващо младите хора да се занимават с наука и да бъдат конкурентни в технологичните индустрии с добавена стойност. За тази цел е важно да се създаде образователна среда от ново поколение, обслужваща съвсем нова парадигма на мислене, подготвени учители, подходящо учебно съдържание и педагогически инструментариум, казват оттам.