Железопътната гара в Стара Загора е напълно обновена
Дейностите продължиха близо 3 години, а срещу 9.7 млн. лв. без ДДС тя вече е „зелена и красива“
Основният ремонт на жп гарата в Стара Загора, който започна през 2020 г., е напълно завършен. Съоръжението вече е готово да приеме първите си пътници. Обектът бе открит днес на официална церемония, на която присъстваха министърът на транспорта Георги Гвоздейков, директорът на НКЖИ, представител на Европейската комисия и други официални лица.
Старозагорци извоюваха зеления цвят, който е не само символ на града, но и на зелената политика. Градът се намира на важен кръстопът. Не знам дали лично аз имам принос към проекта, но помагаме сериозни усилия за модернизация на жп транспорта“, коментира транспортният министър.
Гаровият комплекс е изцяло реновиран, като е извършен основен ремонт на приемното здание, пространството около гарата, подлезите и перонните покрития. Това е първият по-сериозен ремонт на гарата от нейното построяване през 1982 г.
Припомняме, че договорът за обновяването на гарата бе подписан от Национална компания „Железопътна инфраструктура“ през 2019 г. Същинските дейности започнаха през 2020 г., като по план трябваше да завършат през 2022 г., но пандемията за кратко стопира проекта.
Изпълнител на обекта е ДЗЗД „Европейска жп гара Стара Загора“, в което участват фирмите „Парсек Груп“ ЕООД, „Престиж бизнес-93“ ООД, „Бигла – III“ OOД и АТМ ЕООД. Стойността на договора с тях е над 9.7 млн. лв. без ДДС.
Проект „Реконструкция на гаров комплекс Стара Загора – проектиране, строителство и авторски надзор“ се осъществява със съфинансиране от Европейския фонд за регионално развитие, чрез Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014 – 2020 г.
„Зелена, красива и го постигнахме заедно“
Отбелязваме важен резултат от работата и сътрудничеството с ЕК, екипите на НКЖИ, изпълнители и консултант. Този проект се превърна в реалност и може да са се похвалим с европейски облик“, заяви директорът на НКЖИ Мария Генова.
Агнес Монфре, ръководител на отдел „България, Хърватия и Словения“ в Генерална дирекция „Регионална и градска политика“ на Европейската комисия, заяви, че жп гарата е „зелена, красива и го постигнахме заедно“.
„Вече е готова да посрещне пътниците. Специално пригодена е за използване от хора в неравностойно положение.“
Монфре поздрави всички, които са участвали в проекта.
Гарата не е просто красива, а зелена и това беше целта на иновациите“, допълни още тя.
Според нея проектът в Стара Загора е още една стъпка напред в опазването на околната среда. Тя напомни, че ЕК има амбициозни цели за намаляване на вредните емисии.
Когато се разхождате по улиците на града, може да видите кохезионната политика навсякъде в града – от гарата до електробусите“, коментира още Монфре.
Зам.-кметът на Стара Загора Радостин Танев заяви, че града има един от най-екологичните транспорти в страната и ремонтът на гарата е продължение на тази политика.
По време на ремонта е открита капсула на времето, скрита в една от стените преди десетилетия. На нея е пишело, че влакът е бъдещето. Тя е извадена, а по време на официалната церемония бе върната на автентичното си място. Към нея бе прибавена и нова капсула със специално завещание към идните поколения.
Развитие на жп сектора
Георги Гвоздейков обяви по време на откриването, че държавата скоро може да избере изпълнител по поръчките за нови влакове и локомотиви, залегнали по Плана за възстановяване и устойчивост, и подвижният състав ще може да бъде модернизиран с близо 2 млрд. лв.
Цялото общество го заслужава. Трябва да положим усилия, за да постигнем висока скорост и добро обслужване. Разстоянието между София и Бургас трябва да се изминава за кратко време. През 2026 г. трябва да бъдем свидетели на цялостната модернизация на жп транспорта“, заяви министърът.
Съфинансирано от Европейския съюз. Изразените възгледи и мнения обаче принадлежат изцяло на техния(ите) автор(и) и не отразяват непременно възгледите и мненията на Европейския съюз или на Европейската комисия. За тях не носи отговорност нито Европейският съюз, нито Европейската комисия.