Как се промени петролният пазар само за няколко месеца
Войната в Украйна тласна света към нови правила на играта
Войната в Украйна прекроява световния петролен пазар. Доставчици от Африка се включват в надпреварата, за да отговорят на европейското търсене. През това време Москва, силно ударена от западните санкции, използва рискови трансфери с кораби, за да достави суровия си нефт до Азия, пише в свой специален анализ Reuters.
Новите маршрути за доставките буквално разтърсват глобалния пазар на петрол и то по-силно от времето на шистовата революция в САЩ, която преобърна играта преди десетилетие. Предполага се, че Русия ще може да се справи с петролното ембарго на Европейския съюз й налага, но само при условие че Азия и Китай продължават да купуват нейния суров петрол
Санкциите, наложени на Москва заради инвазията ѝ в Украйна през февруари, включително тези на САЩ върху вноса на петрол, накараха Русия да се отдалечи от Европа, но да се приближи до Индия и Китай. Руският износ се върна към нивата отпреди агресията през април, а цените на петрола се стабилизираха около 110 долара, след като достигнаха 14-годишен връх от 139 долара за барел през март, по данни на Международната енергийна агенция.
Дори ако Европейският съюз се съгласи да наложи петролното ембарго в следващия си кръг от руски санкции, анализаторите смятат, че въздействието може да бъде по-малко от това, което се очаква.
Освен ако Западът не окаже дипломатически натиск върху азиатските купувачи, ние не виждаме разлика в доставките и покачване на цените на петрола“, казва Норберт Рукър от Джулиус Баер.
САЩ, ЕС и Великобритания вече забраниха на плаващите подруски флаг кораби да влизат в пристанищата. Това означава, че търговията към Азия се извършва с трансфери от кораб на кораб в морето, което е скъп процес, при който има риск от големи разливи.
Като цяло потокът на руски петрол към Азия през морето е скочил с поне 50% от началото на годината, според Petro-Logistics. Трансферите между кораби, които представляват малка част от общата морска търговия, се изместиха от датския бряг към Средиземно море, за да се избегнат санкции и протести.
Прехвърлянията от кораб на кораб (STS) бяха често срещани в датските води, на входната точка на Балтийско море. Това вече не се случва; оттук и тенденцията STS от санкционирани танкери към несанкционирани танкери нараства в по-топлите и по-приветливи средиземноморски води“, каза президентът на Petro-Logistics Марк Гербер.
Гербер оценява обемите на руския суров петрол и продукти, които се прехвърлят между танкери в Средиземно море, на около 400 000 барела на ден, от които по-голямата част отиват към Азия. Така 2.3 милиона барела на ден пътуват директно натам. През януари, преди инвазията, около 1.5 милиона барела са били изпращани директно натам.
Руският петрол се натоварва на танкери Aframax или Suezmax, които превозват по-малко от 1 милион барела, като се прехвърля в морето към по-големи кораби с капацитет 2 милиона барела, което прави корабоплаването по-рентабилно, казват търговците.
Обемите на морския транспорт са само част от общия износ от Русия. Включвайки доставките по тръбопроводи, общият руски износ на суров петрол и продукти се е увеличил до малко над 8 милиона барела на ден през април, т.е.обратно до нивата преди инвазията.
Западноафрикански суров петрол
За да компенсират загубата на руски петрол, европейските рафинерии се насочват към внос на суров петрол от Западна Африка, който е нараснал със 17% през април в сравнение с периода между 2018-2021 г., става ясно от данни на Petro-Logistics. Анализите на Eikon също показват увеличение и сочат, че 660 000 барела предимно от Нигерия, Ангола и Камерун пристигат в Северозападна Европа през май. Тогава са дошли и три товара от нигерийския Amenam. За сравнение през февруари е имало само един.
Междувременно обемите на западноафрикански суров петрол за Индия са почти наполовина, отбелязва Гербер. През април са доставени 280 000 барела на ден, а през март – 510 000 барела, когато Делхи преминава към руски доставки. С нажеженото европейско търсене цените на нигерийския лек и сладък суров петрол, например, достигат рекордни нива, според търговците. Така суровият от Forcados се предлага с премия от поне 7 долара спрямо Brent.
Доставките от Северна Африка за Европа са нараснали с 30% през март, съобщи Petro-Logistics. Данните на Eikon показват, че доставките в Северозападна Европа от египетското пристанище Сиди Керир – вероятно на саудитски суров петрол, ще се удвоят до над 400 000 барела на ден през май.
Съединените щати също увеличиха доставките за Европа. Европейският внос на суров петрол през май, на база доставки, е нараснал с над 15% спрямо март. Европа приема около 1.45 милиона барела на ден суров петрол от Съединените щати.