Как на практика ще се прилага „въздушният Шенген“ от летищата в България?
Концесионерите на трите големи аеропорта в София, Варна и Бургас казват, че са готови с реорганизацията за отпадане на паспортния контрол
Трите големи летища – в София, Варна и Бургас – са подготвени за частичното присъединяване на страната в Шенгенското пространство по въздух. В отговор на запитване на Economic.bg от пресцентъра на концесионерите отговориха, че след 31 март пътуването за пътници, които летят до или от страни от Шенген, ще бъде съкратено, тъй като няма да преминават през паспортен контрол.
Отварянето на коридорите за свободно преминаване на граждани от страни от Шенген на Летище София вече е подготвено за лесно изпълнение за една нощ“, посочва Хесус Кабайеро, главен изпълнителен директор на „Соф Кънект“.
От пресцентъра на концесионера „Фрапорт“ също казват, че Летище Варна и Летище Бургас на практика са напълно подготвени за Шенген и дори още от днес могат да работят според изискванията на Шенгенското пространство.
Екипът ни изпрати запитване и до летището в Пловдив, но до публикуването на материала не получихме информация по темата.
Летище София
На столичното летище вече има планирана реорганизация, която ще влезе в сила от 31 март. Промените са свързани с поставянето на един пункт за паспортен контрол в края на Терминал 2, така че да може да се използва за пристигащите с полетите от страни извън Шенген на ръкав. Освен това ще се обособи „еднопосочен коридор“ в шенгенската част на зоната за пристигане в Tерминал 2, така че пристигащите пътници да не могат да стигат до зоната за заминаване от лентите за получаване на багаж.
Като временно решение ще осигурим наличието на служители по сигурността, за да избегнем ситуацията, в която пристигащите пътници да се връщат в зоната на заминаване от зоната за получаване на багаж.“
Летището ще активира контрол на достъпа до границата на края на Tерминал 2 за персонала от/до нешенгенска зона.
Новата стратегия за разпределение на ресурсите (за определяне на зоните във всеки терминал, които ще бъдат предназначени за полети от Шенген и извън Шенген) ще бъде в тясна координация с авиокомпаниите, така че да могат да бъдат изпълнени всички мерки, необходими преди промяната своевременно, казват още от „Соф Кънект“.
Най-голямото неудобство, което предвиждаме за пътника е да не знае на кой терминал е полета му. Правилата за разпределяне на полетите на Tерминал 1 и Tерминал 2 ще бъдат различни от сегашните.“
Именно, за да няма объркване, „Соф Кънект“ заедно с авиокомпаниите планират комуникационна кампания. От пресцентъра посочват как на практика ще се случва процедурата по проверка на гражданите в зависимост от това дали летят до или от страна от Шенген.
Българските граждани, които ще летят до страна от Шенген, ще отиват на гишето за регистрация на багажа (check-in), след това ще продължават към контролно-пропускателния пункт за проверка на бордна карта. Ще преминават през проверката за сигурност и ще продължават към изхода за отвеждане към самолета.
Българските граждани, които ще пристигат от страната от Шенген, единствено ще продължават към зоната за получаване на багаж, но без да преминават през паспортна проверка.
През паспортна проверка, пътниците ще преминават единствено, ако летят до или пристигат от страна извън Шенген. Така за тях преминаването през летището няма да бъде съкратено.
Всеки, които лети до страна извън Шенген, ще отива на на гишето за регистрация на багажа (check-in), ще продължава до контролно-пропускателния пункт за проверка на бордна карта, а след това ще преминава през проверката за сигурност. След нея ще подлежи и на паспортен контрол, като едва след това ще може да продължи към изхода за отвеждане към самолета.
Всеки, които пристига от страна извън Шенген, пък първо ще преминава през паспортния контрол и след това към зоната за получаване на багаж.
Летищата във Варна и Бургас
От пресцентъра на „Фрапорт“ обясниха, че още от 2013 г., когато бяха пуснати в експлоатация новите пътнически терминали на Летище Варна и Летище Бургас, разполагат с инфраструктурата за разделяне на пътническите потоци. Съвместно с държавните органи, концесионерът има подготвен и съгласуван план за действие.
Шенгенската концепция беше интегрирана в терминалите преди 10 години. Паралелно с това, планираме допълнителни инвестиции от порядъка на около 7-цифрена сума в евро“, посочват от „Фрапорт“
Допълват, че се намират във финалната фаза на проектиране на реорганизация на целите гейт зони, което ще подобри изживяването на пътниците, както за пътуващите от Шенген, така и за пътуващите извън него.
Според „Фрапорт“ отпадането на паспортния контрол за заминаващи или пристигали с полети от страна от Шенгенското пространство,
ще намали стреса при пътуване и средното време за обработка и чакане на пътник с около 2-5 мин.“
За пътниците, пътуващи до държави извън Шенген, процесът на паспортен и визов контрол остава такъв, какъвто е. Те ще бъдат насочвани към гишето за граничен контрол за паспортни и визови проверки. Времето за обработка на тези пътници да остане същото, каквото е и сега.
За 2023 г. делът на пътниците Шенген/не-Шенген е 70%/30% за Летище Бургас и 63%/37% за Летище Варна. „Фрапорт“ очаква положителен ефект върху трафика след приемането на страната в частичния Шенген.