Какви цени предложиха различните компании за новите влакове и локомотиви?
Някои от предложенията на компаниите надскачат в пъти заложеното финансиране в Плана за възстановяване и устойчивост
Пазарните консултации за закупуване на нови влакове и локомотиви, които ще бъдат финансирани по Плана за възстановяване и устойчивост, приключиха в края на юни. В тях участваха 32 международни компании. Транспортният министър в оставка Николай Събев заяви, че „в кратки срокове“ ще обяви и обществените поръчки.
От доклади, качени в Системата за електронни обществени поръчки след края на консултациите, става ясно, че някои компании са предложили цени, които в пъти надхвърлят предвиденото финансиране, заложено в Плана за всеки един проект. Така например са заложени 272.2 млн. евро за покупката на общо 42 бр. едноетажни и двуетажни електрически влака. Според докладите обаче една компания предлага най-висока цена от 490 млн. евро, и то за 35 бр. едноетажни влака. Най-високата предложена цена за останалите 7 двуетажни е 133 млн. евро.
Също става ясно, че компаниите имат нужда от голям период, през който да произведат и доставят влаковете и мотрисите. Ако министерството не иска да изостава от заложените срокове в Плана, трябва да обяви и проведе обществените поръчки възможно най-скоро. От значение е и кога договорите с избраните изпълнители ще бъдат подписани, защото от тази дата зависи и кога ще бъдат доставени първите бройки в България. Сроковете, заявени от компаниите, са диапазон от 1.5 година до 4 години.
В качените таблици от Министерството на транспорта, имената на компаниите са заменени с „Производител 1“ и т.н. Там, където по специфични единични параметри също недвусмислено може да се установи принадлежност на конкретна спецификация към конкретен производител, параметрите са обявени в диапазон или по друг начин, за да бъде спазена пълна конфиденциалност.
Екипът на Economic.bg систематизира и обобщи информацията за предложените цени по всички 5 различни позиции, по които бяха обявени консултациите.
35 бр едноетажни електрически влака
В пазарните консултации са се включили 10 различни производители. Министерството посочва в доклад, че предложения са подали Alstom, CAF, FPS Poland, Hyundai Rotem, Koncar, PESA, Siemens, Skoda, Stadler и Zhongshuai Special Vehicle Co. (чрез български представител – Глобал Нет Инфо) за влакове на производителя CRRC – Китай. От всичките 10 само 5 са предложили цени както за влакове, развиващи до 140 км/ч., така и за такива, развиващи до 160 км/ч.
От тях производител номер 8 предлага най-ниски цени. Ако бъдат закупени 35 бр, то те ще струват между 175 и 280 млн. евро. Ако бъде сключен договор за поддръжка за период от 15 години, тя би струвала 3 млн. евро на влак или 105 млн. евро за всичките 35 бр. Ако бъде избран, първият влак ще пристигне в България в период от 20-36 месеца, след подписването на договора. Депозитът, който изисква да му бъде преведен, е в размер на 15-25%.
Най-високи цени предлага производител номер 5. Това означава, че ако бъдат закупени 35 бр., то те ще струват общо между 385 и 490 млн. евро. Не е ясно обаче колко ще струва поддръжката и пълното сервизно обслужване на влаковете, защото производителят е посочил, че трябва да направи допълнително проучване.
Производителите, които най-много отговарят на заложените технически характеристики на влаковете, са два – номер 3 и номер 10. И двете компании предлагат еднакви цени. Покупката на всичките 35 влака, би струвала между 280 и 385 млн. евро. Поддръжката за 15 години при номер 3 е по-скъпа – в размер на 140 млн. евро, а при номер 10 – в размер на 105 млн. евро. Компания номер 3 може да произведе и доставки първия влак в рамките на 20-36 месеца след подписване на договора, а номер 10 – между 30 и 48 месеца. Депозитът, който изисква компания номер 3 е в размер на 25-35%, а компания номер 10 – между 35-55%.
7 бр двуетажни електрически влака
В консултациите са участвали 7 различни производители. Това са Alstom, CAF, Hyundai Rotem, PESA, Siemens, Skoda и Stadler. Само два от тях не могат да предложат цени за влакове, развиващи до 140 км/ч и за такива, развиващи до 160 км/ч. Другите пет са го направили.
Най-ниските предложени цени за двуетажните електрическа влака предлагат два производителя – номер 3 и 5. Разликата в техните предложения е между 300 и 600 хил. евро в зависимост от максималната скорост, която може да развие влакът. Общата стойност на 7 бр двуетажни влакове, развиващи максимална скорост до 160 км/ч, закупени от производител номер 3, би била между 63 и 84 млн. евро. За тези, развиващи скорост до 140 км/ч – между 59.5 и 80.5 млн. евро. Поддръжката на един влак за период от 15 години би струвала между 46.2 и 49 млн. евро в зависимост от максималната скорост, която може да развива. Компанията може да достави първата бройка в срок от 27 до 37 месеца след подписване на договора. Депозитът, който изисква е в размер на 15-25% от общата сума на договора, като всеки месец може да доставя между 1 и 3 броя от новите влакове.
Производител номер 5 предлага една и съща цена за влаковете независимо от максималната им скорост. При него и двата вида биха стрували между 63 и 84 млн. евро. Компанията е посочила, че поддръжката за 15 години на влаковете, развиващи до 140 км/ч и на тези до 160 км/ч би струвала по 89 млн. евро. Първият двуетажен влак може да бъде произведен и доставен в рамките на 27-37 месеца от датата на подписване на договора. На месец може да доставя между 1 и 3 бр. Депозитът, който изисква, е в между 25-35% от стойността на договора.
Производители, предложили най-високи суми, са номер 2 и 7. Единствената разлика е, че компания номер 2 може да достави и влакове, развиващи максимална скорост до 140 км/ч, докато компания номер 7 – не. Общата стойност на всичките 7 влака би била между 105 и 133 млн. евро. И двете компании са посочили, че стойността на поддръжката зависи от изискванията и обхвата й.
Производителите, който най-много се доближава до заложените технически характеристики, са номера 3 и 6. И ако при компания номер 3 цените са едни от най-ниските, то при компания номер 6 – не. Ако влаковете бъдат закупени от номер 6, общата им стойност би била между 77 и 98 млн. лв. Компанията е посочила, че поддръжката за 15 години на влаковете, развиващи до 140 км/ч и на тези до 160 км/ч би струвала по 20 млн. лв. Първият влак ще бъде в България до 35-45 месеца след подписване на договора. Депозитът, който компания номер 6 изисква, е в размер на 35-55% от стойността на договора. Това са едни и от най-високите проценти.
Припомняме, че в Плана за възстановяване и устойчивост, всичките 42 бр електрически влака присъстват в един проект. Те ще се използват за крайградските райони на София, Пловдив и други големи градове, за да се осигури бързо придвижване на пътници, но и да се намали автомобилният трафик. Посочено е, че от Плана ще бъдат осигурени 190.5 млн. евро Собственото финансиране е разделено в две направления – дофинансирането ще е в размер на 81.7 млн. евро., а пълната поддръжка – в размер на 102.2 млн. евро.
18 бр. електрически батерийни маневрени локомотиви
В пазарните консултации са участвали 4 компании - CZ Loko, Express Service, Stadler и Vossloh, като само два от тях са дали пълна информация за цените и характеристиките на локомотивите. За компания номер 4 цената е въпрос на допълнителни изчисления.
Най-ниска цена за 1 бр локомотив, при закупени 18 такива, каквато бройка е заложена и в Плана за възстановяване, е дала компания номер 2. Ако бъдат закупени всичките 18 локомотива, то те ще струват между 7.5 и 16.5 млн. евро. Поддръжката им за 15 години би струва между 1.8 и 2.8 млн. евро. Компания може да произведе и достави първия локомотив в период между 4 и 12 месеца след подписването на договора. Изисква депозит в размер на 10-30% от стойността на договора.
Най-висока цена дава компания номер 3. Всичките 18 бр биха стрували между 108 и 144 млн. евро. Не е предоставила информация за поддръжката, нито за годишното сервизно обслужване на локомотивите. Срокът за доставка на първия локомотив е най-дълъг при нея – между 30 и 48 месеца от датата на подписване на договора. Няма предоставена информация за размера на депозита.
Компанията, която най-много покрива заложените технически спецификации на локомотивите, е номер 1. При нея всичките 18 бр биха стрували между 23.4 и 41.4 млн. евро. Поддръжката им за 30 години би струвала между 36 и 54 млн. евро. Компанията може да произведе и достави първия локомотив в рамките на 30-48 месеца след подписването на договора. Депозитът, който изисква, е в размер на 10-30% от стойността на договора.
Припомняме, че в Плана локомотивите за включени в проект, чиято цел е да подобрят условията на труд и безопасност в депата, но и да свият експлоатационните разходи на превозвачите. Локомотивите ще ограничат и вредните емисиите. Предвидено е проектът да бъде финансиран с 11.1 млн. евро. Не е заложено финансиране за поддръжката на локомотивите.
20 бр. пуш-пул влакови състава
В пазарните консултации са участвали 8 компании. Това са CAF, FPS Poland, Hyundai Rotem, PESA, Siemens, Skoda, Stadler и Talgo.
От тях само една компания е предоставила пълна информация за цени, срокове на доставка и депозити. Това е компания номер 5, която и най-много покрива заложените технически спецификации на съставите, но и е предложила най-ниска цена за 1 бр състав. Ако всичките 20 състава бъдат закупени от нея, цената им ще е в размер между 200 и 320 млн. евро. Компанията може да достави първия състав между 24 и 48 месеца след подписването на договора, като изисква депозит в размер на 15-30%.
Най-висока цена за 1 бр състав са предложили две компании – номер 2 и 8. Ако всичките 20 бр бъдат закупени от тях, те биха стрували между 340 и 460 млн. евро. И двете компании могат да доставят първия състав в срок от 24 до 48 месеца след подписването на договори и изискват депозит в размер на 15-30%.
Припомняме, че в Плана пуш-пул съставите са включени в проект, чиято цел е да осигурява превоза на пътници на по-далечни разстояния. Те ще се използват при направления с начална точка София и крайни - Пловдив, Варна, Бургас, Русе, Видин, Свиленград и др. Финансирането по Плана е в размер на 138.8 млн. евро. Собственото финансиране е разделено в две направления – дофинансирането ще е в размер на 100.2 млн. евро, а пълната поддръжка – в размер на 109.9 млн. евро.
108 комплекта ETCS бордово оборудване
В пазарните консултации са участвали 4 компании – Alstom, CAF, Thales и Siemens.
Най-ниска цена за всички 108 бр. комплекти предлага компания номер 3 – между 20 до 60 млн. лв., но цената зависи от специфичните модификации. Тя е заявила, че не е необходима и специална поддръжка. Всеки месец може да оборудва между 1 и 4 бр. локомотиви и електрически мотрисни влакове. Първият комплект може да достави в рамките на 24-48 месеца след подписването на договора, като изисква депозит в размер на 10-30%.
Най-висока цена предлага компания номер 2 – между 50 и 150 млн. евро. Поддръжката на всичките 108 комплекта би струвала между 324 и 540 хил. евро/годишно. Компанията не предлага поддръжка в срок от 30 години, каквото е изискването. Тя не посочва и колко локомотива и електрически влака може да оборудва на месец. Първият комплект може да бъде доставен между 18 и 36 месеца след подписването на договора. Компанията изисква депозит в размер на 10-30%.
Компаниите, които най-много покриват заложените технически спецификации, са две – номер 1 и 4. Поддръжката при номер 1 е и най-евтина от всички оферти. Предлага обща цена за услугата за 1 година на стойност 60 хил. евро. Поддръжката за 30 години ще струва 5 млн. евро за всичките 108 комплекта. Компанията предлага и най-бърза доставка на първия комплект – 12-30 месеца след подписване на договора.
Припомняме, че в Плана за възстановяване и устойчивост е заложено превозвачите да оперират оборудването минимум 10 години. Oбщият бюджeт нa инвecтициятa e 64.4 млн. евро, ĸaтo зa cмeтĸa нa Mexaнизмa зa възcтaнoвявaнe и ycтoйчивocт ca 32.2 млн. евро, a ocтaнaлитe 32.2 млн. лeвa щe бъдaт ocигypeни зa cмeтĸa нa бюджeтa нa жeлeзoпътнитe пpeвoзвaчи (coбcтвeнo финaнcиpaнe). Средства за поддръжка не са предвидени.