Какво не знаем за .com домейните
Вижте как са възникнали тези домейни, с каква цел и как са се развили през годините
Домейн зоната .COM успя да се наложи през годините като най-популярното разширение, с което работят милиони уебсайтове по света. Огромен брой компании използват домейни от тази зона за своите корпоративни сайтове, онлайн магазини, медийни проекти или блогове. Малцина обаче знаят как са възникнали тези домейни, с каква цел и как са се развили през годините.
Кога възниква домейнът .COM?
.COM е един от първите три домейна от първо ниво (т.нар. TLD – top level domain), заедно с .net и .org, създадени някога. Те са пуснати за свободна регистрация през далечната 1985 година. Първият регистриран в интернет домейн е именно от тази зона. Това е Symbolics.com на едноименния компютърен производител от Масачузетс, САЩ, запазен през същата година. Сред останалите по-стари .COM имена са също think.com, bbn.com, mcc.com и др.
Как можем да се сдобием с домейн .COM?
Днес .COM домейните могат да бъдат регистрирани свободно от всеки желаещ. Тяхната регистрация е платена и подобно на останалите домейн зони, се заплаща за определен период – една година, две години или др. Закупуването се осъществява лесно от упълномощени за това организации.
Защо е създадена тази домейн зона?
Името .COM идва от английската дума commercial, която означава търговски. От него става ясно, че първоначалното му предназначение е било да се регистрират сайтове само за бизнес цели. С времето обаче .COM се превръща в най-популярния и широко използван тип домейн, който е предпочитан от организации и физически лица, опериращи във всевъзможни области, включително бизнес, нестопански дейности, образование, култура, изкуство и др.
Как се променя употребата му през годините?
Домейните .COM станаха популярни през 90-те години на миналия век. Тогава те се използваха предимно от търговски компании и дори въвеждането на .biz домейните, които също са предназначени за бизнес сайтове, не успя да повлияе на популярността им. В средата на 90-те години дори се появи тенденцията компаниите да включват .COM като част от официалното си име. Тенденцията достигна своя връх непосредствено преди „дот ком“ балона през 2000 г., когато огромен брой нови компании са създадени просто с идеята да експлоатират конкретен оригинален .COM домейн. Въпреки че дават името и на най-голямата криза в досегашната история на интернет, .COM домейните се съвземат бързо в последващите години и през новия век устойчиво се налагат като една от най-предпочитаните форми на дигитална собственост.