Караджов не отстъпва за вдигането на тол таксите
Всички видове винетки ще поевтинеят с 10%, а превозвачите ще трябва да плащат по-високи тол тарифи, като постъпленията трябва да се увеличат с 90 млн. лв.
По-всичко личи, че регионалният министър Гроздан Караджов няма да отстъпи пред исканията на транспортния бранш, и по-конкретно – за отлагане на предвиденото увеличение на тол тарифите до началото на другата година. И ако тежкотоварните превозни средства ще заплащат повече за ползването на пътищата още от юли, то замисълът на Караджов е шофьорите на леки автомобили да плащат с 10% по-малко.
Ресорното ведомство изчислява, че с новите тарифи се очаква през 2023 г. общите постъпления от тол системата да достигнат 520 млн. лв. (при 430 млн. лв. за 2021 г.). Изчисленията сочат, че съотношението ще се обърне, тоест приходите от тол такси ще са около 3 пъти по-високи от винетните. Така ще се постигне целта за по-справедливо разпределение на тежестта между лекия и тежкия трафик.
Проектът на постановлението за новите такси, заедно с документите към него, вече е публикуван на интернет страниците на регионалното ведомство и на Агенция „Пътна инфраструктура“.
Припомняме, че министърът обяви поевтиняването на винетките още в края на април, след среща с превозвачите. Тогава стана ясно, че транспортният бранш вече няма да плаща по 0ст/км за ползването на второкласната пътна мрежа. Освен това тарифите и за първокласните пътища, за и магистралите се увеличават между 2 и 3 пъти.
От пресцентъра на ресорното ведомство напомнят, че промените целят да се запази реално принципът „ползвателят/замърсителят плаща“. В момента основният приход за поддръжка на републиканските пътища в страната (63%) се формира от леките автомобили. Тяхното въздействие върху пътната настилка обаче е значително по-малко от това на камионите, които формират едва 37% от приходите.
Новите цени на винетките
С 10 лева по-ниска ще е цената на годишната винетка от 1 януари догодина. Вместо 97 лева, шофьорите ще заплащат 87 лева. По-скромно ще бъдат намалени и цените на останалите видове винетки. Така например, с 1 лев ще поевтинее уикенд винетката, а седмичната – с 2 лв.
Уикенд | Седмична | Месечна | Тримесечна | Годишна | |
Стари цени | 10 лв. | 15 лв. | 30 лв. | 54 лв. | 97 лв. |
Нови цени | 9 лв. | 13 лв. | 27 лв. | 48 лв. | 87 лв. |
Новите тарифи за превозвачите
Тежкотоварните превозни средства се предлага да заплащат тол такса в размер между 4 и 43 стотинки според вида на автомобилите и класа пътища. Автомобилите между 3.5 и 12 тона ще плащат между 4 и 7 стотинки за километър по второкласни пътища. За преминаването им по първокласни пътища ще плащат между 6 и 9 стотинки, а за автомагистрала – между 10 и 13 стотинки.
Сравнявайки старите и новите тол тарифи, се забелязва, че ползването на пътища в страната ще поскъпне най-вече за товарните автомобили над 12 тона. Тези с 2 или 3 оси, според екокатегорията си, ще плащат между 19 и 23 стотинки за второкласен път. Заплащането за преминаване по първокласен път ще е между 22 и 25 стотинки, а по магистрала – между 26 и 30 стотинки.
Сметките показват, че товарен автомобил над 12 тона с 2 или 3 оси, който е заплащал досега между 23 лв. и 42 лв. в зависимост от евро категорията, за да стигне например от София до Бургас (около 383 км.), използвайки магистрала "Тракия", по новите тарифи ще заплаща между 99 лв. и 115 лв.
Според категорията на превозното средство и класа на пътя автобусите между 3,5 и 12 тона ще плащат между 2 и 8 стотинки за километър, а тези с тегло над 12 тона – между 3 и 9 ст./км.
Тук изчисленията показват, че автобус над 12 тона, превозващ пътници от София до Бургас по магистрала "Тракия", по старите тарифи е плащал между 7 лв. и 15 лв. По новите тарифи, в зависимост от евро категорията, ще заплаща между 19 лв. и 34 лв.
Изменя се и размерът на максималната тол такса в зависимост от екологичния клас на превозните средства.