КЕВР започна обсъждане на таксата за батерии и нови облекчения за ВЕИ
Сред промените е предварителният договор да може да се предостави в по-ранен етап от инвестиционния проект
„Комисията за енергийно и водно регулиране“ (КЕВР) предлага промени в приетата преди близо половин година Наредба №6 за присъединяване на обекти към електрическите мрежи, която има за цел да улесни присъединяването и изграждането на ВЕИ и батерии. Документът е публикуван за обществено обсъждане до 6 септември.
Поправките бяха анонсирани още миналата седмица по време на Комисия по енергетика, когато председателят на регулатора Иван Иванов обяви, че се обмисля такса, под формата на гаранция, от 50 хил. лв. за 1 MW инсталиран батериен капацитет. Депутатите в ресорната комисия тогава поискаха от КЕВР да се забърза с промените, за да могат да се приложат след приключването на мярката за инсталирането на батерии, насочена към бизнеса, която бе отворена преди дни.
50 хил. лв. гаранция за батерии
С нов член в Наредбата, в срок от три месеца от получаване на становище за условията и начина за присъединяване на обекта за съхранение се предоставя гаранция в размер на 50 000 лв. за всеки мегават MW присъединена мощност или увеличена на съществуващи обекти. „Таксата“ е в полза на оператора на съответната електрическа мрежа и ще е под формата на депозит или банкова гаранция.
При неподаване в срок на искане за сключване на предварителен договор за присъединяване или на договор за присъединяване, както и в случаите по чл. 85, ал. 8 и чл. 86, ал. 11, гаранцията по ал. 1 се връща на заявителя. Когато с писмено съгласие на лицето са направени разходи от съответния оператор по присъединяването на обекта, гаранцията се усвоява до размера на направените и незаплатени от заявителя разходи.
При сключване на предварителен договор или на договор за присъединяване гаранцията обезпечава изпълнението на задълженията на лицето във връзка с присъединяването на обекта.
Предоставената от лицето гаранция се освобождава при присъединяването на обекта, като съответният оператор може да извърши прихващане с дължимата цена за присъединяване до размера на по-малкото от двете насрещни задължения.
Гаранция няма да се изисква за обекти за съхранение с присъединена мощност равна или по-малка от 10.8 kW или в случаите, когато не се променя общата присъединена мощност на обекта.
КЕВР казва, че изискването за предоставяне на гаранция в процедурите по присъединяване на обекти за съхранение на електрическа енергия ще доведе до по-благоприятна и предвидима среда и условия за реализирането на инвестиции в съоръжения за съхранение на електрическа енергия. Така ще бъдат защитени правата и интересите на добросъвестните инвеститори.
Премахването на предпоставките за спекулативно ангажиране на мрежови капацитет ще минимизира риска от злоупотреби, като по този начин ще допринесе за по-ускореното присъединяване на обектите за съхранение на електрическа енергия към електрическите мрежи, допълва регулаторът.
Припомняме, че такава гаранция от 50 хил. лв. за 1 MW присъединена ВЕИ мощност беше приета в края на миналата година с промените в Закона за възобновяемите източници. Тя имаше за цел да ограничи спекулативния инвеститорски интерес, тъй като в момента енергийните дружества са задължени да осигуряват капацитет в мрежата, но понякога инвеститорският интерес може да не е реален, което пък стопира реализацията на други, истински проекти.
Облекчения за ВЕИ
Комисията смята, че има пропуски в Наредбата и затова с нея предлага и облекчения за новите ВЕИ обекти. Пример е редът за подаване на искане за проучване на условията и начина за присъединяване на обекти за производство на електрическа енергия. Според регулатора в сегашния си вид, документът не отчита в достатъчна степен спецификите на процеса по изграждане на обектите и така се възпрепятства реализацията им.
В мотивите се казва, че при настоящата уредба инвеститорите нямат избор освен да вложат значително време, усилия и средства в предпроектни проучвания за нови ВЕИ обекти, преди да са получили обвързващо мрежовия оператор становище за присъединяването на обекта. Становището от своята страна е един от основните елементи в цялостната преценка за осъществимостта и икономическата целесъобразност на проекта и ключов елемент от решението дали да се инвестира в проекта или не. От друга страна, след учредяването на вещно право на строеж, законовият срок за разрешаване и осъществяване на строителството е недостатъчен за реализиране на необходимите дейности, особено с оглед честите случаи на обжалване на решенията по ОВОС и строителните разрешения, което води до несигурност.
Предвид горното, по отношение обектите за производство на електрическа енергия от ВЕИ е целесъобразно становището и предварителния договор да могат да се предоставят в един по-ранен етап от инвестиционния проект.
Доколкото редът за учредяване на вещни права в случаите на различни собственици на засегнатите поземлени имоти е различен, за да се уеднакви процедурата при различните видове собственост и статут на засегнатите поземлени имоти, в предложените изменения са предвидени допълнителни документи като основание за започване на процедурата по проучване на присъединяването, извън предварителен договор за продажба или за учредяване на вещно право на строеж.
Цялата документация може да намерите ТУК.