Китайската Shein скоро ще изпервари Zara и H&M
Но китайският гигант не върви само от успех към успех. Някои клиенти се оплакват от лошо качество на материалите, несъответствия в размерите или ниско качество на шиене
Веригите за дрехи Zara и H&M предават управлението на света на бързата мода на китайската компания Shein. Само през първите три тримесечия продажбите на китайския онлайн търговец на дребно достигнаха 24 милиарда долара, надминавайки 16.4 милиарда долара на шведския конкурент H&M за същия период. Освен това Shein вероятно ще надмине продажбите на испанската група Inditex от 18.3 милиарда долара за първата половина на 2022 г., което я прави страхотна сила на пазара на бърза мода, според анализатори.
Бързо развиващият се китайски гигант Shein е основан през 2008 г. и се фокусира основно върху млади клиенти, използващи социалните мрежи. Той продава модни артикули като тениски и бански костюми само за 2 долара.
В началото на ноември Shein обяви придобиването на британската марка Missguided. Това лято придоби друг западен конкурент, когато сключи стратегическо партньорство с американския търговец на дребно Forever 21, което му даде достъп до неговите физически магазини. Както припомня порталът Business of Fashion, и двете по-малки марки за бърза мода се сблъскаха с проблеми през последните години, но ключът за Shein е, че ще ѝ позволят да навлезе на нови пазари и да отвори нови канали за дистрибуция.
„На Shein ѝ отне доста време, за да стане известно име“, каза Браян Ериг, партньор в консултантската фирма Kearney.
Половината пазар в САЩ
Сред американците Shein отбеляза рязък ръст по време на пандемията от COVID, благодарение на евтините модни дрехи, продавани чрез лесно за използване приложение. Миналият ноември марката вече завзе половината от всички продажби на бърза мода в САЩ, докато H&M и Zara изостават съответно с 16 и 13%. През май 2022 г. Shein дори за кратко засенчи популярните социални медийни платформи там с повече изтегляния на приложения от TikTok, Instagram и Twitter взети заедно.
В опит да бъде глобален играч, Shein наема западни мениджъри, като американският мениджър Франсис Таунсенд наскоро стана главен съветник. Преди дни се появи информация, че Shein подготвя първично публично предлагане в САЩ. Времето му обаче все още е несигурно поради настоящата нестабилност на пазара на дребно.
H&M обвиняват Shein в копиране
Но китайският гигант не върви само от успех към успех. Някои клиенти се оплакват от лошо качество на материалите, несъответствия в размерите или ниско качество на шиене. Според критиците ниските цени се отразяват на качеството на продуктите. Shein също е обвинена в копиране на дизайни не само от независими дизайнери, но и от утвърдени марки, включително H&M. Неиният шведски съперник съди Shein в съд в Хонконг тази година за нарушаване на правата върху интелектуалната собственост.
„Вярваме, че Shein многократно копира нашите кройки“, каза говорител на H&M. Според съдебния документ той сочи "поразителни прилики между продуктите”. Компанията приложи снимки на десетки дрехи - от бански костюми до пуловери. Този тип съдебни спорове са често срещани в индустрията на бързата мода. Това обаче са предимно случаи от по-малък мащаб, в които най-често независим дизайнер се изправя срещу шивашки гигант.
Устойчива мода
Миналата година Shein стана третата най-ценна стартираща компания в света, когато беше оценена на до 100 милиарда долара за набиране на средства. Но оценката ѝ оттогава падна, заедно с тази на други стартиращи и технологични фирми, тъй като инвеститорите станаха предпазливи към рисковите активи на фона на несигурна икономическа перспектива и по-високи лихвени проценти.
Shein използва анализ на данни, за да прогнозира търсенето и да произвежда дрехи в малки партиди. Това ефективно контролира разходите и инвентара. Въпреки че спечели признание за иновации в търговията с малки обеми, тя е изправена пред съдебни дела не само за нарушаване на авторски права. Други критици посочват ниските заплати и лошите условия на труд във фабриките.
Използването на неекологични материали и създаването на значително количество текстилни отпадъци са от своя страна опасения, изразени от еколозите. Въпреки че наскоро компанията премести централата си в Сингапур в опит да се дистанцира от страната си на произход, тя все още разчита основно на китайски доставчици за производството на дрехи.