Китайските електромобили превземат една четвърт от пазара в Европа
Автомобилната индустрия в Европа трябва да е готова за заводите, които Китай планира да построи на Стария континент
Четвърт от електрическите превозни средства, продадени в ЕС тази година, ще бъдат произведени в Китай, сочи анализ на Transport & Environment. Това е пореден сигнал, че новите играчи, идващи от азиатската страна, продължават да отнемат продажбите на местните си конкуренти.
Според изследването около 19.5% от продадените през миналата година в Блока автомобили с батерии са произведени в Китай – дял, който се дължи на нарастващите европейски продажби на китайски марки като MG и BYD и на фактори като това, че американската компания Tesla използва фабриката си в Шанхай, за да снабдява части от европейския пазар.
Според T&E този процент ще нарасне до 25.3% през 2024 г., тъй като китайските местни производители продължават да отнемат пазарен дял от утвърдените европейски марки на континента.
Въпреки че много западни производители, включително Tesla, BMW и Renault, произвеждат електрически автомобили в Китай, които внасят в Европа, само на електрическите автомобили с китайски марки ще се падат 11% от пазара на електрически автомобили в ЕС през тази година, като делът им ще нарасне до 20% през 2027 г.
Китайските марки като BYD вече са се издигнали от 0.4 % от европейския пазар на електромобили през 2019 г. до 8% от продажбите през миналата година.
Констатациите идват в момент, когато Брюксел приключва проучването дали местните субсидии са помогнали на електрическите автомобили, произведени в Китай, да подбият цените на моделите, произведени в Европа – разследване, което се очаква да доведе до увеличаване на митата за електрическите превозни средства, идващи от Китай.
Производители на автомобили, като Renault и Stellantis, предупредиха, че вълната от по-евтини китайски модели ще подбие цените на тези, произвеждани от европейските компании.
25-процентна тарифа – в сравнение със сегашните 10% – би могла да донесе на Европейската комисия до 6 млрд. евро годишно и би „направила автомобилите от ЕС конкурентоспособни на електрическите превозни средства, произведени в Китай“, се посочва в проучването.
По-специално, произведените в Китай средни седани и SUV – най-големите и най-печеливши сегменти на автомобилния пазар – биха станали по-скъпи от европейските си еквиваленти, ако производителите прехвърлят по-високите тарифи, се посочва в доклада. Това вероятно ще доведе до увеличаване на местното производство от страна на китайските групи, се казва още в анализа.
Тарифите ще принудят производителите на автомобили да локализират производството на електромобили в Европа, а това е добре, защото ние искаме тези работни места и умения“, каза Джулия Полисканова, директор по политиките в T&E. „Но тарифите няма да предпазят исторически познатите производители на автомобили за дълго време. Китайските компании ще строят заводи в Европа и когато това се случи, нашата автомобилна индустрия трябва да бъде готова.“
Китайската компания BYD вече изгражда нов завод в Унгария, който се очаква да започне да произвежда електромобили в края на следващата година. Компанията е заявила, че иска да се превърне в една от най-големите европейски марки за електрически превозни средства до края на десетилетието и до 2030 г. на нея да се пада всеки десети автомобил на батерии, продаден в региона.
Въпреки това по-високите европейски мита върху вносните електрически автомобили също рискуват да застигнат Tesla, BMW и марката Dacia на Renault, които продават в Европа модели с батерии, произведени в Китай, добави T&E.
Много от китайските компании вече продават електромобили на родния си пазар на цена, която е по-ниска от тази в Европа, което кара анализаторите да предполагат, че те ще могат да поемат по-високи мита и все пак ще могат да реализират печалби от моделите.
Електромобилите на китайски марки, продавани в Европа, вече са с до 28% по-евтини от тези на европейски производители.
Европейският шеф на BYD Майкъл Шу заяви пред Financial Times миналия месец, че местните субсидии са по-малко важни от технологията и ефективността за поевтиняването на автомобилите.
Това е така, защото инвестирахме в тази технология много по-рано и много повече от конкурентите. Това не е заради субсидиите.“