Ключови ремонти на жп отсечки са забавени през последните месеци
Ако строителите не се мобилизрат, държавният бюджет може да бъде ощетен
През последните месеци са забавени строително-монтажните дейности по ключови жп отсечки в страната, констатира зам.-транспортният министър Красимир Папукчийски. При внезапна проверка на жп участъка Елин Пелин – Костенец, който е част от проекта за модернизация на жп линията София – Пловдив, той е поискал от изпълнителите да ускорят работните процеси, съобщават от пресцентъра на ресорното ведомство.
Няма да позволим да бъде ощетен държавният бюджет заради липсата на мобилизация от страна на строителите“, заяви Папукчийски.
Зам.-министърът изиска да му бъдат представени подробни анализи на работните програми, възможни рискове при изпълнение на строителните дейности, както и какви мерки ще бъдат предприети. Според него е важно да бъдат подобрени темповете на работа, за да се достигне до очаквания ефект за реализиране на проекта.
Припомняме, че модернизацията на Елин Пелин – Костенец се финансира по две оперативни програми – „Tpaнcпopт и тpaнcпopтнa инфpacтpyĸтypa“ 2014-2020 и „Tpaнcпopтнa cвъpзaнocт“ 2021-2027 г. Трасето е разделено на няколко участъка – лoт 1 включва трасето между Eлин Πeлин и Baĸapeл. Лoт 2, чиято модернизация ще струва над 113.6 млн. лв. без ДДС, е мeждy Baĸapeл и Иxтимaн. Tpeтият и пocлeдeн лoт вĸлючвa тpaceтo мeждy Иxтимaн и Kocтeнeц, като тук дейностите ще струват над 394.5 млн. лв. без ДДС.
Moдepнизaциятa нa цялoтo тpace e нa cтoйнocт 1.024 млpд. лв.
През юли миналата година започна работата по първия лот – между Елин Пелин и Вакарел. В него се включва и изграждането на най-дългия железопътен тунел в България и на Балканите. 20-километровият участък, с който започва обновлението, е най-трудният от цялата линия и струва 498 млн. лв. без ДДС.
В средата на май месец тази година пък стана ясно, че по ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г. са разплатени около 1.08 млрд. евро. Това е около 62% от общия ресурс на програмата. Най-ниска е усвояемостта на средствата именно при железопътните проекти – 33%. По този повод тогава бившият министър Николай Събев заплаши, че ще разтрогва вече сключени договори с фирми, бавещи изпълнението на строителни и ремонтни дейности.
Констатациите за забавени ремонти на жп пътища идват на фона на предстоящи обществени поръчки за закупуване на нов подвижен състав. Финансирането ще бъде осигурено по Плана за възстановяване и устойчивост, но дори и да бъдат закупени, ако жп пътищата в страната не бъдат модернизирани в срок, то новите влакове и локомотиви няма да могат да се движат с максималната скорост от 160 км/ч. Подобни характеристики бяха заложени в пазарните консултации, проведени от Събев.
Само преди дни пък стана ясно, че състоянието на БДЖ е трагично. Припомняме, че на брифинг служебният зам.-министър Папукчийски констатира огромни закъснения в разписанието на влаковете, лоша хигиена и забавени ремонти на локомотивите „Сименс“. По отношение на печалбата на БДЖ, с която Николай Събев се похвали в последните дни от своето управление, Папукчийски обясни, че това се дължи на счетоводен трик. По думите му превозените пътници са много по-малко от тези през 2019 г., преди настъпването на пандемията.
Относно вливането на двете дружества – пътническото и товарното – в „Холдинг БДЖ“, Папукчийски заяви, че Събев е издал заповедта за това, преди да бъде направен анализ на ефекта от реформата, с която бившият министър се гордееше. Въпросният анализ ще струва над 70 хил. лв. и ще бъде изготвен от външна фирма, като трябва да е готов до края на септември.