Кои са най-големите автомобилни производители по света (инфографика)
Една компания е далеч напред в състезанието
Откакто Apple и други големи технологични компании постигнаха пазарна капитализация от 1 трлн. долара, много сектори се стремят да последват примера им, включително автомобилната индустрия.
Разбира се, като във всяка надпревара, има няколко кандидати, които са по-близо до заветната цел от други. Визуализацията на Visual Capitalist по данни от Yahoo Finance класира най-високо ценените от пазара световни производители на автомобили по пазарна капитализация.
Ясно е, че една компания е далеч напред в състезанието - Tesla е несъмненият фаворит досега. Компанията за електрически превозни средства за първи път стана най-ценният производител на автомобили в света през юни 2020 г. и не показва признаци на забавяне на траекторията си.
Конкурентното предимство на Tesla е резултат от нейния специален акцент върху научноизследователската и развойна дейност. Всъщност много от съперниците ѝ признаха, че електрониката на Tesla далеч надминава собствената им с факта, че батериите, чиповете и AI изпреварват приблизително шест години други гиганти като Toyota и Volkswagen.
Зелената революция е в ход
Самият растеж на Tesla отразява неизбежността на зелена революция в индустрията. Вече много големи марки последваха пътя на компанията, обявявайки собствените си амбициозни планове за все повече нови модели електромобили в своята продуктова гама.
Ето как селекция от производители на автомобили възприема електрическото бъдеще:
Вторият най-ценен производител на автомобили в света, Toyota непрекъснато увеличава гамата си от електрически автомобили. През 2020 г. компанията произведе 10 хил. електрически автомобила и планира да увеличи това до 30 хил. през 2021 г.
Чрез това постепенно увеличение Toyota се надява да постигне очакваната цел от 500 хил. автомобила на ток до 2025 г. Toyota също се стреми да представи 10 нови модела в международен план, за да постигне тази цел.
До 2025 г. Volkswagen пък планира да инвестира 86 млрд. долара в цифрови и EV технологии. Като се има предвид, че производителят на автомобили генерира най-високите брутни приходи в секунда от всички производители на автомобили, не е чудно, че компанията гледа към бъдещето, за да поддържа такива цифри.
Volkswagen също така е в добра позиция да поеме вълната на потенциален преход на потребителите към електромобили в Европа. В отговор на строгите цели за емисиите в региона, Volkswagen увеличи планираните си пропорции на продажби за европейски хибридни и EV модели от 40% на 60% до 2030 г.
Китай скочи на електрическата сцена рано. С нетърпение да се превърне в световен лидер в нововъзникващата технология на литиево-йонните батерии (съществен компонент на всеки EV), китайското правителство отпусна милиарди долари като субсидии - подхранвайки растежа на местните производители на автомобили BYD и Nio.
BYD спечели интереса и вниманието на своя милиардер, подкрепящ Уорън Бъфет, докато Nio е отговорът на Китай към Tesla и опит за локално улавяне на пазара на електрически автомобили.
Също така, имайки предвид целевата година 2025, General Motors инвестира 27 млрд. долара в електрически и напълно автономни превозни средства. Това е само върхът на айсберга - компанията също се надява да пусне 30 нови напълно електрически автомобила до същата година.
Един конкретен фактор даде увереност на GM: новите му EV батерии ще могат да увеличат пробега на новите електромобили до 400 мили (644 км) с едно зареждане, със скорост, която съперничи на Model S на Tesla.
Финализирайки сливането си в Stellantis на 16 януари 2021 г., Fiat Chrysler и PSA Group, тя се превърна в деветата по пазарна капитализация, като новосформираният производител се надява да съперничи на по-големи марки и да се състезава още по-бързо към електрическата смяна.