Да сбъдваш мечтите на младите: Кой е основателят на менторската програма Mentor the Young
От дълбоко затворено в себе си дете, Александър Граматиков се превръща във вдъхновяващ пример за съвременното поколение
Хората казват, че родителите са тези, които определят развитието и израстването ни. В динамичните години, в които живеем обаче, много често именно менторите определят основната посока, която поемаме в живота. Понякога те са наши духовни учители или пък професионалисти в своята област, които притежават необходимите опит и умения. Те са хората, които ни наставляват и са загрижени за нашето бъдеще и успехи.
Такъв пример е 24-годишният Александър Граматиков от София, който въпреки ранната си възраст доказва, че вдъхновението, подкрепата и насоките са ключови за успешната житейска и професионална реализация.
Условно Александър разделя детството си на два етапа. Единият е до 17-годишна възраст, когато е неуверен в себе си, с малко социални контакти, но пък с много мечти, за които обаче не предприема действия, защото не вярва в себе си. Като малък е спортувал хокей на лед, занимавал се е с плуване и танци, но в този период не е прогресирал, а в негов отдушник се превръщат видеоигрите.
И до ден днешен съм интроверт, изцеждат ме социалните контакти, комуникацията с хората. Във времето обаче проявих кураж да конфронтирам тези неща – научих се да общувам с хора в група, да презентирам пред по-голяма аудитория. Но най-много ми помогна менторството, т.е. работата с други хора, които са повярвали в мен и впоследствие аз повярвах в мен самия, и получих вдъхновение. Това ме изгради като човек и личност”, заяви пред Economic.bg Александър Граматиков, основател на Mentor the Young.
След 17-годишна възраст обаче той коренно се променя – свързва този етап от живота си с думи като амбициозност и кураж. В последните 7 години Александър е активно ангажиран с НПО сектора у нас, като преминава през AIESEC, ABLE, АЕЖ, BESCO.
Това, което правя в момента, е пряко свързано с предишния ми доброволчески път”, допълни Граматиков.
Парадоксално, въпреки че Александър се занимава с образование, той има завършено само средно такова. Прекъсва висшето си образование още в самото начало – през третата седмица на първия семестър. Причината е, че точно тогава той работи в НПО-та, гравитира и покрай различни стартъпи, което му позволява да види как се случват нещата от първо лице. По думите му тогава е усещал, че университетът го дърпа в друга посока, която той описва като отживяла и не дотолкова градивна спрямо нуждите на бизнеса.
“Не съжалявам за решението си, трудното беше по-скоро след това, когато се чудих дали съм направил правилния избор. Напускането на университета дори ми освободи време и енергия за неща, които смятам за смислени и имат голяма емоционална възвращаемост. Баща ми беше по-консервативно настроен към идеята, но майка ми беше на принципа “оправяй се”, но в най-хубав и грижовен смисъл, че мога да вземам решенията в живота си”, обясни Александър.
Според него бързият темп, с който се развива светът, най-вече технологично, но и културно, изисква по-бързо обновяване на всичко, което се учи в образователните институции, за да могат обучаващите се да са полезни на света.
Живеем в икономика на умението да използваш информацията, а не толкова да я възпроизвеждаш. Затова е нужно да придобиеш умения, като адаптивност, критично мислене, стратегически поглед над нещата, социални умения. Чисто човешкото, което е на по-заден план в образователната система, е важното за работодателите и бизнес партньорите”, смята Граматиков.
По думите му в над 90% от образователните заведения у нас не се говори за теми като ефективна комуникация, планиране, целеполагане, мотивация, психическо здраве.
Началото на Mеntor the Young
Наставничеството е важно, защото чрез него се усвояват нови умения, развива се по-голяма увереност и се вземат по-добри решения за цялостното кариерно израстване. В България менторските програми не са много. ABLE Mentor са пионерите в това направление – които стартират преди около 8 години – и са добрият пример за това, че една менторска програма може да съществува успешно. Те обаче осъществяват този процес сред ученици 10. и 11. клас и в доста по-малък мащаб – от порядъка на 100 човека на сезон.
Вдъхновен от това, че този менторски формат работи, се амбицирах, че може да работи и друг такъв. Работата с хора ми помогна много – връщайки се две години и половина назад, моето мислене беше, че липсва програма за студенти и такива, които наскоро са завършили университет. По този начин сякаш запълнихме една дупка в пазара и по-скоро една възможност, която крещеше да бъде реализирана. Таймингът също беше добър, стартирахме малко след COVID пандемията, през октомври 2021 г.”, каза Александър Граматиков.
Така той основава Mеntor the Young – тримесечна безплатна програма за менторство, която свързва младежи на възраст 20 – 25 години с подходящи за тях ментори, които имат поне 5-годишен опит. В рамките на три месеца един младеж работи по три свои цели – с помощта на своя ментор и вече изградената общност, които могат да бъдат в личностно, кариерно или предприемаческо направление.
“Внимателно подбираме нашата общност. Младежите ни са целенасочени, амбициозни, готови да работят за своите цели и подхождащи с позитивна нагласа към ученето. Менторите пък са компетентни, готови са да помагат, представят критична перспектива и дават съвети от своя опит. Изграждаме общността си около множество събития, които правим всеки сезон. Опознаваме се и изграждаме мостове помежду си”, допълни Александър.
Освен това в Mеntor the Young се разиграват бизнес симулации, казуси. В рамките на половин ден отбори от младежи и ментори запознават един техен партньор с решенията, които са взели за казусите на съответната компания. Така се оформят фокус групи около отделните казуси, които могат да бъдат финансови, маркетингови, технологични и др. Освен това в менторската програма се организират обучения и дискусии, спрямо различните професионални направления.
От една страна, е индивидуалното менторство и то е основното, а от друга страна, второто направление е общността и изграждането на качествена работна мрежа”, обясни Граматиков.
Според него днешните младежи са целеустремени, амбициозни, адаптивни и талантливи – много от тях искат да създадат свои компании и немалка част от тях успяват с помощта на своите ментори и общността.
“За две години и половина, това са пет сезона, общо сме имали 2800 участници, от които около 1200 човека са младежите”, допълни той.
Но за да стигне до идеята за менторската програма, през живота на Александър са преминали немалко наставници. Като един от своите най-запомнящи се ментори, той отбелязва Теофил Шиков – изпълнителен директор на MarketStar Bulgaria, а преди това и на Out2Bound – с когото са работили в рамките на година. С него развиват теми като лидерство, лична ефективност, духовност и смисленост. Петя Попова – HR директор на Gemseek – е друго име, което оставя отпечатък в съзнанието на Александър. Той споделя, че чисто менторски тя го е насочила към темите, свързани с човешките ресурси - овладяване на емоции, емпатичност, поставяне на граници, отстояване на позиция.
Граматиков твърди, че за да помагаш на младите по един качествен и устойчив начин, трябва първо да помогнеш на себе си, да разбереш от какво имаш нужда и да създадеш своя нагласа към помощта към останалите. Той споделя, че ако постави заглавие на книгата на живота си, то би било “Приливи и отливи”.
Първите две години от изграждането на фондацията бяха изключително турбулентни и динамични за мен, докато последните шест месеца съм насочен към изграждането на екипа на организацията, към разпределянето на отговорностите, към по-стратегическата и лидерската част. Понякога съм страшно активен, а понякога ми отнема повече време, за да стартирам нещо и по-скоро си почивам”, обясни той.
В дългосрочен план Граматиков и екипът му са се насочили към разширяване на дейността на Mеntor the Young и предоставянето на нови възможности, които да дава менторството – например, вътрешни менторски програми в малко по-големи организации, където основен фокус да са теми като обменна култура, внимание, ангажираност, представяне и изпълнение.