Колко печелят автомобилните гиганти
Най-много продадени коли не означава и най-големи печалби
Колко печелят автомобилните гиганти? Само количеството не върши работа - големият брой продадени коли не означава и големи печалби, посочва в свой анализ "Дойче веле".
На теория всичко изглежда много просто: най-големите в бранша би трябвало да са същевременно и най-печелившите. Защото колкото по-голям производител си, толкова повече можеш да се възползваш от предимствата на големите в бранша – т. нар. Economies of Scales. Например това, че всяка следваща бройка от даден детайл намалява производствените разходи за него. Но в практиката не винаги е така. В това се убеждаваме лесно, ако сравним печалбите на отделните автомобилни производители през първата половина на 2016 година.
Най-добре в тази класация стои американският концерн Форд Мотър Къмпани (Форд) – един производител, който в миналото не блестеше с кой знае какви показатели. Експертите също не са очаквали такова добро представяне на американците: „Това беше огромна изненада за нас”, казва за ДВ Фердинанд Дуденхьофер, ръководител на CAR-Center Automotive Research към университета Дуисбург-Есен, провел въпросното изследване.
„Нашето изследване показва, че по-слабите, или смятаните за по-слаби в бранша могат да „надцакат” големите с по-висока доходоносност и инвестиция в бъдещето. Поради простата причина, че автомобилният бранш се ръководи и от други закони, а не само от стремежа да си един от големите”, посочва Дуденхьофер.
Гъвкавост – вълшебната дума
Според критерия абсолютна печалба на бройка продаден автомобил и като процент от себестойността, Форд е най-успешният автомобилен концерн в света през първите 6 месеца на тази година: всеки продаден автомобил от тази марка е носил печалба на фирмата от 1652 евро, което означава положителен марж на печалбата от 8,7 процента. На второ място е друг американски производител – Дженерал мотърс (GM) - с марж от 8,6 процента. Това също е голяма изненада за специалистите, които в тази връзка припомнят, че през 2009 г. "Дженеръл мотърс" дори беше обявила фалит.
Експертите отдават тези успехи на гъвкавостта на двете фирми. Или както уверява Дуденхьофер: „Много е важно един автомобилен производител да бъде гъвкав. Това му позволява да разтовари мощностите си, които в този бранш са високоавтоматизирани и изискват големи капитални разходи.”
Проблемът на Фолксваген
Най-големият европейски автомобилен производител, Фолксваген страда от нерентабилна структура. С всичките си автомобилни марки той продава най-много коли в света, но с най-малка печалба – едва 4,5 процента положителен марж. „От години Фолксваген има сериозен структурен проблем”, казва Дуденхьофер. Той припомня, че германската провинция Долна Саксония държи 20 процента от акциите на концерна, което е допълнителна гаранция за работните места, но пък от икономическа гледна точка това не е добре за самата фирма. Ето как експертът обяснява това:
„Фолксваген днес си произвежда сам седалките, осите и много други отделни компоненти, за които трябва да плаща високи германски заплати. Защото работните места са защитени. Разбира се, това е добре за работниците, но е в ущърб на рентабилността на концерна.”
Залязва звездата на японците и южнокорейците
Влошават показателите си и доскорошните отличници – южнокорейският Хюндай–Киа и японският производител Тойота. Със 755 евро печалба от всеки произведен автомобил южнокорейците се нареждат дори след Фолксваген, който печели по 801 евро от автомобил. За сравнение: Форд има повече от два пъти по-висока единична печалба (1652 евро).
С 8% положителен марж и 1602 евро печалба на брой автомобил японците от Тойота не стоят чак толкова зле, но звездата им помръква. Това важи и за останалите японски производители като Хонда, Митсубиши и Сузуки.
Производителите на луксозни автомобили пък играят в друга лига. БМВ и Мерцедес, например, съответно с положителен марж от 9,5% и 7,9%, са реализирали високи печалби през първото полугодие на 2016 година. Още по-високи са печалбите на производителите на спортни коли: Ферари – със средна цена от над 310 хил. евро за един автомобил – печели по 56 хил. евро на продадена кола, което отговаря на положителен марж от 18 процента – най-високият в сегмента на премиум-автомобилите. Германският производител Порше също може да се похвали с добри параметри – средно по 15 640 евро чиста печалба от всеки продаден автомобил. При средна цена от 93 410 евро на кола, това означава положителен марж от 16,7 процента за германскиия производител от Щутгарт-Цуфенхаузен. За сравнение: за да реализира същата печалба, Фолксваген трябва да продаде 40 нови автомобила.