Компаниите подадоха оферти за доставка на 35 мотрисни влака. Какви са цените?
На пръв поглед офертите на четирите международни компании са по-ниски от заложената прогнозна стойност на процедурата
И четирите международни компании, които бяха поканени да участват в търга за доставка на 35-те електрически мотрисни влака, подадоха оферти. На пръв поглед ценовите им предложения са с няколкостотин милиона по-ниски от заложената прогнозна стойност по процедурата по пряко договаряне, която е на стойност над 1.1. млрд. лв. без ДДС. По-внимателно вглеждане в документацията обаче показва, че предвидената сума за придобиване на влаковете е над 476.8 млн. лв. без ДДС. Така на практика офертите на компаниите я надвишават.
Предстои в кратки срокове назначената комисия да разгледа офертите и да проведе преговорите с компаниите", заявиха от министерството.
Най-ниската оферта е за 642.5 млн. лв. без ДДС и е подадена от Stadler Polska. Най-високата пък надхвърля 883 млн. лв. без ДДС и е подадена от консорциума, начело с румънското подразделение на френската Alstom Transport S.A.
Обединението, водено от чешката Skoda Transportation, е предложило цена за влаковете над 768.9 млн. лв. без ДДС. Полската Pesa е оферирала цена от 840 млн. лв. без ДДС.
В документацията на поръчката предвидената сума за доставка на влаковете и гаранционната им поддръжка за 36 месеца е над 476.8 млн. лв. без ДДС. Плановата поддръжка е в размер на над 190.7 млн. лв. без ДДС, а извънплановата - над 23.8 млн. лв. без ДДС. Над 47.8 млн. лв. без ДДС са заложени за извънреден ремонт на влаковете. Около 369.5 млн. лв. без ДДС са предвидени за доставка и поддръжка на допълнителни количества влакове.
Офертите на компаниите показват, че България може да се сдобие с подвижен жп състав, но само ако успее да доведе процедурата докрай. Припомняме, че тя вече на два пъти се провали.
Друг важен момент е времето за доставка, тъй като влаковете се финансират със средства по Плана за възстановяване и устойчивост. В ценовите предложения на компаниите не са упоменати срокове за доставка. Министерството на транспорта заложи 28 месеца. Най-вероятно тази тема ще се обсъжда по време на преговорите с компаниите.
Допустимият срок за усвояване на средствата е краят на 2026 г., което ще е предизвикателство за международните компании. Ако и тази процедура удари на камък, България ще изпусне всички възможности да се сдобие с нов подвижен състав, с който да модернизира жп транспорта си.
За удължаване на сроковете по ПВУ заговори испанската Patentes Talgo SL при преговорите в процедурата за доставка на 20 електрически push-pull влака за над 1.2 млрд. лв. От министерството обаче отрекоха да има такава възможност и прекратиха процедурата. От своя страна испанската компания обжалва това решение в КЗК, но антимонополният орган още не се е произнесъл с решение.
Подробностите за офертите на компаниите
Stadler Polska е оферирала с цена от над 18.3 млн. лв. без ДДС за един мотрисен влак. Общата стойност за всички 35 машини е над 642.5 млн. лв. без ДДС. Цена за планова поддръжка на мотрисните влакове е 3.11 лева за километър.
Консорциумът на Skoda Transportation е предложил единична цена от 21.9 млн. лв. без ДДС, или обща цена за всичките 35 влака – над 768.9 млн. лв. без ДДС. Цена за планова поддръжка на километър пробег е 3.63 лева.
Консорциумът, начело с румънското подразделение на френската Alstom Transport S.A., предлага цена над 25.2 млн. лв. без ДДС за един влак. Офертата на компанията за всичките 35 влака е малко над 883 млн. лв. без ДДС. Цена за планова поддръжка на мотрисните влакове на километър пробег е 3.76 лв.
Полската Pesa е предложила цена от 24 млн. лв. без ДДС за влак. Общата сума за всички 35 влака е 840 млн. лв. без ДДС. Цена за планова поддръжка на мотрисните влакове на километър пробег е 3.97 лв.
*Материалът е обновен.