Коронакризата пренаписа бизнес модела на световния шипинг
Много от компаниите са се превърнали в \"складове за стоки\"
Коронакризата удари почти всички икономически отрасли - туризъмът и авиацията са ред най-силно засегнатите. Не по-малко влияние обаче оказа кризата и върху контейнерното корабоплаване. Това доведе обаче до значителна промяна в поведението на много от шипинг компаниите. С цел избягване на плащане на таксите за преминаване през Суетския канал, те намаляват плавателните си скорости и поемат по-дълги маршрути през Африка, сочат данни на компании за проследяване на кораби, цитирани от Reuters.
Голяма част от компаниите като Maersk, MSC и Hapag-Lloyd, които доставят тежки материали за индустрията, съкращават значително пътуванията си, тъй като индустрията е изправена пред най-големия си спад от 2008 г. насам.
Новата тактика не само спестява разходи, но също така помага компаниите да се адаптират към нуждите на търговците на дребно. Удълженото време за доставка означава, че вносителите могат да забавят плащанията, извършени при доставка.
Много търговци на дребно бяха принудени да намалят или забавят доставките на нови стоки заради кризата. Гражданските неподчинения и протестите в Съединените щати засилиха проблемите им, като допълнително помрачиха перспективата за възстановяване на най-големия пазар на продажби на дребно в света.
Главният изпълнителен директор на Puma Бьорн Гюлдън, например, заяви, че управлява част от излишния си инвентар, като го складира на бавно движещи се кораби, докато магазините в Съединените щати и Европа започнат да работят нормално.
В същото време забавянето на доставките създаде и неприятности за търговците на дребно като Walmart и Amazon, които никога не са спирали да продават продуктите си на хората, дори и по времето, когато всички бяха затворени по домовете си.
Сега тези търговци се борят за „място“ на по-малко, но по-бързо движещи се кораби в открито море. „Ситуацията в момента е доста интензивна. Има търговци, които търсят бавнодвижещи се кораби, за да ги използват за складове, но и такива, които се насочват към бързодвижещи се, защото техният бизнес никога не е спирал“, казва Маркъс Ливър, главен оперативен директор на морския товар в Hellmann Worldwide Logistics, която организира доставки за фирми като търговци на дребно.
В тази ситуация обаче се появява и друг проблем – липса на място на корабите. Испанският търговец на дребно Mango, който не е спирал да продава стоката си онлайн и по време на пандемията, каза за Reuters, че се наблюдава отмяна на част от услугите на транспортните компании, което може да доведе до нестабилност в превоза и „сериозни проблеми“. Той добави, че 99% от вноса му от Азия сега идва по море, тъй като въздушните разходи са се повишили поради липса на полети и това, че е даден приоритет на медицинските стоки при доставка.