Коронавирусът ще доведе гражданската авиация до безпрецедентна криза
Flybe няма да е единствената жертва на стагнацията, ще сме свидетели и на други фалити на авиокомпании
Ако коронавирусът
продължи да се разпространява с досегашните си темпове и не бъдат предприети
по-действени мерки и открити средства за ограничаването му, това може да доведе
до безпрецедентна криза в авиационната индустрия.
В световен мащаб вече има над 106 000 потвърдени случая на заболели от коронавируса и почти 3600 смъртни случая, главно в Китай, Южна Корея, Япония, Италия и Иран. В резултат на това загубите за авиационната индустрия ще бъдат подобни на тези, които тя претърпя по време на глобалната финансова криза през 2008-2009 г., предупреди Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA), която драстично увеличи оценката си за щетите, причинени от разпространението на новата болест. По данни на асоциацията авиокомпаниите могат да загубят между 15 и 20% от бизнеса си, ако кризата не бъде овладяна в най-скоро време.
Само преди две седмици IATA очакваше загуба на продажби в диапазона от 30 млрд. долара. Обратът на събитията в резултат на бързото разпространение на вируса обаче вече е драстичен. За по-малко от два месеца перспективите за индустрията в много страни по света се влошиха драматично, коментират от IATA.
По информация от авиационните резервационни системи и пътническите агенции множеството анулирани резервации и издадени вече билети в резултат от налаганите ограничения за пътуване и липсата на търсене от страна на клиентите, накараха десетки големи и по-малки авиокомпании да отменят множество полети не само до и от континентален Китай. Трансатлантическите полети, както и броят на полетите в Европа и Съединените щати също бяха сериозно редуцирани.
Борещата се с фалита британска нискобюджетна авиокомпания Flybe се срина в четвъртък, тъй като спадът в търсенето уби надеждите за спасяване с подкрепата на правителството. Анализаторите на ситуацията смятат, че Flybe е малко вероятно да бъде единствената жертва. Слабите авиокомпании, които не могат да привлекат подкрепата на инвеститорите или правителствата, могат да претърпят същата съдба като Flybe или да станат цели на поглъщане, особено в Европа, където от години се извършва процес на консолидация на авиоиндустрията.
Кризата може да засегне сериозно и българската национална авиокомпания „България ер“ и да я накара да потърси външни инвеститори, за да се стабилизира на пазара.
На борсите масово се продават дялове на авиокомпании през последните седмици. В резултат акциите на United Airlines паднаха с 32% от началото на тази година, а тези на германската Lufthansa - с 29% за същия период.
Lufthansa съобщи в четвъртък, че е отменила 7100 европейски полета само за март, предимно в Германия или по маршрути до Италия, което представлява около 25% от общия брой на полетите ѝ. По-рано тази седмица от Lufthansa заявиха, че ще бъдат приземени 150 от нейните 770 самолета.
Американските авиокомпании вече повдигат въпроса за възможността за пряко държавно спасяване на авиокомпаниите, подобно на това, което се случи в САЩ след атентатите от 11 септември.
Кризата в гражданската авиация ще се отрази тежко и на авиационната промишленост като цяло. Ще бъдат силно засегнати редица производители на авиационна техника и оборудване, рязко ще бъдат съкратени средствата за иновации и внедряване на нови технологии при проектирането и производството на летателна техника.
И понеже тази
криза тръгна от Китай - ни остава единствено надеждата, че на китайски думата
„криза” се изписва с два йероглифа: единият означава „опасност”, а другия –
„благоприятна възможност”.
Авторът е авиационен експерт, бивш зам.-министър на транспорта.