Къде се позиционират европейските банки в класацията за най-силните марки?
ICBC запазва челната си позиция като най-ценната банкова марка в света за осма поредна година, като стойността на бранда нараства с 3% - до 71.8 млрд. долара
Четири от най-големите китайски банки са начело в списъка на 500-те най-ценни банкови марки в света, оставяйки американските и европейските кредитори доста назад, според нов доклад на консултантската компания за оценка на марки Brand Finance. За осма поредна година първото място в списъка на 500-те най-добри банкови марки в света е присъдено на ICBC (Industrial and Commercial Bank of China). Кредиторът увеличи стойността на марката си с 3% до 71.8 милиарда долара (65.77 милиарда евро), което е приблизително равно на номиналния БВП на Словения, , пише Euronews.
Значение на стойността на марката
Марката представлява един от активите на една банка. За да прецени паричната стойност на името на дадена институция, Brand Finance разглежда по-отблизо способността на заемодателите да привличат вниманието и предпочитанията на клиентите и колко успешно тези заемодатели могат да поддържат доверието на клиентите и значимите връзки с клиентите си, наред с други.
Общата стойност на 500-те най-силни банкови марки в света се удвои през последното десетилетие и се покачи с 2.3% в сравнение с миналата година, достигайки рекордно ниво от 1.44 трилиона долара (парична сума, близка до номиналния БВП на Испания). Китайските банки заемат пет места в челната десетка, демонстрирайки силно възстановяване спрямо предходната година. Почти две трети от 74-те китайски кредитора в списъка са увеличили стойността на марката си през 2023 г.
Китайските банкови марки имат силни резерви и могат да разчитат на подкрепа от централното правителство, ако е необходимо“, каза Дейвид Хей, главен изпълнителен директор на Brand Finance.
САЩ заема второ място за най-много банки в класацията. Страната отбеляза малък спад в комбинираната стойност на марката (като се вземат предвид всички американски банки в този списък), която възлиза на 332.2 милиарда долара (304.31 милиарда евро).
Тези в другия край на класацията, които изпитват спад в стойността на марките си, са водени от Русия (69%), Малайзия (20%) и Нигерия (14%). Поради международните санкции, наложени на Русия, двете най-големи марки в страната VTB и Sber отбелязаха най-голям спад в класацията, съответно с 91% и 63%.
Европейските банки изостават
Европейските банки не успяха да влязат в първите десет места. Най-голямата банкова марка в Европа, HSBC, има стойност на марката от 20 милиарда долара (18.32 милиарда евро) и заема 11-то място в световен мащаб, след две години, в които заемаше 12-а позиция.
Марката HSBC получи тласък след придобиването за £1 на дъщерното дружество на фалиралата Silicon Valley Bank в Обединеното кралство през март 2023 г. и след като изложи планове за разрастване на новото и ребрандирано дружество - което обслужва общността на стартиращите компании - в САЩ, Великобритания, Близкия изток и Азия. Според доклада други европейски банки също са се справили добре. През тази година много държави отбелязаха стабилен ръст с общо 3.2% увеличение на стойността на марката за целия регион.
Франция , Холандия и Испания са увеличили стойността на марката си с около 10% всяка. Една от малкото успешни истории дойде от испанската Banco Santander, която зае 13-то място в класацията. Кредиторът успя да увеличи стойността на марката си с 12% до 18.9 милиарда долара (17.31 милиарда евро) след кампания със спонсорство, включително такава с Ferrari и F1. Унгария се откроява в историите за успех, тъй като успя да увеличи общата стойност на марката си с най-голяма сума сред първите 50.
OTP Bank отбелязва голямо постижение“, се посочва в доклада, като се добавя, че най-голямата търговска банка в страната е подобрила стойността на марката си толкова много, че се е изкачила с 46 места в класацията до 177-о място в сравнение с миналата година.
Докладът изчислява част от стойността на бранда въз основа на това колко силна е марката, като се гледа колко стойност предоставя заемодателят. Тази година те установиха, че местните банки все повече засенчват глобалните играчи в тази област. Индонезийската BCA е класирана като най-силната банкова марка в света, а регионалните африкански играчи отчитат високи резултати за сила на марката, измерени по скала от 0-100.
Нашето изследване показва, че силните национални банкови марки запълват вакуума на доверието на клиентите“, каза Хей.
Спечелване на сърцата и умовете на клиентите
Що се отнася до това как банките могат да подобрят стойността на марката си в бъдеще, смислените връзки за изграждане на силен бранд са от ключово значение“, каза Джой Макнайт, гост редактор в Brand Finance Journal.
Изграждането на доверие и добавянето на чувство за цел са сред най-важните инструменти. Междувременно възникващите нови технологии, включително изкуственият интелект (AI), биха могли да помогнат, ако се използват добре.
В ера, в която AI потенциално поема задачи като поддръжка на клиенти, „ключът към успеха е в безпроблемното комбиниране на енергизирани служители и авангардни технологии за предоставяне на подходящи услуги и персонализирани изживявания, които действително помагат на клиентите в моментите, които имат значение“, добави Макнайт.