КЗК глоби представителя на Miele за България с 1.6 млн. лв.
Регулаторът твърди, че има доказателства за ценово съгласуване – фирмата отхвърля обвиненията
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) глоби „Миле България“, представител за страната на високия клас електроуреди Miele, с над 1.6 млн. лв. заради съгласуване на цени. От решението става ясно, че регулаторът е намерил доказателства, че фирмата влияе на цените при последваща продажба на уредите по пътя към потребителите.
Според КЗК целта на съгласуването е била да се премахне ценовата конкуренция между търговците на дребно и да се ограничи свободата им да определят независимо цените, на които предлагат стоките.
Само при наличие на автономия на предприятията при вземане на решения относно цените, на които да продават, може да се очаква провеждането на ефективен конкурентен процес на пазара. При наличие на такова споразумение търговците са лишени от възможността да намалят цените като реакция на ценовия конкурентен натиск, което от своя страна лишава крайните потребители от възможността да получат по-благоприятна цена, се казва в решението на КЗК.
Производството пред антимонополната комисия е по искане на „Миле център макс груп” ЕООД. Това е търговско дружество, което търгува на дребно с домакински електроуреди Miеle. От момента на създаването си то е официален партньор и дистрибутор за България на германския концерн.
До 2016 г. „Миле център макс груп” е имал преки договорни отношения с чуждестранни дружества от икономическата група на Miele & Cie. KG за продажба на уреди от групата. През 2016 г. обаче е учредено глобеното дружество – „Миле България“, което е част от икономическата група на Miele & Cie. KG – като е под прекия контрол на Imanto AG и представлява в България германския концерн за домакински електроуреди Miele.
Какви са причините за налагане на санкцията?
На база на събраните доказателства, КЗК е установила, че доставчикът на електроуредите и търговците на дребно са координирали цените по пътя на стоките до потребителите, което ограничава конкуренцията на пазара на търговия на дребно с домакински електроуреди от среден към висок и от висок клас на територията на страната.
В детайли, КЗК е установила, че “Миле България” е изпращалo ценови листи и инструкции за промоционални активности, които са имали задължителен характер, като от една страна е упражняван натиск и контрол за спазването им, а от друга – прилагани са и стимулиращи мерки.
Позиция на „Миле България“
От „Миле България” са посочили пред КЗК, че търговските условия (цени и отстъпки) за търговците на дребно са еднотипни за всички такива търговци на дребно, а всеки договор за селективна дистрибуция включва и т.нар. Програма за поощряване на партньорите. Чрез нея всички оторизирани дистрибутори получават базова отстъпка и допълнителни отстъпки от пет различни търговски кошници с условия.
„По отношение на крайните цени до търговците на дребно, същите се определят в зависимост от отстъпките, начислени на съответния търговец, които се прилагат спрямо препоръчителните цени на дребно. Последните са описани в годишното споразумение към договора за селективна дистрибуция. „Миле България” ЕООД не поставя условия на дистрибуторите, свързани с провежданите от тях във връзка с период или размер на отстъпките, намаленията, но отправя необвързващи препоръки, които актуализира за периода на провеждането на своите промоционални кампании”, посочват още от компанията.
Компанията твърди, че не залага ценова политика за дистрибуторите на дребно и съответно не следи и не изисква спазването ѝ от тях чрез стимули или санкции. Препоръчителните цени на дребно се публикуват и на официалната интернет страница на дружеството.
Някои отстъпки, като базовата, били универсални и се прилагат за всички групи и модели електроуреди, а други са специфични (например за продукти, които са част от основния асортимент на търговеца, за вградени, за свободно стоящи уреди и т.н.). Тези отстъпки се получавали автоматично, като сборът от процентите на различните отстъпки се приспада от препоръчителната цена на дребно.
Промоционалните отстъпки при дистрибуторите варират по размер, според това дали оперират моно- или мултибранд магазин, или от двата типа. Те целят да окажат по-голяма подкрепа на онези партньори, които оперират монобранд магазини и съответно са направили по-голяма инвестиция в марката Miele и носят по-голям търговски риск.
Решението на КЗК може да се обжалва в 14-дневен срок.