КЗК разреши на „ВП Брандс“ да купи най-големия производител на оцет в България
Двете предприятия са водещи на пазара и след концентрацията новата обединена група ще притежава дял от 60 – 70%
Производителят на различни алкохолни напитки – от вино до водка – „ВП Брандс Интернешънъл“ получи разрешение да придобие 100% от най-големия производител на натурален и органичен оцет „Веда“. Това става ясно от последното решение на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) след направен подробен анализ на пазара.
От прегледа на антимонополния регулатор става ясно, че
сделката ще окаже въздействие
на пазарите за производство и продажба на оцет и заместители на оцета (кисели продукти) на територията на България. Бъдещата обединена група ще има господстващо положение на пазара. Двете сливащи се предприятия и преди планираната сделка са водещи пазарни участници, а след концентрацията новата структура ще има общ пазарен дял между 60 и 70%.
Имайки предвид производствените мощности на „Веда“ и значителните инвестиционни възможности на придобиващата група, в резултат на сделката новата структура ще има съществено пазарно предимство пред останалите конкуренти и независимост от тях.
„ВП Брандс Интернешънъл“ („Винпром Пещера“ до 2016 г.) произвежда основно спиртни напитки, но притежава и собствена марка за оцет. Компанията обаче само бутилира и дистрибутира продукта. Така групата на „ВП Брандс“ осъществява самостоятелно само втория етап от производството – бутилиране на оцета и етикетиране, поради което участниците в концентрацията не биха могли да се разглеждат като напълно равностойни конкуренти.
Чрез сделката компанията се стреми да разшири продуктовото си портфолио, да повиши качеството на произвежданите продукти, да постигне синергия в целия цикъл на производството на оцет и да оптимизира използването на производствените мощности.
„ВП Брандс“ се е фокусирала в предлагането на само два продукта, докато „Веда“ има много широко портфолио, което включва и нетрадиционни артикули, като оцет от пчелен мед, био оцет с джинджифил, оцет от нар и др. Следователно обединената група се очаква да има широко продуктово портфолио и подобрени възможности за търговска реализация на продуктите.
Дъщерна на „ВП Брандс“ компания пък ще замести „Веда“ в дейността ѝ по дистрибуция, като ще започне да осъществява преките доставки до търговските вериги и ще организира доставките до много по-голям брой независими дистрибутори. Очаква се това да доведе до по-голямо пазарно присъствие на продуктите на двете дружества в търговската мрежа.
Според становище на конкурент новото обединено дружество ще е в състояние да задоволи пазарното търсене при по-ниски разходи на единица продукция, вследствие на реализираните икономии от мащаба.
Придобиваната „Веда“ освен производството си за собствена дистрибуция също така произвежда оцет и кисели продукти под частни марки на трети независими предприятия. За одобрението на сделката КЗК задължава компанията да продължи да гарантира свободен капацитет за производство на оцет и кисел продукт в размер на до 30% от общия годишен капацитет „Веда“ към момента на осъществяване на концентрацията за производство и бутилиране на оцет и/или кисели продукти под „частни марки“ на независими предприятия. Разбира се, условието е да има изявен интерес за това от чужди фирми, а „ВП Брандс“ се задължават в продължение на три години да докладват за това пред регулатора.
Компаниите
„ВП Брандс“ произвежда и продава алкохолни напитки. Компанията притежава и марка оцет, а отскоро навлезе и на пазара на нискоалкохолни напитки. Тя управлява осем завода в България и регистрира 80% ръст на продажбите си през последните пет години.
„Веда“ произвежда оцет от близо 30 години в България. Фирмата разполага със заводска база близо до Плевен. В процеса на проучването се установи, че придобиваното предприятие осъществява износ на продукция, но същият представлява несъществена част от дейността му (формира под 10% от оборота му).
Пазарът
Оцетът е нискоеластична стока, като потреблението се влияе слабо от флуктуациите в цената. Динамиката на цените за оцет и кисел продукт е ниска, като увеличение се наблюдава рядко.