КЗК проверява „Фронери“ за злоупотреба с господстващо положение при сладоледите
Антимонополният регулатор има съмнения и за забранени споразумения, които биха могли да нарушат конкуренцията
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) започва широкообхватно производство срещу един от основните производители на сладолед – „Фронери България“. Според регулатора има данни за евентуална злоупотреба с господстващо положение и забранени споразумения, които биха могли да нарушат конкуренцията на сладоледения пазар в България.
Компанията е дъщерна на британския гигант Froneri, който беше създаден през 2018 г. чрез сливането на сладоледения бизнес на Nestle с PAI Partners. Той е най-големият сладоледен производител в Европа по обем на продукцията и вторият по големина в света след Unilever.
Като част от международната сделка Froneri придоби сладоледения завод на Nestle във Варна. Компанията произвежда и дистрибутира широка гама от най-известните марки сладоледи в България, като Familia, Nirvana, Boss, Nuii, Milka, Oreo, Aloma и други.
Производството на КЗК срещу българското дружество е по искане на двама от конкурентите – „Айс крийм България“ ООД и „Ескимос“ ЕООД – съответно представители на гръцките сладоледи КРИ КРИ за България и сладоледите Ескимос.
Двете жалещи компании настояват за установяване на евентуално извършено нарушение от страна на „Фронери България“, изразяващо се в участие в забранени вертикални споразумения с членове на мрежата за дистрибуция на сладоледени изделия и злоупотреба с господстващо положение при разпространението на сладоледени изделия. И двете имат за цел предотвратяване, ограничаване или нарушаване на конкуренцията на съответния пазар и възможност за засягане на интересите на потребителите.
По първоначалната информация, предоставена от подателите на искането, твърденията за антиконкурентното поведение са съсредоточени главно на територията на София.
Впоследствие обаче са постъпили два сигнала в КЗК, в които се разкриват данни от една страна, че в териториално отношение същото това поведение се разпростира върху цялата страна, а от друга – в тях се съдържат индикации, че като последица от него евентуално би могла да се наруши не само конкуренцията между дистрибуторите, но и тази между производителите на сладоледени изделия, които оперират на национално ниво.
Според данни на Комисията за защита на конкуренцията от 2018 г. на пазара в България има около 20 производителя и годишно се създават близо 26 хил. т сладоледени изделия.