Лидер сме в дигиталната трансформация
Голяма е вероятността до две години в България да се появи първото предприятиe от Индустрия 4.0
Николай Андреев:
Николай Андреев е главен изпълнителен директор на Vivacom от декември 2021 г. Предишната му позиция е на главен изпълнителен директор на „Нова Броудкастинг Груп“, която заема от началото на 2019 г., като преди това е финансов и административен директор на групата в продължение на 10 години. Бил е финансов директор и директор „Връзки с инвеститорите“ в „Девин“ АД. Заемал е различни финансови позиции за България и страните от Централна и Южна Европа в международната корпорация „Юниливър“. Бил е изпълнителен директор и член на Съвета на директорите на „Екопак България“ АД, както и член на Съвета на директорите на „Екором Амбалаж“ АД – Румъния. За принос към развитието на професията през 2014 г. е отличен като „Най-добър финансов директор“ на форума „CFO of the Year“ на Forbes и EY.
Г-н Андреев, наскоро поехте управлението на Vivacom. С какво ви изненада компанията?
Приятно ме изненада с желанието си да развива все по-висококачествени продукти, да надгражда и да предлага повече и повече на своите клиенти. Това е много предизвикателно, защото в нашето съвремие пред телекомуникациите постоянно се разкриват много по-големи възможности от традиционното предлагане на гласови услуги и интернет. Vivacom е част от бързо настъпващата промяна в начина, по който живеем и работим. Ние сме „сърцето“ на тази промяна.
Вече сме на високоскоростната лента на дигитализацията и свързаността. Накъде вървим, накъде ни водите?
Пътуваме към дигиталния свят. Младото поколение вече е там и всички се движим в посока към мета вселената. Пандемията беше сериозен ускорител на това пътуване. Добрата новина за телекомите в България е, че направените през годините инвестиции позволиха бърза трансформация. Vivacom успя да предоставя на клиентите си висококачествени услуги без затруднения, въпреки повишения трафик по време на извънредната обстановка. И в резултат смятам, че вече сме по-готови да се гмурнем в дигиталното си бъдеще.
В тази голяма конкуренция, в която се борите за доверието на вашите клиенти, кои са най-големите предизвикателства пред вас?
Най-важното е да сме винаги на гребена на вълната, да имаме адекватност на инвестициите за обновяване, разширяване и подобряване, да можем да предложим най-желаните продукти и услуги. Такъв пример е нашият продукт EON - телевизия от ново поколение, който е на пазара от април 2021 г. Сред ключовите й предимства са възможността за персонализиране на съдържанието чрез създаване на профили, еднаквият интерфейс на различни устройства, архив до 7 дни назад, но и огромната библиотека от допълнително съдържание на филми и сериали, наред с богатството от канали. В мобилния сегмент Vivacom предлага планове Unlimited, с които клиентът много ясно и коректно знае за какво плаща и може да ползва неограничени услуги и то за неограничен период от време. Тук с гордост мога да кажа, че Vivacom е операторът с най-много пренесени мобилни номера в последната една година*. Потребителите са изключително важни за нас. Ние не гледаме на тях като на генериращи приходи единици, а като наши ценни партньори и стремежът ни е да им осигурим висококачествено изживяване. Фокусираме се в цялостното си предложение, което да съдържа най-добрите към момента продукти и технологии.
Все по-широко се разтваря възрастовият диапазон на потребителите и някои от тях въпреки всичко няма да влязат в дигиталния свят…
Най-младите живеят чрез дигиталните устройства, а някои поколения живеят по-аналогово. Разбираме нуждите на различните категории клиенти и работим, за да им осигурим подходящите решения. Ние сме изцяло конвергиран оператор и като такъв можем да предложим изцяло интегрирани услуги на домакинствата, малкия и средния бизнес и големите корпоративни клиенти. Изграждаме 10-гигабитова оптична мрежа от най-ново поколение за високоскоростен интернет. Тя е първата такава в България и към момента – най-голямата**. Имаме най-голямата и най-бърза 5G мрежа***
у нас, с покритие в над 530 населени места и курорта. И разбира се, EON, който вече споменах. Платформа, която предоставя уникално ТВ изживяване и задоволява нуждите на любителите на спорта, киното, сериалите и на търсещите информация или развлечения потребители.
Какво предлагате на бизнеса, промени ли се неговата нужда от дигитални услуги?
Потребностите на бизнеса не са много по-различни от нуждите на физическите лица. Фирмите и предприятията държат на надеждната свързаност навсякъде. Това не се търси само от големите компании, но и от малките и средните, които са гръбнакът на икономиката. Фризьорският салон, автосервизът, малкото магазинче също не могат без свързаност, нуждаят се от интернет, който да отговори на техните потребности. За всички бизнеси все по-важна става киберсигурността, защото фирмената информация трябва да е добре защитена. Ние предлагаме data storage (услуги за съхранение на данни), облачни услуги, голямо разнообразие от мобилни устройства, компютри и телевизори, както и решения, съобразени с конкретни нужди на даден клиент. По този начин улесняваме нашите клиенти, като им предлагаме „всичко под един покрив“. И е важно да отбележа, че те не са само за големите компании, а за всеки бизнес.
Като тренд какви новости очаквате да се развият?
Умни градове, умни домове, телемедицина, Образование 4.0, Индустрия 4.0… В България все още няма предприятие, базирано на Индустрия 4.0, един ден ще го има, но все още не сме там. То ще се управлява през мобилна мрежа. Такова решение ще е резултат от партньорството на даден инвеститор, който иска да изгради тази производствена мощност, и съответния телеком оператор. 5G мрежата ни ще позволи всичките тези технологии да се развият и да станат реалност. Ключов момент в това са скоростта и времезакъснението. За да може прецизно да бъдат управлявани машини и медицински инструменти, времезакъснението трябва да е незначително. Оттук насетне те все по-бързо ще навлизат в индустрията, в образованието, в медицината и в домовете ни. Високоскоростният интернет влияе дори на качеството на забавленията. Добрата интернет връзка позволява в едно домакинство всеки да прави това, което иска – един може да има видео среща, друг да гледа филми, трети може да играе уеб-базирана компютърна игра, и никой да не среща затруднения.
Според вас колко близо сме до първото в България предприятие от Индустрия 4.0?
Може да стане факт и след по-малко от две години.
Достатъчно надеждна защита ли ни предлагат новите технологии на свързаност?
Начинът, по който изграждаме мрежите си, доставчиците и технологиите, които ползваме, дават гаранции, че информацията и потребителите ни са защитени. Предлагаме и допълнителни мерки за киберзащита в помощ на нашите клиенти.
Като обърнем поглед назад, виждаме колко много се е променил животът и колко бързо едни технологии са заменяли други. Как във Vivacom се раждат новостите и как идват новите решения?
Те възникват основно от желанието и необходимостта да се подобрява качеството на човешкия живот, да има по-голямо удобство и сигурност, повече улеснения. Високите технологии навлизат, за да променят средата и свързаността. Ако тази пандемия беше дошла преди 15 години, тогава нямаше да е възможно да се работи или да се учи от дистанция.
Кой управлява иновациите във Vivacom, имате ли специален отдел?
Имаме, разбира се. Той е структуриран на групово ниво. Например, EON като решение е продукт на този отдел за развитие на нови продукти и иновации. В голямата надпревара някой трябва да следи пулса на промяната и работим така, че Vivacom винаги да е на гребена на вълната.
На пазара на труда битката за добре подготвени хора се ожесточава. Каква е политиката на Vivacom по отношение на кадрите?
Факт е, че има „глад“ за хора с добра професионална подготовка. Във високотехнологичната сфера се появяват нови и нови компании, което прави състезанието за качествени кадри още по-агресивно. Vivacom е компания с традиции, полагаща огромни усилия за добруването на своите служители през различни социални програми, през програмите за развитие и усъвършенстване, през стажантските и менторските програми. Партнираме с университети и учебни заведения из цялата страна, защото за разлика от повечето други компании, наши служители има буквално навсякъде в България. Имаме пълно покритие не само като мрежа, но и като човешки ресурси. Грижим се за мотивацията и за израстването на своите хора.
Образованието има ключова роля за развитието, но и за използването на наличните технологии. Как Vivacom взаимодейства с тази важна сфера?
Компанията години наред подкрепя различни инициативи, свързани с образованието. Дори наскоро имах честта да получа наградата „Бизнес хонорис кауза“, която се дава от в. „24 часа“. Това отличие е именно заради нашата активност, насочена към дигиталната трансформация на образованието. Кампанията „Образование 4.0“ на Vivacom съвместно с в. „24 часа“ започва още преди четири години и нейната роля бе да начертае пътната карта и да набележи стъпките на дигитализация в образованието, като се вземе мнение от всички, ангажирани в тази голяма промяна. Многото предварителна работа добре е подготвила почвата за бързото превключване към режим на дистанционно обучение. Това за компанията бе убедителното доказателство, че когато се мисли напред във времето и се работи в тази насока, ще сме по-готови за изненадите, които предстоят.
Последните години бяха насочени и към придобиването на по-малки играчи. Ще продължите ли да растете и по този начин?
В момента приключваме придобиването на оператора Нетуоркс. Проучваме възможностите и развитието на пазара и ако идентифицираме интересни за нас бизнеси, ще предприемем съответните стъпки.
Появяват се множество технологични стартъпи. Следите ли новостите в този сегмент?
Има много интересни проекти и млади предприемачи и е вълнуващо да следим развитието им. Но нашият фокус е и занапред да сме конвергираният оператор, който предлага на своите потребители всички нужни телеком услуги. Всяка нова технология, която по един или друг начин ще развием, трябва да е органична част от услугите, които като технологичен оператор предлагаме. През нашата програма Vivacom Регионален грант например насърчаваме развитието на малки, местни проекти.
Здравословно ли е за пазара да има повече локални и регионални доставчици на интернет и телевизия?
В момента те са над 100. Нека и занапред да ги има. Аз вярвам в здравословната конкуренция, която обаче спазва едни и същи правила, а не заобикаля законите и не разчита на пиратско съдържание. Който предлага по-висококачествени услуги и на по-добра цена, който спечели доверието на потребителя, той ще остава на пазара.
Какво ще се промени във Vivacom, след като вие поехте управлението?
Вярвам, че ще станем още по-добри във всичко, което правим, ще работим за доверието на още повече клиенти, ще ускорим развитието и растежа си. Vivacom ще е мечтано работно място за много млади колеги.
Зад гърба ви е сериозен мениджърски опит. Как ви помага това в новата среда?
Да, много ценен опит съм придобил от всяка компания, в която съм работил. Всяка грешка, която съм направил, ме е научила на нещо. Вярвам в екипната работа. Опитвам да достигна до всички в компанията. Бързината, с която се решават казусите, е важна, и това може да е предимство в управлението.
Как управлявате риска, който дебне отвсякъде?
Доброто управление на риска изисква да осъзнаем, че този риск го има. Това налага да се прави регулярен анализ на рисковете, които ни заобикалят. Появяват се нови и нови рискове, те не са само класическите заплахи от пожар и земетресение. Новите рискове трябва да се следят и своевременно да се реагира.
В това ускоряващо се технологично развитие коя е вашата опорна точка, която ви предпазва да не загубите човечността си?
Дигиталният свят предлага невероятни възможности, но се стремя да оставам здраво стъпил на земята. Общуването е изключително важно.
1*Най-много пренесени мобилни номера според данните в системата за преносимост между операторите за последната година.
2*Скорости до 10 Gbps в части от София, Пловдив, Стара Загора, Бургас и Варна. За техническа възможност и повече информация – vivacom.bg
3*Според анализ на Ookla®, основан на данните от Speedtest Intelligence® за 01.07.-31.12.2021 валидни само за най-бързата 5G мрежа. Търговските марки на Ookla® се използват с разрешение. Най-голямо покритие на 5G мрежа след сравнение по публично достъпна информация към 07.01.22 за покритието на операторите по брой населени места и курорти. Повече на vivacom.bg.