Магистрала „Струма“ през Кресна има потенциал да събори правителството
Регионалният министър Гроздан Караджов предлага и двете платна да минават през източните склонове на Пирин
Едно малко парче липсва, за да бъде завършен целият пъзел със строителството на автомагистрала „Струма“. Именно участъкът между Крупник и Кресна обаче може да се превърне в голям проблем за кабинета "Петков". В интервю за bTV регионалният министър Гроздан Караджов заяви, че това е проект, който може да събори правителството, защото според него гражданите не биха простили ново забавяне на строителството.
Караджов заяви, че е направил предложение за "протегната ръка" към министъра на екологията Борислав Сандов, според който проектът за участъка трябва да започне отначало, така че да се запази природата в дефилето. Последно екоминистърът защити тезата, че там трябва да се използва варианта с тунел. Компромисът, който регионалният министър предлага, е и двете платна да бъдат качени върху източния склон на Пирин.
Според регионалния министър първият етап от строителството може да започне веднага, защото са спазени всички процедури, включително има и действащ ОВОС. През първата една година ще се проектира трасето за движение от Гърция към София. По думите на Караджов изпълнителите може да проектират и второто платно, което ще бъде "гаранция за хората в Кресна и неправителствените организации, че и второто платно ще се построи".
Въпреки това Караджов посочи, че за второто платно ще са нужни около 3 години, през които да се направят нужните процедури по ЗОП, ОВОС и отчуждаване.
Едното платно ще върви с 3 години след другото, но поне едното ще си мине горе по хълма", заяви Караджов.
Той и екоминистърът днес трябва да проведат среща за съдбата на участъка.
Не вярвам, че правителството ще оцелее, ако кажем, че няма да построим този участък", коментира Караджов.
Той допълни, че в неговия ресор има три сериозни риска, които могат да бутнат правителството. Това са договорите за текущ ремонт и поддържка, които вече минаха през решение на Народното събрание и пътните фирми получиха първия транш от 655 млн. лв.
Вторият риск е свързан с инхаус договорите за автомагистрала "Хемус" и скоростния път Видин – Ботевград. По този въпрос министърът отново ще разчита на Народното събрание, което по някакъв начин ще трябва да узакони договорите за строителство, които държавната "Автомагистрали" е сключвала с фирмите под прикритието на договори за доставка на материали и наем на техника. През юли държавата трябва да плати на изпълнителите около 130 млн. лв. за дейности по "Хемус" и Видин – Ботевград.
Третият риск, според министъра, е именно участъка от "Струма".
Ако спрем да строим и кажем, че се отказваме от ОВОС-а и проекта, и я оставим за някъде в бъдещето, аз ако съм на мястото на българските граждани, няма да търпя това правителство", посочи Караджов.
Припомняме, че още при встъпване в длъжност, двамата министри – регионалният и на екологията – влязоха в задочен спор за бъдещето на участъка от магистрала "Струма". Неправителствени организации и пътни експерти изказват различно мнение по всеки един от трите варианта за трасето през Кресненското дефиле.