Майсторски клас за вдъхновяващи презентации
Християн Стоилков дава кратки напътствия как да развием своите способности за публична изява
Доброто презентиране не е просто дарба или талант, а е умение, което се развива, уверява Християн Стоилков, основател на компанията Presentation Leader. Той предлага презентации по мярка, думи по мярка, дрехи по мярка. Освен всичко знае как да се справим с един от най-големите страхове – говоренето пред публика. Ето какво още може да научим от него, за да станем по-добри в публичните си изяви.
Презентационните умения са част от комуникационните способности. Под една или друга форма, ние постоянно презентираме и комуникираме. Това става чрез думи, интонация, езика на тялото и чрез тези три инструмента можем да влияем на човека или хората отсреща. Затова винаги трябва да внимаваме как ги използваме, е съветът на Християн. Кой не би желал аудиторията да го приеме и да се настрои на една и съща вълна с него в качеството на презентатор. Голяма част от хората обаче не знаят как да направят интересни, полезни и ангажиращи презентации. Но защо ни е да сме добри презентатори?
Хора със заложби, които работят за компании и нямат собствен бизнес, най-лесно и бързо може да се изстрелят нагоре в кариерата си, прилагайки презентационните си умения. Те са част от лидерските умения и когато развивате способността да правите добри презентации, ще привличате вниманието и ще получавате овации, което няма как да не се отрази на вашите резултати и на кариерното ви израстване. А за предприемачите това е успешен инструмент за разрастване на техния бизнес – те вземат участия в различни конференции и когато с присъствието си на сцената печелят доверие, те може да се сдобият с много нови клиенти. Но как Християн Стоилков попада точно в този комуникационен вихър?
Провел стотици обучения, работейки за различни компании. Те стават важна част в работата му като обучител на търговци на мобилни устройства, като част от екипа на презентационна агенция, като дистрибутор на голям китайски бранд за смартфони. Виждайки резултатите от своя труд, той иска да стартира собствена копания, а все нещо не му достига да се реши. Но… през 2019 г. Доналд Тръмп спря търговските връзки на САЩ с тази компания. Тогава в екипа ѝ в Централна и Източна Европа започват съкращения и Християн попада сред тях. И си казва: „Чудесно, точно тази засилка чаках“. Така поставя началото на своя собствен бизнес - през лятото на 2019-а се появява Presentation Leader, а в началото на 2020 г. създава Академията за впечатляващи презентации. Вижда огромен потенциал за работа в това лекторите на конференции и други събития да са добре подготвени за публични изяви. Как обаче ораторите задържат вниманието на публиката?
Ключът към вдъхновяващата презентация е в добрата подготовка, интуицията, опитът, като основното е, че трябва да са вдъхновяващи оратори, но същевременно се очаква да дават полезна информация, да влагат настроение и лично отношение. Когато има емоция и заряд, а не вялост и монотонност, то представянето пред аудитория няма как да премине незабелязано. И все пак не се ли иска талант?
Нито един велик говорител не се е родил велик говорител. Той се създава чрез много практика. Най-добрите оратори са готови да говорят много дълго време, без предварително да са се готвили за това. Натрупаните умения като количество после дават резултат във високо качество. Колкото по-тренирани сме, толкова по-лесно влизаме в различни роли, посочва Християн Станков. Как да се усъвършенстваме, може ли само чрез неговата книга „Лидер в презентациите“?
Книгата за презентационните умения е като Закона за движение по пътищата. Може ли да станем добри шофьори, без да познаваме този закон? Най-вероятно може, ще се научим да караме кола, но по-добре да познаваме добре правилата. Затова и при усвояването на презентационните умения е по-добре първо да се запознаем с теорията, а после да пристъпим и към практиката. Презентациите са неговият бизнес, върху какво точно е фокусът му сега?
Насочил се е към развитие на обученията и популяризирането на книгата си. Самият той изготвя лимитиран брой презентации по поръчка от компании. Новото му начинание е да разгърне собствена марка облекла по поръчка, основно костюми за мъже и жени, ушити по мярка. Дрехите са част от презентацията и това е важна стъпка, с която Presentation Leader ще продължи да расте. Какво се крие зад тази идея?
Вдъхновението идва от Пенчо Семов, един от най-богатите българи: „Когато научих неговата история, бях силно впечатлен и леко ядосан, защото чак на 27-годишна възраст стигнах до този бележит индустриалец. Той тръгва от едно мъничко селце Цвятковци край Габрово, а постига толкова много. Възгледите му за живота и развитието се основават на три думи, станали негово кредо – Труд, Любов и Постоянство. Ще закодирам това в бранда на костюмите, защото вярвам, че има дрехи на успеха. Пенчо Семов е създал най-голямата фабрика за преработка на вълна, а хубавият костюм се изработва от висококачествен вълнен плат. Иска ми се да възродя спомена за този успешен предприемач, и то през продукта, който ще предлагам“. Ще се ползват най-добрите италиански и английски платове, а ще се шият в една от най-добрите фабрики в страната. С качествените костюми ще се затвори цикълът „Лидер в презентациите“. По дрехите посрещат, а по нашите умения ще ни изпратят, напомня Християн. Но как се изграждат тези умения?
Важно е да изградим увереност в поведението си пред публика. Да сме убедени, че презентацията ни е добре структурирана, да сме преценили каква е аудиторията и каква да е динамиката на говорене, да знаем какво искаме да постигнем и къде ни се ще да заведем тази аудитория. Трябва и технически да сме отиграли всичко – от работата с презентационния софтуер, до поведението на сцената. Когато непознатото ни стане познато, ще сме по-близо до вдъхновяващата презентация. Полезно е да сме подготвени с такива умения и появи ли се възможността, просто да я грабнем. Какво още да знаем за презентациите, преди да се изправим пред аудитория?
Има три презентации – тази, която подготвяш; онази, която изнасяш; и презентацията, която ти се е искало да представиш. Ако презентацията, която сме разиграли на сцената, е била близка, до онази, която ни се е искало да бъде, значи, тя е била впечатляваща за аудиторията.
Три стъпки
Какво е добре да знаем предварително
- Целта на презентацията и профила на аудиторията.
- Контекстът на презентацията – дали ще се изпраща по имейл или ще я представяме на живо.
- Трите градивни елемента, от които зависи резултатът на всяка презентация – информацията, лекторът и дизайнът.