Microsoft получи одобрение от ЕС за придобиването на Activision
Сделката е на стойност 69 млрд. долара и ако бъде одобрена и от британския регулатор, ще се превърне в най-голямото поглъщане в игралната индустрия
Microsoft Corp получи антитръстовото одобрение от ЕС за придобиването на Activision за 69 милиарда долара в понеделник. Това е значителен тласък, който може да накара китайските и южнокорейските регулатори да последват примера въпреки британското вето върху сделката, предава Reuters.
Американският софтуерен гигант обаче все още е изправен пред битка за победата на най-голямото поглъщане в игралната индустрия в света. Той има срок до 24 май да обжалва решението на британския орган за конкуренция и пазари (CMA). Окончателното решение може да отнеме месеци. Делото на Федералната търговска комисия на САЩ срещу сделката също е висящо, въпреки че Япония я одобри през март.
Европейската комисия заяви, че транзакцията е в полза на конкуренцията поради съгласието на Microsoft да лицензира популярни игри на Activision като Call of Duty за конкурентни платформи за стрийминг на игри. Такива лицензи са „практични и ефективни“, каза пред репортери ръководителят на антитръстовия сектор на Европейския съюз Маргрете Вестагер.
Всъщност те значително подобряват условията за стрийминг на облачни игри в сравнение с настоящата ситуация, поради което всъщност ги смятаме за проконкурентни“, добави тя, контрастирайки с позицията на Обединеното кралство, че сделката ще удари конкуренцията в тази част от пазара.
При отхвърлянето на сделката надзорният орган на Обединеното кралство беше смятан за демонстриращ мускули на глобалната регулаторна сцена след Brexit.
През последните месеци Microsoft подписа лицензионни споразумения с Nvidia, Nintendo, Boosteroid от Украйна и Ubitus от Япония, за да направи игрите на Activision съвместими с техните платформи, ако сделката се осъществи.
Европейската комисия изиска от Microsoft да лицензира автоматично популярните игри на Activision Blizzard за конкурентни облачни услуги. Това ще се прилага глобално и ще даде възможност на милиони потребители по целия свят да играят тези игри на всяко устройство, което изберат“, каза президентът на Microsoft Брад Смит.
Акциите на Activision се повишиха с 1.3%, докато тези на Microsoft не претърпяха значителна промяна след новината.
Пазарът за облачни игри
Вестагер каза, че Комисията има различно виждане от регулаторите в Обединеното кралство за това как ще се развие пазарът за стрийминг игри, който представлява само 1% от общия пазар миналата година.
Те виждат, че този пазар се развива по-бързо, отколкото бихме си помислили“, каза тя. „Тук има известен парадокс, защото смятаме, че мерките, които сме предприели... ще позволят лицензиране на много, много повече в пазарите на облачни игри.“
Британската CMA заяви, че стриймингът е най-бързо развиващият се сектор в игрите, докато конзолите са утвърден пазар. Според СМА Microsoft вече представлява 60-70% от глобалните облачни услуги за игри и има други козове: Xbox, водещата компютърна операционна система Windows и облачния доставчик Azure.
CMA заяви в понеделник, че поддържа своето вето. Microsoft заяви, че ще обжалва пред Апелативния трибунал за конкуренцията, като решението се очаква да отнеме месеци. Ходът на ЕС ще даде муниции на критиците на CMA, каза Алекс Хафнър, партньор в лондонската правна кантора Fladgate.
Критиците на позицията на CMA, каквито имаше много, неизбежно ще се възползват от днешното решение като доказателство за твърдението, че регулаторният режим на Обединеното кралство е твърде твърд и задушава иновациите“, каза той.
„Адвокатите на Microsoft и Activision също ще използват решението, за да осигурят по-голяма тежест на обжалването на решението на CMA.“