Милиони барели руски петрол се лутат в морето край Корея
Заради западните санкции и проблеми с плащанията танкерите са заседнали и не могат да разтоварят суровината
Повече от дузина танкери, натоварени с 10 милиона барела руски суров петрол от сорта Сокол, са блокирани край бреговете на Южна Корея от седмици. Те не могат да бъдат продадени поради санкции на САЩ и проблеми с плащанията, според двама търговци и данни за корабоплаването, събрани от Reuters.
Обемите, равняващи се на 1.3 милиона метрични тона, представляват повече от едномесечно производство от находището „Сахалин-1“ – някога водещ проект на американската компания Exxon Mobil, която напусна Русия след нахлуването на Москва в Украйна.
„Сахалин-1“ беше една от първите постсъветски сделки в Русия, сключени по силата на споразумение за споделяне на производството. Когато Exxon Mobil напусна през 2022 г., производството падна почти до нула и оттогава не се е възстановило напълно.
Трудностите при продажбата на сорта Сокол представляват едно от най-значимите предизвикателства, пред които е изправена Москва, откакто Западът наложи санкции, и едно от най-сериозните прекъсвания на износа на руски петрол за последните две години.
Вашингтон и Европейския съюз налагат санкции, за да намалят приходите на президента Владимир Путин и неговата военна машина в Украйна, но те се опитват да не нарушат потоците на руска енергия към световните пазари.
Миналата година Съединените щати наложиха санкции на няколко кораба и компании, участващи в транспортирането на петрола сорт Сокол.
Към петък 14 кораба, натоварени със Сокол, са блокирани около южнокорейското пристанище Йосу, включително 11 кораба Aframax и три много големи кораба за суров петрол (VLCC), според данни на LSEG, Kpler и търговци.
Обемът, съхраняван в танкерите, се равнява на 45 дни производство от „Сахалин-1, което е среден добив от 220 000 барела на ден.
Супертанкерите (VLCC) La Balena, Nireta и Nellis с около 3.2 милиона барела на борда (430 000 метрични тона), които в момента са близо до Йосу в Южна Корея, действат като плаващо хранилище за руския петрол, казаха източници на Reuters.
Данните показват, че преди това големите танкери са приемали петрол от няколко кораба Aframax чрез прехвърляне от кораб на кораб.
Остатъкът от петрола Сокол, натоварен от ноември до януари, се съхранява на по-малки кораби Aframax (с капацитет 500 000 – 800 000 барела).
Доставките на Сокол до Индийската петролна корпорация (IOC) бяха забавени поради проблеми с плащането, принуждавайки най-голямата рафинерия в Индия да черпи от своите запаси и да купува повече петрол от Близкия изток.
Източник, близък до IOC, каза, че компанията не очаква скоро да получи пратки от Сокол поради несъгласие коя валута ще се използва за плащане.
IOC е единствената държавна рафинерия, която има годишна сделка за закупуване на различни руски сортове, включително Сокол, от „Роснефт“.