Място за големи сърца: Пространството на социалните предприемачи
Споделеното пространство „Щрак“ и платформата „Дар пазар“ подкрепят хората от уязвимите групи по пътя им към социализацията и адаптацията на пазара на труда
Социалното предприемачество е онази икономическа активност, която съчетава нюхът за бизнес със социална мисия. Умело постигнат баланс между социални и икономически цели. To е изцяло в полза на служителите и се издържа самостоятелно от дейността, която развива.
За съжаление, повечето социални предприятия изпитват огромни финансови затруднения и имат нужда от помощ, за да оцелеят. Най-важното обаче е, че тези предприятия не просто осигуряват заетост, а дават надежда – че няма невъзможни неща.
Щрак и мечтите се сбъдват
Преди около година и половина Българският център за нестопанско право, Българската фондация „Биоразнообразие“ и Jamba обединяват сили и създават споделеното социално пространство „Щрак“, което се намира в София.
Там хората получават огромна подкрепа по пътя си към социализацията и адаптацията на пазара на труда. „Щрак“ е своеобразен сборен пункт с фокус не върху проблемите, а върху намирането на решения и подкрепата. Там младежи, израснали в институции, хора, борещи се със зависимости, такива с психични проблеми и много други уязвими групи – намират подкрепа.
Идеята беше да се обединим зад това различни граждански организации да представят своите каузи. И фокусът ни от самото начало е бил да представяме труда и плодовете на социалните предприятия от цялата страна“, разказва пред Eonomic.bg Александър Киров, от „Щрак“.
Пространството разполага с кафене, зала за събития, както и магазин, в който се предлагат продукти на български социални предприятия. Всеки предмет в пространството носи своята история, което го прави още по-специално.
В момента работим с общо 25 предприятия от цялата страна“, казва Александър.
Мисията на социалните предприятия
Българският център за нестопанско право (БЦНП) вече 12 години развива програма за социално предприемачество, която цели да подкрепя организациите със смели идеи за бизнеси с кауза. Подкрепата става чрез обучения, менторство, стартов капитал. В БЦНП има общност от организации, преминали през програмата Let's Go, чиято основна идея е да преведе едно предприятие през целия процес до реализирането на своята идея. Като продължение на тази програма е създаден и „Дар пазар“ – платформа, в която социалните предприятия се обединяват, за да достигат продуктите им до повече хора.
В началото предлагахме продукти само на предприятия, преминали програмата. Но вече сме отворени към всички социални предприятия“, уточнява Александър.
Така на практика във физическия магазин в „Щрак“ се предлагат продуктите, налични в онлайн платформата „Дар пазар“, която обединява бизнеси с кауза от цялата страна.
Според Александър социалните предприятия не само създават нови работни места, но и са „тренировъчна база“ за всички хора от уязвими групи, които искат да излязат на големия пазар на труда.
Имаме вече много успешни истории на младежи, които благодарение на социалните предприятия са успели да се социализират и вече работят на няколко места“
А рецептата за успешно социално предприятие, според Александър, е много просто – работа и търпение.