Многомилионни субсидии на САЩ хвърлят сянка върху индустрията на Германия
Нов закон осигурява по-голяма държавна помощ за компаниите, а това може да ги стимулира да пренасочат инвестициите си от Стария континент
Изграждането на фабрика за литиево-йонни батерии в Германия - най-големият производител на автомобили в Европа - изглеждаше безпроблемно за Northvolt. Но нов закон на САЩ, предлагащ солидни субсидии на местните производители на екологични технологии, накара компанията да се замисли дали изборът й е бил достатъчно добър, пише Reuters.
Главният изпълнителен директор Питър Карлсон каза, че съгласно Закона за намаляване на инфлацията (IRA), базираната в Швеция Northvolt може да получи до 800 милиона евро държавна помощ в САЩ за изграждането на фабрика за производство на батерии, използвани в електрически превозни средства.
Това е приблизително четири пъти повече от това, което германското правителство предлага, каза той, а и цената на електроенергията е по-ниска в САЩ. В резултат на това компанията обмисля отлагане на плановете си за изграждане на фабриката в Хайде, Северна Германия.
Сега идва момент, в който може да дадем приоритет на експанзията в САЩ пред Европа“, каза Карлсон.
Други ръководители на компании повториха това мнение през последните седмици, като добавиха, че това са първите признаци, че новият закон на САЩ започва да привлича инвестиции в зелени технологии.
Законът въвежда данъчни кредити, свързани с инвестиции в зелени технологии, плюс данъчни облекчения за потребителите, които купуват електрическо превозно средство или друг зелен продукт, произведен в Северна Америка.
Германските автомобилни производители и доставчици, за които Съединените щати са основен експортен пазар, са сред най-големите му жертви. Проучване от октомври на Германската търговско-промишлена камара (DIHK) показа, че 39% от компаниите искат да увеличат инвестициите в Съединените щати в сравнение с 32% за Европа. А търговският директор на DIHK Фолкер Трейер каза пред медията, че американско-германските търговски камари са забелязали увеличени германски инвестиции в Съединените щати, особено в автомобилния сектор.
Ако не направим нещо, много ще се преместят в Съединените щати“, каза главният изпълнителен директор на Siemens Energy Кристиан Брух. „Рискът от миграция е налице.“
Германският министър на икономиката Роберт Хабек, от партията на Зелените, каза пред вестник Handelsblatt, че има опасност „следващата вълна от технологични иновации да не се проведе в Европа“ – иновации, които са ключови за подпомагане на Европа да излезе от енергийната криза.
Работните места във фабриките също може да намалеят рязко и дори да „изчезнат от Германия и Европа“, каза лидерът на управляващите социалдемократи (SPD) Ларс Клингбайл.
Борба за изключения
Миналата седмица Хабек и френският му колега Бруно Льо Мер призоваха за силен европейски отговор срещу американския закон, който според тях нарушава правилата на Световната търговска организация. Нито една страна все още не е започнала официално правно оспорване срещу IRA с търговската организация, въпреки че и Китай, и Русия изразиха загриженост относно субсидиите по време на срещата на СТО на 25 октомври.
Европа и Съединените щати, които имат за цел да проектират единен фронт пред лицето на войната на Русия срещу Украйна, преговарят за евентуална отмяна на части от закона или за търсене на изключения за европейските компании по модел на тези за Мексико и Канада.
Френският президент Еманюел Макрон ще се опита по време на посещение в Съединените щати тази седмица да убеди Вашингтон, че не е в негов интерес да отслабва европейските компании, докато западните съюзници са изправени пред интензивна конкуренция от Китай.
Американските автомобилни профсъюзи също казват, че трябва да се прави разлика между колите, произведени в Китай, и тези, произведени в Германия с нашите тарифни условия“, каза Клингбейл след пътуване до Съединените щати.
Очаква се въпросът да бъде разгледан на среща на ЕС-САЩ. Съвет по търговия и технологии на 5 декември.
Деиндустриализация
В Германия нарастват критиките към европейското самодоволство и призивите за въвеждане на мерки за повишаване на конкурентоспособността. „По-бързи решения (по проекти), субсидии... друга финансова подкрепа за компаниите“ са някои възможни решения, каза Хабек. Европа разполага със собствени големи субсидии за инвестиции в зелени технологии, каза той, но проблемът е в тяхното навременно мобилизиране и получаване на необходимите разрешения от местните и националните власти.
Това е една от причините CMBlu Energy, немска компания, която е разработила батерии за зелена енергия, които не изискват специални минерали, да реши да построи първата си фабрика в Съединените щати, каза главният изпълнителен директор Петер Гайгле пред германския вестник Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Така или иначе ще трябва да променим индустриалната си политика, тъй като страдаме от липса на време“, каза Хабек. „Не можем да си позволим строителството на една водородна централа да продължи 12 години.“
Главният изпълнителен директор на марката Volkswagen Томас Шефер обвини Европейския съюз в понеделник, че „се придържа към остарели и бюрократични правила за държавна помощ, които насърчават регионите, вместо да запазват и трансформират цели индустриални области.“
ЕС спешно се нуждае от нови инструменти за предотвратяване на коварната деиндустриализация. Нямаме време за губене“, каза Шефер.