„Мрежа Хлебни Къщи” в състезание за 1 милион долара
Проектът на Надежда Савова-Григорова е българският в Глобалната иницатива на CHIVAS - THE VENTURE WIN THE RIGHT WAY
Надежда Савова - Григорова е българският финалист в Глобалната иницатива на CHIVAS - THE VENTURE WIN THE RIGHT WAY и ще представи България на Големия Финал на 20 юли в Силициевата Долина, Сан Франциско. Тя ще се състезава за част от наградния фонд от $1 000 000 с финалистите от останалите 13 страни – участнички.
Страната ни се нареди на четвърто място по брой на подадени кандидатури в световен мащаб. Четири оригинални проекта стигнаха до българския полуфинал в тази надпревара на иновационни идеи, които съчетават бизнеса със социалния принос и ангажираност към обществото. Единствената дама сред полуфиналистите, основател и собственик на „Мрежа Хлебни Къщи”, заслужи най-високата оценка на локалното жури. Магията на хляба, който носи радост и живот, който се превръща в обединяващ символ за всички хора и култури е и израз на единство, вдъхновява Надежда Савова-Григорова за това начинание.
Хлебните къщи са местни институции, където се провеждат регулярни събития с месене и печене на хляб с хора от деликатни социални групи. Социалният заряд на тази идея е заложен в т.н. „общностни месения на хляб”, които имат културно-образователен и терапевтичен аспект – рисуване с брашно, изработване на кукли от тесто, месене на хляб от слепи хора. Надежда Григорова е собственик на две развити и функциониращи Хлебни къщи, а в дългосрочен план е предвидено във всеки областен град на България да бъде създадена такава Къща, която да работи като социално-културен център и социално предприятие фурна за хляб.
Надежда Савова-Григорова има впечатляваща биография, наситена с пъстри интереси и начинания. По образование е културен антрополог, дипломиран в Университета „Принстън“, САЩ. През 2008 г. основава Международния Съвет на Самодейните Средища /световна мрежа от културни центрове/, създател е на първата Хлебна Къща в дома на своята прабаба в Габрово. И още - пътешественик на Годината на Нешънъл Джиографик /2012/, презентатор, консултант по културни политики /към ЮНЕСКО/, иконописец, поет, фотограф, творец. Любовта към хляба обаче, е истинския център в живота й – начин да предаде доброто и надеждата с енергията на ръцете. Културата на хляба и идеята на Хлебните къщи на Надежда Савова-Григорова, вече са прехвърлили границите на България. Интерес към това начинание има в над 15 страни по света, а реализацията по разширяване на този благороден проект предстои.
Другите трима подгласници също впечатлиха с новаторски идеи, които имат силен социален заряд. Демир Тончев представи своя „Arthesis” - персонализирани покрития за протези, произведени с 3D принтер във форма на липсващия крайник. Той помага на претърпелите злополука да се почувстват отново пълноценни.
"Small foot” e проектът на Евгени Недялков, чиято идея за надуваеми обувки за сняг, има за цел да улесни предвижването в планински условия. Своята ефективност те доказват при преходите и спасителните операции през зимния сезон.
Безпилотните летателни апарати за доставки доведоха Свилен Рангелов до полуфинала с проекта „Dronamics” – целта е да се намали цената на доставките на лекарства, храна и други необходими продукти в труднодостъпни райони.
Престижното жури на конкурса “The Venture – WIN THE RIGHT WAY” за България отличи четирите проекта от общо 127 подадени предложения до крайния срок за участие - 9 януари 2015 г. Елица Панайотова – изпълнителен директор на "София тех парк”, Павел Езекиев – управляващ фонда за рисков капитал NEVEQ, Галя Прокопиева – изпълнителен директор на „Икономедия”, Манол Пейков – издател и собственик на издателска къща „Жанет 45”, Боян Бенев – млад предприемач и Мирослава Симова - управляващ директор на „Pernod Ricard” за България, избраха победителката Надежда Савова-Григорова, съгласно критериите - какъв мащаб на положително въздействие притежава този бизнес, доколко идеята съвпада с ценностите на Chivas Regal, колко голям е потенциалът на този проект, добре ли са проучени възможностите и пазарът за тази идея, практична ли е тя, подходяща ли е за локалния ни пазар, колко скоро се очаква разгръщането на капитала, има ли патент върху интелекуална собственост, съществуват ли патенти, свързани с технологии, притежава ли екипа умения да се справи с предизвикателството и проекта.
Нашата финалистка ще бъде подготвена за Големия Финал в The Venture от експерти в социалното предприемачество и компетентни професионалисти. Тя ще представи своята идея пред международното жури в Силицевата Долина, което ще определи и крайния победител в тази амбициозна надпревара. Журито ще има последна дума в разпределянето на $750 000 от общото финансиране - останалите $250 000 зависят от гласувалите за всеки индивидуален проект.
Всеки желаещ ще може да гласува посредством crowdfunding платформата IndieGogo и да даде своя глас за своя фаворит. Очаквайте подробности за начина, по който бихте могли да подкрепите българския финалист в The VENTURE на официалната страница на инициативата – www.theventure.com и Facebook страницата на Chivas Regal Bulgaria.