Tърговете за нови влакове и локомотиви най-после са пуснати
Общата прогнозна стойност на четирите стартирани от Министерството на транспорта поръчки е над 2.8 млрд. лв.
Министерство на транспорта най-накрая пусна поръчките за нови влакове и локомотиви, финансирани по линия на Плана за възстановяване и устойчивост и с бюджетни средства. Това се случва след почти 1-годишно изоставане от заложения график в Плана. Търговете трябваше да бъдат стартирани още през второто тримесечие на 2022 г. – до края на юни.
Стартираните четири обществени поръчки са на обща стойност над 2.8 млрд. лв. без ДДС. Те са за 7 двуетажни мотриси, 35 едноетажни, 20 пуш-пул влака и 18 маневрени локомотива. При всички е заложена 15-годишна поддръжка, а в две от поръчките е предвидена опция за закупуване на допълнителни бройки. Максималната скорост, която ще развиват, е между 160 и 200 км/ч. При някои машини е заложено да бъдат оборудвани и с бюфет – нещо, което липсва в подвижния състав на БДЖ сега.
Собственик на чисто новите влакове и мотриси ще е Министерство на транспорта, а ползвател ще е компанията, която спечели следващия договор за извършване на обществен превоз на пътници. Сега действащият е с държавната „БДЖ-Пътнически превози“, който обаче изтича през 2024 г. Тогава трябва да се случи и либерализация на пазара на пътнически жп превози. В последните дни на 48-ото Народно събрание имаше идея подвижният състав да бъде предоставен на БДЖ, но не на конкурентен принцип. Идеята в крайна сметка не бе приета и в крайна сметка държавната жп компания може да се размине с модерните машини за сметка на частен превозвач.
Припомняме, че бившият транспортен министър Николай Събев даваше заявки, че ще изкара железниците на печалба, за да са достатъчно конкурентни на останалите играчи. Именно по времето на Събев бяха проведени и пазарни консултации с някои от най-големите производители на влакове и локомотиви. Още тогава стана ясно, че някои от предложенията на компаниите надхвърлят заложеното финансиране от над 1 млрд. лв. по Плана. Самият Събев обещаваше поръчките да бъдат обявени още миналата година.
В ПВУ сключването на договори с избраните изпълнители бе заложено за първите три месеца на 2023 г., а първите бройки трябваше да бъдат доставени през второто тримесечие на 2024 г., а последните – в началото на 2026 г. Предвид изоставането обаче е ясно, че България няма да посрещне чисто новите си влакове през 2024 г., тъй като при пазарните консултации фирмите даваха диапазон за доставка между 1.5 и 4 години.
20 пуш-пул влака
Поръчката за 20-те пуш-пул влака е най-скъпата от обявените. Прогнозната ѝ стойност е над 1.2 млрд. лв. без ДДС. (1 200 483 000 лв.) Освен традиционната поддръжка за 15 години и обучение на персонала, тя предвижда закупуването на 20 броя едноетажни електрически влака тип „push - pull”. Срокът за подаване на оферти е 10 юли.
От тях 10 броя трябва да са с капацитет 300 седящи места и да се състоят от локомотив, минимум 4 междинни вагона и 1 команден вагон, т.е. това е малък състав. Останалите 10 броя трябва да са голям състав и да са с капацитет 360 места. Трябва да се състоят от локомотив, минимум 5 междинни вагона и 1 команден вагон. Всичките трябва да имат възможност да предоставят кетъринг – бюфет и да развиват скорост до 200 км/ч.
За покупката на 20-те бройки ведомството е заложило малко над 500.2 млн. лв. без ДДС. Общата стойност на плановата поддръжка е над 225 млн. лв. без ДДС, а на извънплановата – над 25 млн. лв. без ДДС. За извънреден ремонт е заделена сума от над 50 млн. лв. без ДДС. Министерството е оставило опция за евентуална допълнителна покупка на още, като за целта е определена сума от малко над 400.1 млн. лв. без ДДС.
Срокът за доставка на първия новопроизведен подвижен състав е не по-рано от 24 месеца, считано от датата на започване на изпълнението на договора. Срокът за доставка на останалите новопроизведени бройки подвижен състав, не може да бъде по-дълъг от 38 месеца, считано от датата на започване на контракта.
В пазарните консултации участваха CAF, FPS Poland, Hyundai Rotem, PESA, Siemens, Skoda, Stadler и Talgo. Тогава най-ниската предложена оферта предполагаше съставите да струват между 400 и 640 млн. лв. Компаниите даваха заявка, че могат да доставят първите бройки между 24 и 48 месеца.
Припомняме, че в Плана пуш-пул съставите са включени в проект, чиято цел е да осигурява превоза на пътници на по-далечни разстояния. Те ще се използват при направления с начална точка София и крайни – Пловдив, Варна, Бургас, Русе, Видин, Свиленград и др.
35 едноетажни електрически мотрисни влака
Освен закупуването на мотрисните влакове, които трябва да са с капацитет 200 места, поръчката включва и поддръжката за 15 години, както и обучението на персонала. Прогнозната ѝ стойност е малко над 1.1 млрд. лв. без ДДС. (1 108 747 490,77 лв.) Срокът за подаване на оферти е 10 юли.
От документацията става ясно, че само за доставката на 35-те мотрисни влака ведомството е предвидило сума от над 476.8 млн. лв. без ДДС. Заложените пари за планова поддръжка за 15 години са почти 190.8 млн. лв. без ДДС, а за извънпланова – над 23.8 млн. лв. без ДДС. За извънреден ремонт са предвидени средства на обща стойност 47.6 млн. лв. без ДДС.
И тук ведомството си оставя опция за закупуване на допълнителни влакове. За целта е предвидена сума от над 369.5 млн. лв. без ДДС, която включва и поддръжката на евентуално допълнително закупените бройки.
Срокът за доставка на първия новопроизведен подвижен състав е не по-рано от 24 месеца, считано от датата на започване на изпълнението на договора. Срокът за доставка на останалите новопроизведени бройки подвижен състав отново не може да бъде по-дълъг от 38 месеца от стартирането на контракта.
При пазарните консултации участваха Alstom, CAF, FPS Poland, Hyundai Rotem, Koncar, PESA, Siemens, Skoda, Stadler и Zhongshuai Special Vehicle Co. (чрез български представител – Глобал Нет Инфо) за влакове на производителя CRRC – Китай. Тогава от най-ниската оферта стана ясно, че влаковете биха стрували 560 млн. лв., а поддръжката им около 210 млн. лв.
7 двуетажни електрически мотрисни влака
Заложено е седемте двуетажни електрически мотрисни влака да са с минимум 300 места за сядане и да бъде подсигурена отново поддръжката им за 15 години, както и обучението на персонала. Прогнозната стойност на търга е над 410.5 млн. лв. без ДДС. (410 528 580,60) Срокът за подаване на оферти е до 19 юни.
От документацията става ясно, че 176.6 млн. лв. без ДДС е заложената сума за доставката на превозните средства. Плановата поддръжка за 15 години е почти 71 млн. лв. без ДДС. Извънплановата – 8.8 млн. лв. без ДДС, а за извънредният ремонт е заложена сума от почти 17.7 млн. лв. без ДДС.
И тук ведомството си е подсигурило възможност да допълнително закупуване на мотрисни влака. За целта е предвидило сума от 137 млн. лв. без ДДС, като тя включва и поддръжката на евентуалните допълнителни бройки.
Новопроизведените електрически мотрисни влакове следва да бъдат доставени и регистрирани не по-късно от 36 месеца от датата на започване на изпълнението на договора, като доставката на първия влак следва да се осъществи след минимум 24 месеца от датата на започване на изпълнението на договора.
При пазарните консултации участваха Alstom, CAF, Hyundai Rotem, PESA, Siemens, Skoda и Stadler. Според най-ниското предложение на компаниите тогава, влаковете биха стрували около 170 млн. лв., а поддръжката им 98 млн. лв. Всички производители залагаха дълги срокове за доставка на първата бройка – между 27 и 50 месеца.
В Плана за възстановяване и устойчивост всичките 42 електрически влака (35 бр. едноетажни и 7 бр. двуетажни) присъстват в един проект. Те ще се използват за крайградските райони на София, Пловдив и други големи градове, за да се осигури бързо придвижване на пътници, но и да се намали автомобилният трафик.
18 електрически локомотива
Поръчката за доставка на 18 електрически маневрени локомотива с батерия и пантограф за маневри в депа и влакообразуващи гари, както и 15-годишна поддръжка и обучение на персонала, е на стойност почти 93 млн. лв. без ДДС (92 952 795 лв.) Срокът за получаване на оферти е 19 юни.
Според документацията, сумата, заложена само за доставката на локомотивите, е почти 60 млн. лв. без ДДС. За плановата поддръжка през следващите 15 години, министерството е заложило сума от почти 21 млн. лв без ДДС. Извънплановата поддръжка за същия период е почти 6 млн. лв. без ДДС, а за извънреден ремонт са предвидени също почти 6 млн. лв. без ДДС.
Срокът за доставка на първия новопроизведен локомотив е не по-рано от 24 месеца, считано от датата на започване на изпълнението на договора. Срокът за доставка на останалите бройки, включително и последната, не може да е по-дълъг от 38 месеца от старта на контракта.
Припомняме, че в пазарните консултации, се включиха 4 компании – CZ Loko, Express Service, Stadler и Vossloh, като само два от тях дадоха пълна информация за цените и характеристиките на локомотивите. Тогава стана ясно, че при избрана най-ниска цена, локомотивите биха стрували 33 млн. лв., а поддръжката им 5.6 млн. лв. Най-високата оферта бе за 216 млн. лв. Повечето от компаниите обаче посочваха доста дълъг срок за доставка на първите бройки – между 30 и 48 месеца, като само една единствена бе заложила срок от 12 месеца.